A magyar vállalkozások körében is egyre népszerűbbek az online piacterek 

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 10. 20. 12:33

Magyarországon a GKI Digital becslése szerint több mint 4500 vállalkozás (jellemzően kkv.) érintett valamilyen formában az online piacteres értékesítésben. Ezek a cégek 2018-ban a GKI Digital szerint már összességében közel 12 milliárd forintos nettó forgalmat tudtak realizálni az online piactereken keresztül, ami a teljes belföldi online kiskereskedelmi forgalom 2-3%-át jelenti.

Már jelenleg is több tucat olyan cég van Magyarországon, ahol az online piacteres értékesítésből realizált éves forgalom akár többszáz millió forintos nagyságrendre is tehető – a saját, fő értékesítési csatornák (pl. webáruház) forgalmán felül.

Jól jelzi a modell dinamikus fejlődését, hogy a piacvezető eMAG felületén árusító magyar vállalkozások száma 2 év alatt több mint négyszeresére nőtt, jelenleg kb. 4000 céget számlál. Azonban a növekedés még közel sem ért véget: amint azt Catalin Dit, az eMAG magyarországi vezetője a 2019. szeptember 26-án, az első alkalommal – több mint 300 piactéren értékesítő magyar vállalkozás részvételével – megtartott Sellers’ Day konferenciáján elmondta, a cél az, hogy 2021 tavaszára 10 000 szereplő csatlakozzon a legnagyobb hazai online piactérhez.

Ez az új értékesítési modell nemcsak a klasszikus, kiskereskedelemmel foglalkozó cégek számára nyújthat valós alternatívát az online jelenlétre. Rajtuk kívül a gyártók, termelők, nagykereskedők, disztribútorok vagy akár márkagazdák is ugyanúgy megjelenhetnek saját választékkal a piactereken. Ez pedig drasztikusan csökkenti a belépési küszöböt, így katalizátorként hat az online kiskereskedelem térhódítására – gyakorlatilag befektetés nélkül nyílik lehetőség az online értékesítés megkezdésére, mely tapasztalatok birtokában aztán sokkal könnyebb saját webáruházat is építeni.

De miért éri meg olyanoknak is megjelenni a piactéren, akik saját webáruházukon keresztül is tudnak árusítani, ráadásul jutalék megfizetése nélkül? A csatlakozásra nemcsak a profi technológiai háttér adhat okot. A piactér látogatottsága ugyanis jelentősen erősebb és demográfiai szempontból sokszínűbb egy hagyományos weboldalnál, így a piacteres megjelenéssel olyan vásárlók is elérhetőek, akik a kereskedő saját weboldalát vagy webáruházát egyébként nem látogatnák meg. Ezenkívül komoly érv a piactér mellett a külföldi terjeszkedés egyszerű lehetősége. Az online piacterek használatával tehát a kereskedő növelheti árbevételét, terjeszkedhet külföldre, és kihasználhatja a kész, jól működő rendszert, de a sikerhez mindez természetesen még nem elég. Csupán ezzel ugyanis rendkívül nehéz saját kereskedői márkát építeni, mivel a piacterek egységes, formalizált megjelenést biztosítanak minden partnernek és az akciókat is saját szabályok szerint szervezik. A termékek megjelenítése is egységes, keretek közé szabott, ez pedig nem megfelelő egy olyan kereskedőnek, aki szeretne egyedi lenni.

A mai modern, adatvezérelt kereskedelemben és marketingben megkerülhetetlen, hogy a kereskedés ismerje vásárlóit és az igényeikre szabott, perszonalizált tartalommal és reklámokkal próbálja őket megtartani. A hazánkban nehezen bővülő online vásárlói bázisnál ugyanis legalább ugyanakkora jelentőséggel bír a meglévő vásárló megtartása, mint az újak bevonzása. //

Kapcsolódó cikkeink