A magyar diótermelés kihívásai és kilátásai

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 02. 19. 11:29

Az elmúlt években a magyar diótermelés számos kihívással szembesült, amelyek jelentősen befolyásolták a termés mennyiségét és a piac pozícióját. A szektor nehézségeit az olcsó importdió térnyerése, az időjárási viszontagságok és a kártevők növekvő jelenléte egyaránt súlyosbították. A hazai termelők számára külön problémát jelent a dió árának folyamatos emelkedése, ami a fogyasztói kereslet csökkenéséhez vezethet – mutat rá az Agrárszektor.

A diópiac globális és hazai helyzete

Hazánkban a dió termőterülete 9,7 ezer hektár

Az AKI adatai szerint az Európai Unió diótermelése 2024-ben 7%-kal, 150 ezer tonnára csökkent. Romániában a termelés 3%-kal 58 ezer tonnára, Franciaországban 12%-kal 35 ezer tonnára esett vissza, míg Olaszországban és Spanyolországban kisebb növekedés volt tapasztalható. Ezzel párhuzamosan az EU dió-külkereskedelmi egyenlege negatívba fordult: a dióbél importja 34%-kal, 115,3 ezer tonnára nőtt 2024 első tizenegy hónapjában.

A legnagyobb dióexportőr az Egyesült Államok, ahonnan az EU 35%-kal több, összesen 66,7 ezer tonna dióbelet importált. Chiléből és Ukrajnából is növekedett a behozatal, ami tovább erősíti a hazai termelők piaci versenyhátrányát. A héjas dió importja szintén 45%-kal nőtt, amelyben az USA, Chile és Argentína a vezető beszállítók.

A magyar diótermelés helyzete

A magyarországi éves diótermelés 7 ezer tonna körül alakul, jobb években akár 10 ezer tonnát is elérhet. Az országos termés jelentős része három megyében – Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén és Somogy – összpontosul, ahol az ültetvények több mint 60%-a található. Kiemelkedő minőségű hazai fajta a „Milotai 10”, amely nemesítési előnyei révén nagyobb hozamot biztosít.

A dió termőterülete Magyarországon 9,7 ezer hektár, ezzel a harmadik legnagyobb gyümölcskultúra. 2023-ban azonban a termés 15%-kal, 5,5 ezer tonnára csökkent, elsősorban az időjárás és a növényegészségügyi problémák miatt. A bőséges májusi csapadék, a nyári aszály és a betegségek miatt a 2024-es termés is visszaesett.

Ár- és keresleti tendenciák

A dió árának emelkedése miatt a fogyasztók egyre inkább visszafogják vásárlásaikat vagy helyettesítő termékeket keresnek. A hazai dióbél 2024-ben 5%-kal drágult, kilogrammonkénti ára elérte a 3692 forintot, míg az import dióbél átlagára 3656 forint volt. Az importált dió a belföldinél alacsonyabb áron is elérhető, ami további piaci hátrányt jelent a magyar termelők számára.

A magyar dió exportkilátásai

Bár a hazai dió továbbra is keresett termék, az exportpiacon fokozatosan visszaszorul. A chilei, ausztrál, francia és kínai dió erősödő jelenléte miatt a magyar termékek egyre kevésbé versenyképesek. A dióbélexport volumene 207 tonnára (+39%), értéke pedig 484,8 millió forintra (+54%) nőtt, ugyanakkor a héjas dió kivitele jelentősen csökkent.

Fejlesztési lehetőségek és megoldások

A magyar dióágazat versenyképességének növeléséhez az alábbi lépések elengedhetetlenek:

  • Üzemi termésátlagok növelése: A hozamok fokozása érdekében korszerűbb termesztéstechnológiák bevezetése szükséges.
  • Hatékonyabb növényvédelem: Az egyre gyakoribb kártevők és betegségek ellen jobb védelmi rendszerekre van szükség.
  • Exportstratégia átalakítása: Az exportpiacokon való versenyképesség javítása érdekében célzott marketing és minőségi fejlesztések kellenek.
  • Termelői összefogás: A magyar diótermelők együttműködése erősítheti a hazai piac pozícióját.

A dióipar jövője a fenntartható technológiai fejlesztéseken és a hatékony piaci stratégiákon múlik. A megfelelő támogatási és innovációs programokkal a magyar dió ismét versenyképes szereplővé válhat a nemzetközi piacokon.

Kapcsolódó cikkeink