A magyarok közel háromnegyede vásárol a helyi közösségében a tavaszi karanténidőszak óta
A Mastercard új kutatása szerint Európában ma minden negyedik (74%) vásárló nagyobb valószínűséggel vásárol helyi közösségében, mint egy évvel ezelőtt. Ez az arány a magyarok esetében 72%.
Az idei közegészségügyi válság súlyos gondokat okozott a kisvállalkozások nemzetgazdaságban betöltött szerepét tekintve, de a Mastercard által globálisan vállalt 250 millió dolláros segítség, és a helyi vállalkozásokba vetett bizalom segítheti az érintettek talpra állását. A cél az, hogy ezek a vállalkozások képesek legyenek hosszú távon is bővülni, nem csak a helyi közösségeket, de a teljes gazdasági szektort segítve. A Mastercard Európában több olyan szolgáltatást is bevezetett, amellyel ezt a célt szolgálja, ilyen többek között a Business Unusual platform és a Mastercard Trade Solution – ezek a hagyományos banki szolgáltatásokon túl segítik a vállalkozásokat, így azok pénzt és időt takaríthatnak meg.
A kutatás alapján úgy tűnik, hogy Európa-szerte többet költünk helyben. A magyar válaszadók 40 százaléka ezt azért teszi, hogy segítse a saját, helyi közösségét (az összesített európai arány 49%), 30-30 százalék válaszolta motivációként az egyszerűbb közlekedést, illetve a helyi boltosokkal kialakított új kapcsolat fontosságát. A megkérdezett magyarok 27 százalékát mások ajánlása motivál a helyi közösségekben való költésre, míg közel minden negyedik (24%) szerint a kínálat minősége jobb itt.
Amikor a kutatás készítői arról kérdezték az európaiakat, hogy mi motiválta őket arra, hogy jobban felfedezzék a környéken lévő boltokat, a válaszadók fele (49%) a kényelmet emelte ki, 40% említette a hipermarketekben lévő hosszú sorokat, 31% pedig az utazási korlátokkal magyarázta döntését. A magyar válaszadók körében is ez a három válasz volt a legnépszerűbb: 37 százalékuk jelölte meg a kényelmet, 35 százalékuk a közlekedést és 30 százalék a nagy áruházakban jellemző hosszú sorokat.
Az európaiak csaknem háromnegyede (72 százalék) szívesebben vásárol ismerősétől, és 72 százaléka bízik a helyi boltosok ajánlásaiban. Magyarországon az előbbi arány 73 százalék, míg a boltosok javaslataiban az európai átlagnál valamivel kevesebben bíznak (69%).
A karantén kezdete óta a közösségi értékek is komoly változásokon mentek át. Az emberek 58 százalékkal nagyobb valószínűséggel köszönnek szomszédaiknak, mint egy évvel ezelőtt, a magyarok körében ez az arány 49%. Minden ötödik válaszadónak (19) van tartalék kulcsa a közvetlen szomszédjához (magyar válaszadóknál 14%), 44 százalékuk veszi át szomszédja távollétében annak online rendelését (Mo. 35%), 18 százalékuk pedig tagja helyi közösségi WhatsApp csoportnak (Mo. 5%).
A kutatásból az is kiderült, hogy a helyi postahivatalok, kocsmák, iskolák, parkok és saroküzletek jelentik a modern közösség öt legfontosabb elemét.
A helyi közösség tíz legfontosabb eleme Európában
1) Iskola
2) Kávézó
3) Pékség
4) Posta
5) Park
6) Sarki bolt
7) Kocsma
8) Templom
9) Könyvtár
10) Hentes
A helyi közösség tíz legfontosabb eleme Magyarországon
1) Templom
2) Iskola
3) Park
4) Művelődési ház/közösségi ház
5) Posta
6) Múzeum
7. Sarki bolt
8. Könyvtár
9) Kocsma
10) Pékség
Mark Barnett, a Mastercard Europe elnöke elmondta: „A kisvállalkozások jelentik a gazdaság gerincét. Amint az emberek szorosabb kapcsolatba lépnek helyi közösségükkel, újra felfedezik a környéken található változatos és egyedülálló kisvállalkozásokat. A Mastercard számos olyan szolgáltatást vezetett be, vagy bővített, amelyek elősegítik a kisvállalkozások boldogulását mind Európában mind világszerte. Mindenkit arra biztatunk, hogy csatlakozzon helyi hőseink megünneplésében és támogassa őket a helyben vásárlással. A gazdaság fellendülése a saját otthonunk küszöbén kezdődik, a helyi üzletek, közösségek óriási szerepet játszanak a fellendülésben és a növekedéshez való visszatérésben.”
Kapcsolódó cikkeink
Szakértők: a kiberbűnözőkkel szemben az edukáció a leghatékonyabb védekezés
Az edukáció a leghatékonyabb védekezés a kiberbűnözőkkel szemben, mivel bárhogyan…
Tovább olvasom >Idén magához térhet a spanyol online élelmiszerpiac
Két év csökkenés után újra növekedésnek indulhat a spanyol online…
Tovább olvasom >A kiberbűnözés kora 2025 – Új gazdasági realitás
A kiberbűnözés éves globális kára 2028-ra elérheti a 14 ezer…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >