A magyarok mellett a horvátok is tudatosabban vásárolnak
Hazánkban a karácsonyi bevásárlási szezon évről évre gyengül, a háztartások egyre inkább az olcsóbb árú, illetve a sajátmárkás termékeket választják – többek között ezt állapítja meg a GfK Hungária több környező országra kiterjedő vizsgálata.
„A GfK adatai szerint Magyarországon a karácsonyi bevásárlási szezon évről évre gyengülő trendet mutat. Előreláthatólag az idei szezonra is rányomja majd a bélyegét a gazdasági recesszió, a forgalomemelkedés mértéke idén is elmarad majd az előző évben mért szinttől. A háztartások az idei harmadik negyedévtől kezdve egyre inkább az olcsóbb árú termékek, illetve a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, ún. sajátmárkás termékek felé fordulnak” – mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.
A gazdasági recesszió a környező államokat sem kímélte, bár eltérő módon jelentkeznek a hatásai az egyes országokban. Változatos képet mutatnak a szomszédos országok vásárlói trendjei is.
Horvátországban 2008 második felében jelentkeztek a válság tünetei. A fogyasztói árak emelkedtek, ezzel egyidőben pedig kevesebb napi fogyasztási cikket vásároltak a horvát háztartások, ezt is ritkább vásárlási gyakorisággal. Hazánkhoz hasonlóan itt is felértékelődött a sajátmárkás termékek szerepe. A horvát háztartások vásárlásaik során egyre tudatosabbak, vásárlási döntéseik mögött egyre inkább gazdasági megfontolások húzódnak meg. A GfK adatai alapján elmondható, hogy jelentősen megnőtt a kereskedők akciós füzeteinek népszerűsége, ugrásszerűen megnőtt azon háztartások száma, amelyek vásárlásaik előtt átnézik az akciós szórólapok kínálatát.
Egy, a GfK által Ausztriában készített felmérés adatai szerint idén az emberek nem töltik az idejüket ajándékok utáni keresgéléssel. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy 2009-ben az ajándékutalványok rendkívüli népszerűségnek örvendenek. Az 500 fős, novemberben készült megkérdezésből kiderül, hogy a megkérdezettek 45 százaléka ajándékoz majd tetszés szerint beváltható ajándékutalványokat. Osztrák szomszédaink átlagosan 390 eurót költenek ajándékozásra.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >