A magyar háztartások kedvelik a tejet

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 05. 30. 11:54

Nagyon népszerű italnak számít hazánkban a tej, a többség hetente több alkalommal is fogyasztja, bár a GfK Hungária Háztartáspanel adatai szerint 2012-ben újra kisebb mennyiségben, mint egy évvel korábban. Kedveltebb a tartós a frissnél és a legtöbb tej valamely hipermarket, vagy diszkont hűtőjéből kerül a családok otthonába. Az elmúlt évben az ízesített tejek iránti igény is nőni tudott, közülük a legnépszerűbb íz a kakaó. Kakaós ízesített tejet a kategóriát vásárlók kétharmada vesz.

Tejet szinte minden magyar háztartás vásárol, igaz ugyan, hogy mintegy 2 százalékkal újra kisebb mennyiségben – 2011-re a visszaesés 7 százalék fölött volt – mint egy évvel korábban. Egy átlagos tejvásárló háztartás alkalmanként 3 liternyit tesz a kosarába és egy évben átlagosan 31 alkalommal vásárolja a kategóriát. A magyarok több mint háromnegyede kedveli és hetente átlagosan 4 alkalommal iszik tejet.

Magyarországon a tartós tej a legnépszerűbb, UHT tejet a magyar háztartások háromnegyede vásárol. Kartonos és zacskós friss tejet tízből átlagosan öt háztartás, míg kimért tejet mindössze két háztartás vásárol. Zsírtartalom tekintetében a 1,5 százalékos tej fogy a legjobban, ezt követik a 2,8 százalékos zsírtartalommal rendelkező termékek. Előbbit a háztartások háromnegyede, utóbbit a háztartások 60 százaléka vásárolja szívesen.

A legnagyobb mennyiségben a falvakban élő háztartások vásárolnak tejet, míg a legkevesebb tej a budapesti háztartásokban fogy. Regionális összehasonlításban a legintenzívebb tejvásárló háztartások Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik az északkeleti régióban lakók.

A kereskedelmi csatornák közül a fogyasztók legnagyobb – közel azonos – arányban a hipermarketek és diszkontok hűtőiből vásárolnak tejet. Ez utóbbi csatorna 2010 óta a többi csatornához képest jelentős mértékben erősítette meg pozícióit, részesedését 15,6 százalékról 21,8 százalékra növelve. A szupermarketek piaci részesedése 16 százalék körül alakul, a hazai láncok a független kisboltokkal együtt 2010 óta vesztettek vonzerejükből, így részesedésükből a tejpiacon.

Az egyes kereskedelmi csatornák részesedése a háztartások által megvásárolt tejmennyiségből, 2010-2012 (az adatok százalékban kifejezve)

2012 2011 2010
hipermarket 23,2 22,4 23,0
szupermarket 16,1 14,6 14,9
diszkont 21,8 20,8 15,6
hazai láncok 13,7 13,6 15,1
független boltok 5,6 6,8 7,9
egyéb 19,6 21,9 23,4

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Az ízesített tejek is népszerűek, az ízesített tejek iránti igény 2012-ben a megelőző évhez képest mintegy 6 százalékkal tudott nőni. A háztartások egyharmada vásárolt ilyen terméket 2012-ben, ám a tejhez viszonyítva lényegesen szerényebb mértékben fogyasztják a családok e kategóriát. Egy átlagos háztartás kilenc liter ízesített tejet vásárol egy év alatt, alkalmanként átlagosan egy liternyit egy évben összesen kilenc alkalommal. A legkedveltebb ízesítés a kakaós, melyet az ízesített tejet vásárlók kétharmada veszi, ezt követi a kávé és a madártej íz.

Az ízesített tejek mennyiségi és értékbeli forgalmának változása, 2010-2012 (az adatok százalékban kifejezve)

2012/2011 2011/2010
volumen 6,2 -12,0
érték 13,3 -4,2

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Regionális összehasonlításban a legintenzívebb vásárló háztartások – a tejhez hasonlóan – az ízesített tejek esetében is Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik a délkeleti régióban lakók. Intenzív ízesített tejfogyasztók a fiatal, 30 évnél fiatalabb háziasszony vezette, illetve az idősebb, 40-50 év közötti háziasszony vezette háztartások.

Kapcsolódó cikkeink