A magyar vállalkozások körében is egyre népszerűbbek az online piacterek
Magyarországon a GKI Digital becslése szerint több mint 4500 vállalkozás (jellemzően kkv.) érintett valamilyen formában az online piacteres értékesítésben. Ezek a cégek 2018-ban a GKI Digital szerint már összességében közel 12 milliárd forintos nettó forgalmat tudtak realizálni az online piactereken keresztül, ami a teljes belföldi online kiskereskedelmi forgalom 2-3%-át jelenti.
Már jelenleg is több tucat olyan cég van Magyarországon, ahol az online piacteres értékesítésből realizált éves forgalom akár többszáz millió forintos nagyságrendre is tehető – a saját, fő értékesítési csatornák (pl. webáruház) forgalmán felül.
Jól jelzi a modell dinamikus fejlődését, hogy a piacvezető eMAG felületén árusító magyar vállalkozások száma 2 év alatt több mint négyszeresére nőtt, jelenleg kb. 4000 céget számlál. Azonban a növekedés még közel sem ért véget: amint azt Catalin Dit, az eMAG magyarországi vezetője a 2019. szeptember 26-án, az első alkalommal – több mint 300 piactéren értékesítő magyar vállalkozás részvételével – megtartott Sellers’ Day konferenciáján elmondta, a cél az, hogy 2021 tavaszára 10 000 szereplő csatlakozzon a legnagyobb hazai online piactérhez.
Ez az új értékesítési modell nemcsak a klasszikus, kiskereskedelemmel foglalkozó cégek számára nyújthat valós alternatívát az online jelenlétre. Rajtuk kívül a gyártók, termelők, nagykereskedők, disztribútorok vagy akár márkagazdák is ugyanúgy megjelenhetnek saját választékkal a piactereken. Ez pedig drasztikusan csökkenti a belépési küszöböt, így katalizátorként hat az online kiskereskedelem térhódítására – gyakorlatilag befektetés nélkül nyílik lehetőség az online értékesítés megkezdésére, mely tapasztalatok birtokában aztán sokkal könnyebb saját webáruházat is építeni.
De miért éri meg olyanoknak is megjelenni a piactéren, akik saját webáruházukon keresztül is tudnak árusítani, ráadásul jutalék megfizetése nélkül? A csatlakozásra nemcsak a profi technológiai háttér adhat okot. A piactér látogatottsága ugyanis jelentősen erősebb és demográfiai szempontból sokszínűbb egy hagyományos weboldalnál, így a piacteres megjelenéssel olyan vásárlók is elérhetőek, akik a kereskedő saját weboldalát vagy webáruházát egyébként nem látogatnák meg. Ezenkívül komoly érv a piactér mellett a külföldi terjeszkedés egyszerű lehetősége. Az online piacterek használatával tehát a kereskedő növelheti árbevételét, terjeszkedhet külföldre, és kihasználhatja a kész, jól működő rendszert, de a sikerhez mindez természetesen még nem elég. Csupán ezzel ugyanis rendkívül nehéz saját kereskedői márkát építeni, mivel a piacterek egységes, formalizált megjelenést biztosítanak minden partnernek és az akciókat is saját szabályok szerint szervezik. A termékek megjelenítése is egységes, keretek közé szabott, ez pedig nem megfelelő egy olyan kereskedőnek, aki szeretne egyedi lenni.
A mai modern, adatvezérelt kereskedelemben és marketingben megkerülhetetlen, hogy a kereskedés ismerje vásárlóit és az igényeikre szabott, perszonalizált tartalommal és reklámokkal próbálja őket megtartani. A hazánkban nehezen bővülő online vásárlói bázisnál ugyanis legalább ugyanakkora jelentőséggel bír a meglévő vásárló megtartása, mint az újak bevonzása. //
Kapcsolódó cikkeink
Vizsgálja a GVH az eMAG vállalkozástámogatási vállalásainak teljesítését
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálja, hogy az eMAG vállalásának megfelelően…
Tovább olvasom >Sok kisvállalkozás maradhat le az alanyi mentességről, ha nem lép időben
Az alanyi áfamentesség összeghatára január 1-jétől 18 millió forintra emelkedett,…
Tovább olvasom >Történelmi kamatcsökkenés a Széchenyi Kártya Programban! A bankszektor és a KAVOSZ újabb szerepet vállal a kkv-k fejlődéséért
A KAVOSZ Zrt. aktív közreműködésével, szoros összefogásban a hazai bankszektorral…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >