Magazin: A márkaépítés és a termékelérhetőség az ásványvízpiac kulcsszavai
Az elmúlt időszak egyik nagy kérdése volt az ásványvizek piacán, hogy a világszinten tapasztalható PET-csomagolóanyag-hiány milyen mértékben gyűrűzik be a fogyasztói árakba, és ez hogyan hat a fogyasztásra.
Mint a Szentkirályi Ásványvíz Kft.-től megtudjuk, a korábbi időszakban kialakult mesterséges alapanyaghiányt az azóta termelésbe lépett gyártói kapacitások megszüntették, újra a keresleti piac lett a jellemző.
Az alapanyagár-növekedés ellen hatott a világszinten jelentkező ásványiolaj-ár mérséklődése is. Így a csomagolóanyagok árai a nyári időszakban nem emelkedtek a megszokott módon, de az ásványvizes cégek a környezetvédelmi megfontolások és a termékdíj-fizetési kötelezettség miatt továbbra is kiemelten fontosnak tartják a fajlagos csomagolóanyag-felhasználás csökkentését.
Az idei nyáron külön kihívást jelentett a kánikula az ásványvízgyártóknak, mivel a 30 fok feletti hőmérséklet nem kedvez a gyártásnak, a gépek hatékonysága csökken.
– Az extrém meleg hetek ellenére Közép-Európa egyik legmodernebb gépsoraival abszolválni tudtuk a várakozáson felüli nagyságú megrendeléseket – ilyen körülmények között is maximálisan ki tudtuk használni az országban egyedülinek mondható kapacitásunkat, és extra forgalmat tudtunk lebonyolítani – újságolja Horváth Adrienn, az Aquarius-Aqua Kft. marketingmenedzsere. – Ennek köszönhetően az Aquarius-Aqua Kft. 2012-ben először haladta meg a 450 millió liter értékesítési volument.
Főleg a prémium vizek között erősödik a mentes
A saját márkás és az első áras árfekvésű termékek volumenrészesedésének növekedése megtorpanni látszik. Megfigyelhető a közép-árkategóriába tartozó kereskedelmi márkák piacvesztése.
A piacon az árszint évek óta lényegében változatlan, a növekvő költségeket gyakorlatilag lehetetlen áthárítani a vásárlókra.
A kategóriában kritikus a márkaépítés és a termék elérhetősége. A hosszú távú jó piaci teljesítménynek ez a záloga, és nem feltétlenül a folyamatos árakciók, fogalmaz Pogány Éda, a Coca-Cola Magyarország kommunikációs igazgatója.
– Továbbra is látható piaci trend, hogy az olcsó vizek, illetve a prémium kategóriás vizek között alig van átjárás a vásárlóknál, az akciók csak az adott árszegmensen belül képesek vásárlókat elcsábítani – állapítja meg Pogány Éda. – Látható, hogy a mentes vizek esetében a prémium termékek jobban teljesítenek, hiszen itt az íz kiemelkedően fontos. A szénsavas szegmensben az olcsóbb vizek is könnyebben „labdába rúgnak”, itt kevésbé fontos a kiegyensúlyozott íz. A vásárlók szinte kizárólag több palackot vásárolnak alkalmanként, a darabár azonban továbbra is fontos viszonyítási pont, így az akciók továbbra is szóló palackra szólnak.
A mentes vizek kedveltségének növekedése tehát elsősorban a prémium márkáknak kedvez – így látja ezt dr. Csákabonyi Nárcisz is, a Fonte Viva Kft. ügyvezető igazgatója, aki így fogalmaz:
– Nagy öröm számunkra, hogy a prémium kategóriás vizek között jelentősen növekszik a szénsavmentes vizek aránya, hiszen a valóban jó minőségű vizek, mint például a Fonte Verde, igazán itt tudják megmutatni bársonyosan selymes, frissítő ízüket.
A cég piaci stratégiájának ugyanakkor része a saját márka gyártása is, így első kézből érzékelheti a két kategória közötti különbségeket.
– Azt kell mondjam, hogy a mi esetünkben egészséges szimbiózis van a márkás és a PL termékek között, úgy gondoljuk, hogy ez a két nagyon eltérő pozicionálású termékkör jól megfér egymás mellett, köszönhetően a jól kialakított stratégiai partnerségnek és cégünk biztos gyártói kapacitásának – mondja az igazgató asszony.
Címke bérbe adva
Innovációk tekintetében az új, költséghatékony csomagolási megoldások, izgalmas formák és tartalmi fejlesztések egyaránt tetten érhetők a piacon. Jó példa
erre a Szentkirályi.
A cég továbbra is nagy figyelmet fordít az innovatív csomagolási és formai megoldások megvalósítására. A Szentkirályi Limonádé termékcsalád 0,5 literes, egyedi palack formája nagyban hozzájárult a termékcsalád sikeres bevezetéséhez. Legfrissebb innovatív termékük, a 31-féle gyógynövénykivonatot tartalmazó AQUA ELIXIS szénsavas üdítőital bevezetése jelenleg is sikeresen zajlik.
Emellett a Szentkirályi folyamatosan frissíti címkéi arculatát. Nagyobb
partnereinek lehetőséget biztosít tevékenységüket, illetve terméküket jelölő logó és az ahhoz kapcsolódó szlogen megjelenítésére a címke felületén.
Terveik között 2013-ban újabb innovatív termékbevezetések szerepelnek, de ezekről még korainak tartották nyilatkozni. A retail piacon felül további potenciát látna a horeca-csatornában, amely marketingszempontból is fontos a Szentkirályi számára.
A cég a marketingeszközök széles tárházát használja. Az idei évben elsősorban a neten, az online hirdetések területén erősítenek.
Új távlatok a disztribúcióban
A Fonte Viva Kft. előtt a fejlődés új távlatai nyíltak a Sió-Eckes Kft.-vel 2012-ben kötött stratégiai megállapodásnak köszönhetően, így 2013 fókuszában a Fonte Verde disztribúciójának növelése áll, tudjuk meg dr. Csákabonyi Nárcisztól. A kereslet várható felfutására kapacitásaik megfelelő bővítésével készültek fel.
– Ezen a természetes fejlődési célon túl természetesen mi is folyamatosan próbálunk
új piacokra betörni az ötleteinkkel, ezért is vezettük be például 2012 során a 2 literes variánsunkat, amely a nagy kiszerelésekre fókuszáló kereskedelmi csatornákban számíthat kiemelkedő sikerre – jelzi az igazgató asszony. – További terveinkkel kapcsolatban konkrétumokat egyelőre nem szeretnénk megosztani, de biztosak vagyunk benne, hogy mind a kereskedelem, mind vásárlóink számára tartogatunk igazi meglepetéseket.
Fontos szempont a cég számára, hogy ne kizárólag a kedvező árat használják, mint értékesítési támogatást, hanem olyan trade marketinges eszközöket is, amelyek elősegítik a márka építését a kereskedelemben. A Sió-Eckes Kft.-vel közös együttműködésnek egy másik pozitív folyománya, hogy a jövőben már ilyen eladáshelyi ösztönző eszközöket is be tudnak vetni a Fonte Verde márka bolti láthatóságának javítása érdekében.
Pillangó-hatás
A fogyasztók egyre inkább szembesülnek azzal, amit az Aquarius-Aqua Kft. is törekszik átadni üzeneteiben, hogy az alacsonyabb árpont nem egyenlő a rosszabb minőséggel, sőt!
– Minőségirányítási tanúsítványaink mellett mindig megfelelünk a multinacionális vállalatok rendszeres, szigorú auditjainak. Kiemelendő példa erre, hogy a Pepsi – aki a világ egyik vezető nemzetközi vállalata – minket tisztel meg bizalmával. Együttműködésünk évek óta töretlen és szoros – mondja Horváth Adrienn.
A cég abban a szerencsés helyzetben van, hogy két különböző, kivételesen jó minőségű vizet is palackozhat egy helyen, Veritas Gold és Aquarius márkanév alatt. Az Aquarius kútból származó vizük például a legutolsó kutatások szerint a jégkorszak csúcsán, mintegy 29 ezer évvel ezelőtt szivárgott be az Ős-Duna érhálózatán keresztül. Ez a kor garantálja a víz rendkívüli tisztaságát, kiváló minőségét, és megfelelő ásványianyag-összetételét. Az Aquarius 2012 nyarán megújult, mind címkéjével, mind modernebb, környezetkímélőbb palackjával.
– Az Aquarius, ahogy a pillangó is, teljes átalakulással fejlődik ki.
A természet jótékony erejét fejezi ki a lepkeszárny, ami más kultúrákban még a halhatatlansággal és a lélekkel is összefüggésben áll. Mi más szimbólumot választhattunk volna természetes ásványvizünk szimbólumaként? – teszi fel a költői kérdést Horváth Adrienn.
A Veritas Gold termékcsalád is hasonló változásokon megy keresztül a következő hónapokban, tudjuk meg a marketingmenedzsertől. Frissítik az arculatát, valamint új termékekkel bővítik a palettát, amivel az egészséges táplálkozás és életmód fontosságát kívánják hangsúlyozni minden korosztály számára.
– Gyártói márkáink megújulása természetesen új marketingkommunikációt is magával von a 2013-as szezonra. Fontos, hogy az eladásösztönzésen túl a környezetvédelemmel és az egészséges életmóddal kapcsolatos üzeneteink minél több fogyasztóhoz eljussanak – zárja gondolatait Horváth Adrienn.
Szalai László
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >ÖRT-NMHH Minikonferencia: Merre tovább influenszer reklámozás?
Milyen szabályok vonatkoznak ma az influenszerekre? Hol húzódnak az etikai…
Tovább olvasom >Bővül az ALDI app: ezentúl kuponok is elérhetők
Újabb mérföldkőhöz érkezett az ALDI applikáció. A vásárlók mostantól bármely…
Tovább olvasom >