Nielsen: a magyar fogyasztók főként élelmiszert vennének, ha több pénzük lenne
Ha a magyar fogyasztók havonta a jelenleginél 10 százalékkal több pénzt költhetnének el, akkor abból átlagosan a legnagyobb részt, 2,4 százalékot otthon elfogyasztható élelmiszerre és italra, ruházati cikkre adnák ki, továbbá félretennék vagy befektetnék. Ezekre együtt elmenne a plusz pénz fele; sorrendben 2,4 és 1,3-1,3 százaléka. Egyebek között ezt tartalmazza az emberek életfelfogására vonatkozó felmérés, amit a Nielsen végzett, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat, 2012. harmadik negyedévben.
A magyar válaszadók az esetleges több pénzből átlag további 1-1 százalékot adnának ki utazgatásra vagy nyaralásra, illetve lakhatásra, beleértve az esetleges lakbért vagy hiteltörlesztést, valamint a háztartási energia költségeit.
További sorrend: 0,8 százalék kikapcsolódás és szórakozás; egyaránt 0,4 százalék képzés, kommunikációs szolgáltatás mobil telefontól kábel tévéig, szórakoztató elektronika és elektromos háztartási készülék, valamint napi rutin közlekedés; 0,2-0,2 százalék jutna egészségügyre, valamint otthonon kívüli étkezésre. Egyéb célokra szintén 0,2 százalék.
Ettől eltérően, Európa huszonkilenc vizsgált országában a válaszadók a plusz pénzből a legnagyobb arányt félretennék vagy befektetnék, átlag 2 százalékot; további 1,4-et fordítanának utazgatásra vagy nyaralásra, és 1,2 százalékot otthon elfogyasztható élelmiszerre és italra.
Utána a sorrend, földrészünkön, átlagosan: ruházati cikk (1,1 százalék), kikapcsolódás és szórakozás (0,9), lakhatás, otthonon kívüli étkezés (0,6-0,6); képzés, szórakoztató elektronika és elektromos háztartási gép, napi rutin közlekedés és egészségügy (egyaránt 0,4), kommunikációs szolgáltatás (0,3). Egyéb célok 0,3 százalék.
Európában a plusz 10 százalékból az otthoni fogyasztásra vásárolt élelmiszer és ital esetében a legmagasabb arány a magyar válaszadók körében regisztrált átlag 2,4 százalék. Utánunk a görögök és spanyolok következnek átlag 1,8-1,8 százalékkal, majd a britek, franciák és horvátok egyaránt 1,7 százalékkal.
Ruházati cikkre a legnagyobb arányt földrészünkön a többlet pénzből oroszok és ukránok adnák ki, 1,8 és 1,7 százalékot. Takarékoskodásnál vagy befektetésnél a legnagyobb részt, 3 százalékot a portugálok említették, és megelőzik a hollandok, valamint a szlovákok egyaránt 2,9 százalékos átlagát. Utazgatásnál és nyaralásnál a svájciak mellett a litvánok mutatója a legmagasabb, egyformán 1,9 százalékkal.
Feltették a piackutatók azt a kérdést is, hogy mit tennének a válaszadók, ha havonta a jelenleginél 10 százalékkal kevesebb pénzt költhetnének el. Ebben az esetben a magyarok átlag 2,6 százalékot otthon elfogyasztott élelmiszeren és italon spórolnának meg, 1,4-et kommunikációs szolgáltatáson, 1,2-t ruházati cikken, míg 1 százalékot a napi közlekedésen.
Táblázat. Ha régiónk néhány országában a fogyasztók havonta a jelenleginél 10 százalékkal több pénzt költhetnének el, akkor a pluszból átlagosan mire, mennyit adnának ki. A válaszadók százalékában.
Mire? | Európai
átlag |
HU | AT | CZ | HR | PL | RO | SK |
Élelmiszer és ital otthoni fogyasztásra | 1,2 | 2,4 | 1 | 1,2 | 1,7 | 1,4 | 1,3 | 1,2 |
Ruházati cikk | 1,1 | 1,3 | 0,8 | 0,9 | 1,3 | 1,3 | 1,2 | 1 |
Takarékoskodás, befektetés | 2 | 1,3 | 2,6 | 2,7 | 1,8 | 1,4 | 1,7 | 2,9 |
Utazgatás, nyaralás | 1,4 | 1 | 1,6 | 1,3 | 1,2 | 1,2 | 1,1 | 1,5 |
Lakhatás (bér, hiteltörlesztés, háztartási energia) | 0,6 | 1 | 0,4 | 0,7 | 0,7 | 0,5 | 0,6 | 0,4 |
Kikapcsolódás és szórakozás | 0,9 | 0,8 | 1,1 | 0,9 | 0,7 | 0,9 | 0,8 | 0,8 |
###
Rövidítések: HU=Magyarország; AT=Ausztria; CZ=Csehország; HR=Horvátország; PL=Lengyelország; RO=Románia; SK=Szlovákia.
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.
Táblázat. Ha a magyar fogyasztók havonta a jelenleginél 10 százalékkal több pénzt költhetnének el, akkor a pluszból átlagosan mire, mennyit adnának ki. A válaszadók százalékában.
Mire? | Magyarország | Európai átlag |
Élelmiszer és ital otthoni fogyasztásra | 2,4 | 1,2 |
Ruházati cikk | 1,3 | 1,1 |
Takarékoskodás, befektetés | 1,3 | 2 |
Utazgatás, nyaralás | 1 | 1,4 |
Lakhatás (bér, hiteltörlesztés, háztartási energia) | 1 | 0,6 |
Kikapcsolódás és szórakozás | 0,8 | 0,9 |
Kommunikációs szolgáltatás mobil telefontól a kábel tévéig | 0,4 | 0,3 |
Képzés | 0,4 | 0,4 |
Szórakoztató elektronika és elektromos háztartási készülék | 0,4 | 0,4 |
Napi rutin közlekedés | 0,4 | 0,4 |
Otthonon kívüli étkezés | 0,2 | 0,6 |
Egészségügy | 0,2 | 0,4 |
Egyéb | 0,2 | 0,3 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megugrott a FAO globális élelmiszerár indexe
Az elmúlt 18 hónap legmagasabb értékére ugrott az élelmiszer-alapanyagok globális…
Tovább olvasom >Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >Gyors, egyszerű, hatékony innovációiért díjat kapott a K&H
Idén harmadik alkalommal, összesen tíz kategóriában díjazta a Visa a…
Tovább olvasom >