A magyar cégek az európai átlagnál többször számláznak külföldre
Magyarországon az európai átlagnál lényegesen több számlát állítanak ki a cégek külföldi partnereknek, erre legtöbbször a kis- és nagykereskedelem, a nemzetközi szállítmányozás, a munkagép bérlés, az építőipar és az idegenforgalom területén került sor az elmúlt két évben – derült ki a követeléskezeléssel foglalkozó EOS Csoport nemzetközi fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából.
Az európai cégek a közlemény szerint átlagosan számláik 13 százalékát állítják ki külföldi üzleti partner nevére. A teljes költségvetési évet tekintve az európai országok közül Németországban állítják ki a legtöbb ilyen számlát, az összes számla mintegy ötödét (21 százalék). A második helyen Magyarország áll 18 százalékkal. A legkevesebb külföldre kiállított számlát Görögországban (7 százalék) és Oroszországban (4 százalék) regisztrálták. A reprezentatív felmérés során a TNS Infratest 2800 döntéshozót kérdezett meg Európa 13 országában.
A megkérdezett, külföldi értékesítési tevékenységet is végző vállalatok mintegy fele szigorított a számlázási és fizetési feltételeken, aminek oka a rossz vagy behajthatatlan kintlévőségektől való félelem. A nyugat-európai cégek 40 és a kelet-európaiak 38 százaléka érzi kockázatosabbnak a külföldi számlázást a belföldinél, míg Magyarországon mindössze a cégek 30 százaléka érzi többletkockázatnak, ha külföldi partner számára állít ki számlát.
Somodi Bernadett, az EOS KSI Kft. értékesítési vezetője szerint a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok fejlődését alapvetően befolyásolhatja, hogy egy vállalat mennyire érzi kockázatosnak a külföldi számlázást. Számos vállalat nem is érzékeli a nemzetközi piacokban rejlő növekedési potenciált, mindössze a megkérdezettek 21 százaléka véli úgy, hogy növekedést regisztrál majd a nemzetközi értékesítés révén. Vannak azért optimista országok, Németországban például 29, az Egyesült Királyságban 25 százalék vár növekedést. Magyarországon ez az arány 19 százalék, ami kevéssel a 21 százalékos kelet-európai átlag alatt van.
Az európai vállalatok a legnagyobb kihívásként a külföldi országok jogrendszerét és szabályozási kereteit tekintik, bár 44 százalékuk azt állította, hogy megbirkóznak a felmerülő akadályokkal annak érdekében, hogy hozzájuthassanak külföldi kintlévőségeikhez. A megkérdezett magyarországi vállalatok 30 százaléka úgy véli, hogy külső kintlévőség-kezelő partner nélkül nehézségekbe ütközik a külföldi lejárt tartozások behajtása. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Európában a határon átnyúló értékesítés 69%-a a piacterekről származik
A 2023/2024-es pénzügyi évben az határokon átnyúló online piac Európában…
Tovább olvasom >A fenntarthatóbb élelmiszerek és italok vásárlása negyedével csökkentheti az üvegházhatásúgáz-kibocsátást
A környezeti szempontból fenntarthatóbb élelmiszerek és italok vásárlása több mint…
Tovább olvasom >Évente 35 billió euróra kárt okoz az éghajlatváltozás
Az éghajlatváltozás hatásait kutató potsdami PIK Intézet (PIK) tanulmánya szerint…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >