A magyar fogyasztók 78 százaléka sokszor nem tudja utólag azonosítani kártyás vásárlását

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2021. 02. 02. 11:12

A Mastercard új digitális megoldása átláthatóbb adatokat, egyértelműbb információkat nyújt a fogyasztóknak, így könnyebben visszakövethetőek a korábbi vásárlások.

mastercard logo

Mindannyian tapasztaltuk már, hogy nem mindig tudunk beazonosítani minden vásárlást, amelyet számlatörténetünkben látunk. Például a kereskedő neve felismerhetetlen, vagy a fizetést feldolgozó neve jelenik meg a kereskedő neve helyett. A Mastercard új közvélemény-kutatásából kiderült, hogy sok digitális banki ügyfél számára ez egy általános probléma, amely a legtöbb emberből negatív érzelmeket vált ki, a potenciális csalások miatti szorongás pedig olyan visszafizetési igények benyújtására készteti a fogyasztókat, amelyek elkerülhetők lennének.

A Mastercard és az Ethoca ma bejelentett egy új digitális banki megoldást, amely részletes leírást ad a kártyás tranzakciók előzményeiről és ezáltal átláthatóbbá teszi a kártyabirtokosok számára vásárlásaik nyomon követését. A Mastercard vállalata, az Ethoca technológiája által a fogyasztók részletes információkat kaphatnak kártyás vásárlásaikról, mint például a kereskedő nevét, logóját és a vásárlás helyét. Ennek érdekében már most felkérték a kereskedőket, hogy minél hamarabb töltsék fel logóikat a megadott felületre, így növelve márkájuk ismertségét és csökkentsék a téves visszaterhelési igényekkel járó tranzakciós zavarokat. A felhasználói tapasztalatok javítása és a digitális élmény növelése érdekében a Mastercard elkötelezett amellett, hogy a kibocsátókkal és a kereskedőkkel együtt egységes banki szabvány szerint dolgozzon. Közös céljuk, hogy a kibővített, átláthatóbb banki tranzakciótörténet 2022-ig elérhetővé váljon a digitális banki csatornákon.

A Mastercard 11 ország részvételvével készült kutatása szerint a válaszadók 77% -a számolt be arról, hogy néha nem tudja beazonosítani vásárlásai egy részét a tranzakció történetben. (Majdnem minden ötödik ember esetében ez gyakran vagy nagyon gyakran fordult elő.) Ez a probléma a kártyabirtokosokat különböző módon érinti: 42% aggódik, 30% bosszankodik, 15% elveszettnek érzi magát, 12% pedig tehetetlennek.

Az adatok hasonlóan oszlanak meg itthon is. Magyarországon a válaszadók 78%-számolt be arról, hogy néha nem tudja azonosítani vásárlását, 48%-a aggódik, 32% bosszankodik, 17% tehetetlennek és 7% pedig elveszettnek érzi magát a kialakult helyzet miatt.

A kutatás szerint azok számára, akik nem tudják felidézni a vásárlást, a leggyakoribb megoldásként azonnal hívják a bankjukat (35%) vagy ritkább esetben a kereskedőt (6%). Míg a fogyasztók 59% -a elismeri, hogy egy idő után eszébe jut a kérdéses tranzakció, a bolgárok, görögök, románok és ukránok elsősorban a bankjukat hívják, ahelyett, hogy maguk próbálnák azonosítani a tranzakciót.

A magyarországi adatok szerint, míg a kártyabirtokosok 61% végül fel tudja idézni a vásárlást, 33% legelőször inkább a bankját keresi fel, 11% pedig a kereskedőt.

Miért jó ez az új megoldás a fogyasztóknak?

· Itthon a válaszadók 78%-a nyilatkozott úgy, hogy a fenti, kétes esetekben panaszt nyújt be bankjának. A kártyabirtokosok 26%-ának később eszébe jutott a vásárlás, és 11%-nál derült ki, hogy egy másik családtag vásárlásáról volt szó. A kibővített tranzakciók jól láthatóan megjelenítik a kereskedői információkat (teljes név, logó, a vásárlás helye), közvetlenül a mobilbanki alkalmazásban.

· Az átlátható információk birtokában nő a fogyasztók elégedettsége, mert tisztán látják, hogy kitől és mit vásároltak meg. Ezzel megelőzhetőek az időigényes és frusztráló vitarendezési eljárások, amelyek a kapcsolatfelvétellel, a tranzakció ellenőrzésével és igazolásával együtt ez átlagosan 2 hétig is eltarthatnak.

A felmérés válaszadói megerősítették, hogy szeretnének részletesebb információkat kapni annak érdekében, hogy könnyebben és gyorsabban tudják azonosítani vásárlásaikat. Véleményük szerint a leghasznosabb részletek a kereskedő neve (67%), a vásárlás helye (44%) és a kereskedő logója (31%) lennének. A magyar kártyabirtokosok is hasonlóan nyilatkoztak. Számukra a leghasznosabb információk: a kereskedő neve (58%), a vásárlás helye (38%) és a kereskedő logója (35%).

Az ilyen részletes tranzakciós előzmények segítenék a fogyasztókat abban, hogy gyorsan felismerjék a boltot (48%), magát a vásárlást (48%), de ami a legfontosabb, hogy a kártyabirtokosoknak biztonságérzetet adna tranzakcióik felett (41%).

Miért jó ez a kereskedőknek?

A vásárlók emblémákat összekapcsolják a megfelelő tranzakciókkal, világos vizuális jelzéseket adva hozzá, így segítve a kártyabirtokosokat a vásárlások gyors azonosításában. A kereskedők számára ez nemcsak a drága és időigényes visszaterhelési igények minimalizálására kínál lehetőséget, hanem a márka jelenlétének és elismertségének bővítésére is.

Az új Mastercard és Ethoca megoldás segít növelni a fogyasztók elégedettségét, javítja a felhasználói élményt, valamint előre láthatóan csökkenti majd a kibocsátók visszaterhelési igényeit is. A logo.ethoca.com oldalra minden kereskedő feltöltheti logóját, hogy az megjelenjen az online és a mobil banki csatornákon. A szolgáltatásban való részvételért pedig semmilyen költséget nem kell vállalniuk.

„A kibocsátókkal és kereskedőkkel együtt elkötelezettek vagyunk, hogy ezt a funkciót 2022-ig szabvánnyá tegyük a digitális banki felhasználók számára. Úgy gondoljuk, hogy a nagyobb tranzakciós átláthatóság jelentősen javítja a digitális banki csatornák felhasználói élményét, valamint nyugalmat és biztonságérzetet ad a fogyasztóknak a kiadásaik felett. A kibocsátók szempontjából növeli a kártyabirtokosok interakcióit a bank digitális csatornáival, és a kereskedők is nagyobb láthatóságot kapnak. Emellett mind a bankok, mind a kereskedők profitálhatnak a fogyasztók alacsonyabb panaszmennyiségéből ”- mondta Eölyüs Endre, a Mastercard igazgatója.

A Mastercard és az Ethoca megoldása különösen fontos a jelenlegi digitális korszakban, amikor az online és mobil banki szolgáltatások népszerűsége gyorsan növekszik. Ma már ezek jelentik az elsődleges kapcsolatfelvételi csatornákat az ügyfelek számára.

A magyar fogyasztók 60% -a hetente többször és 24%- a naponta legalább egyszer igénybe veszi a digitális banki szolgáltatásokat – állítja a felmérés.

Kiderült az is, hogy melyek azok a szempontok, amelyek miatt a magyar válaszadók a digitális banki csatornákat részesítik előnyben. A legkedveltebb szempont az időmegtakarítás (65%), a bárhol és bármikori elérhetőség (65%), a vásárlási tranzakciók jobb ellenőrzése (55%), valamint a könnyű és kényelmesen pénzügyeket kezelő eszközök (47%).

Magyarországon a bank kiválasztásánál a digitális fejlődés szintén sokaknál (58%) az első három fő szempont egyike, ezt követi a hitelesség (63%) és az ajánlatokhoz kapcsolódó pénzügyi előnyök (59%).

 

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink