A magyar háztartások kedvelik a tejet
Nagyon népszerű italnak számít hazánkban a tej, a többség hetente több alkalommal is fogyasztja, bár a GfK Hungária Háztartáspanel adatai szerint 2012-ben újra kisebb mennyiségben, mint egy évvel korábban. Kedveltebb a tartós a frissnél és a legtöbb tej valamely hipermarket, vagy diszkont hűtőjéből kerül a családok otthonába. Az elmúlt évben az ízesített tejek iránti igény is nőni tudott, közülük a legnépszerűbb íz a kakaó. Kakaós ízesített tejet a kategóriát vásárlók kétharmada vesz.
Tejet szinte minden magyar háztartás vásárol, igaz ugyan, hogy mintegy 2 százalékkal újra kisebb mennyiségben – 2011-re a visszaesés 7 százalék fölött volt – mint egy évvel korábban. Egy átlagos tejvásárló háztartás alkalmanként 3 liternyit tesz a kosarába és egy évben átlagosan 31 alkalommal vásárolja a kategóriát. A magyarok több mint háromnegyede kedveli és hetente átlagosan 4 alkalommal iszik tejet.
Magyarországon a tartós tej a legnépszerűbb, UHT tejet a magyar háztartások háromnegyede vásárol. Kartonos és zacskós friss tejet tízből átlagosan öt háztartás, míg kimért tejet mindössze két háztartás vásárol. Zsírtartalom tekintetében a 1,5 százalékos tej fogy a legjobban, ezt követik a 2,8 százalékos zsírtartalommal rendelkező termékek. Előbbit a háztartások háromnegyede, utóbbit a háztartások 60 százaléka vásárolja szívesen.
A legnagyobb mennyiségben a falvakban élő háztartások vásárolnak tejet, míg a legkevesebb tej a budapesti háztartásokban fogy. Regionális összehasonlításban a legintenzívebb tejvásárló háztartások Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik az északkeleti régióban lakók.
A kereskedelmi csatornák közül a fogyasztók legnagyobb – közel azonos – arányban a hipermarketek és diszkontok hűtőiből vásárolnak tejet. Ez utóbbi csatorna 2010 óta a többi csatornához képest jelentős mértékben erősítette meg pozícióit, részesedését 15,6 százalékról 21,8 százalékra növelve. A szupermarketek piaci részesedése 16 százalék körül alakul, a hazai láncok a független kisboltokkal együtt 2010 óta vesztettek vonzerejükből, így részesedésükből a tejpiacon.
Az egyes kereskedelmi csatornák részesedése a háztartások által megvásárolt tejmennyiségből, 2010-2012 (az adatok százalékban kifejezve)
2012 | 2011 | 2010 | |
hipermarket | 23,2 | 22,4 | 23,0 |
szupermarket | 16,1 | 14,6 | 14,9 |
diszkont | 21,8 | 20,8 | 15,6 |
hazai láncok | 13,7 | 13,6 | 15,1 |
független boltok | 5,6 | 6,8 | 7,9 |
egyéb | 19,6 | 21,9 | 23,4 |
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária
Az ízesített tejek is népszerűek, az ízesített tejek iránti igény 2012-ben a megelőző évhez képest mintegy 6 százalékkal tudott nőni. A háztartások egyharmada vásárolt ilyen terméket 2012-ben, ám a tejhez viszonyítva lényegesen szerényebb mértékben fogyasztják a családok e kategóriát. Egy átlagos háztartás kilenc liter ízesített tejet vásárol egy év alatt, alkalmanként átlagosan egy liternyit egy évben összesen kilenc alkalommal. A legkedveltebb ízesítés a kakaós, melyet az ízesített tejet vásárlók kétharmada veszi, ezt követi a kávé és a madártej íz.
Az ízesített tejek mennyiségi és értékbeli forgalmának változása, 2010-2012 (az adatok százalékban kifejezve)
2012/2011 | 2011/2010 | |
volumen | 6,2 | -12,0 |
érték | 13,3 | -4,2 |
Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária
Regionális összehasonlításban a legintenzívebb vásárló háztartások – a tejhez hasonlóan – az ízesített tejek esetében is Délnyugat-Magyarországon élnek, őket követik a délkeleti régióban lakók. Intenzív ízesített tejfogyasztók a fiatal, 30 évnél fiatalabb háziasszony vezette, illetve az idősebb, 40-50 év közötti háziasszony vezette háztartások.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >