A magyar kiskereskedelmi szektorban már láthatóak a növekedés jelei
A legfrissebb statisztikák alapján a magyar kiskereskedelmi szektorban már láthatóak a növekedés jelei, de a fejlődés üteme elmarad a környező országok teljesítményétől. Míg a forgalom volumene 2024 novemberében 4%-os éves növekedést mutatott, a térségben több ország ennél sokkal dinamikusabb eredményeket produkált – mutat rá az MFor cikke.
A KSH és az Eurostat adatai szerint a magyar kiskereskedelmi forgalom volumene 2021-hez képest 0,7%-kal nőtt, ezzel meghaladva az utóbbi évek ingadozó teljesítményét. Ez különösen fontos eredmény a két évvel korábbi, 2022 novemberében mért 3,2%-os növekedés fényében. Az adatok szerint a vásárlói bizalom kezd helyreállni, ami az infláció stabilizálódásával és a reálbérek növekedésével magyarázható.
Nemzetközi összehasonlítás
A régiós versenyben azonban Magyarország helyzete vegyes képet mutat. Míg Románia és Bulgária kiemelkedő, 8,6%-os és 6,8%-os növekedést produkált, addig Magyarország a középmezőnyben helyezkedik el 4%-os bővüléssel. Az osztrák (3,1%) és szlovén (-0,1%) eredmények ugyanakkor azt mutatják, hogy a magyar vásárlók helyzete javulóban van a szomszédos országokhoz képest.
Az infláció lassulása és a minimálbér emelkedése pozitív hatással lehet a kiskereskedelemre, ugyanakkor a vásárlói szokások továbbra is visszafogottak. A vásárlók nagy része az alapvető termékekre koncentrál, míg a luxuscikkek és a nem elsődleges szükségletek iránti kereslet továbbra is alacsony.
Kilátások 2025-re
A jelenlegi trendek alapján a kiskereskedelmi szektorban lassú, de stabil növekedés várható. Ahhoz, hogy Magyarország felzárkózzon a régió éllovasaihoz, a vásárlóerő növelése és a fogyasztói bizalom erősítése kulcsfontosságú. Emellett az üzletek és a gazdasági szereplők számára továbbra is fontos az árak versenyképes szinten tartása és a vásárlói élmény javítása.
A magyar kiskereskedelmi szektor elindult a stabilizáció útján, de a környező országok eredményeihez képest van hová fejlődnie. Az elkövetkező időszakban az infláció csökkenése és a reálbérek növekedése kínálhat lehetőséget a gyorsabb bővülésre, miközben a vásárlói bizalom erősítése továbbra is kiemelt feladat marad.
Kapcsolódó cikkeink
Az infláció az eurózónában 2 százalékra, az EU-ban 2,3 százalékra gyorsult éves szinten
Gyorsult az infláció növekedése az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >KSH: májusban a bruttó átlagkereset 702 800 forint volt, 7,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit
Májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 702 800…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 2,6, az előző hónaphoz mérten 1,3 százalékkal mérséklődött az ipari termelés májusban
2025 májusában az ipari termelés volumene 2,6 százalékkal elmaradt az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy áremelési hullám várható a kereskedelemben
2025 első felében általánosan csökkenő áremelési szándékokat tapasztalt a GKI…
Tovább olvasom >A gyerekek jövője most a tét – 198 Tesco-üzletben lehet szavazni
Országszerte 198 Tesco üzletben szavazhatnak a vásárlók elsősorban gyerekeket és…
Tovább olvasom >Az infláció az eurózónában 2 százalékra, az EU-ban 2,3 százalékra gyorsult éves szinten
Gyorsult az infláció növekedése az euróövezetben és az Európai Unióban…
Tovább olvasom >