A magyar borágazat jövője a minőség és az innováció
A magyar borok képesek felvenni a versenyt a világ legnevesebb borvidékeivel minőség, sajátosság és sokszínűség tekintetében. Az ágazat jövője az innovációban rejlik – mondta Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára, a 44. Országos Borverseny ünnepélyes megnyitóján, kedden, Budapesten.

(Fotó: Pixabay)
A helyettes államtitkár kiemelte, a megfelelő technológia, infrastruktúra megléte kiemelten fontos, ezért csak fejlesztésekkel biztosítható, hogy a szőlő-bor ágazat igazodni tudjon a változó fogyasztói igényekhez. Az agrártárca a KAP Stratégiai Tervben támogatja többek közt a szőlőültetvények korszerűsítését, a beruházásokat, a promóciót és az innovációt. Ezen célokra az idei évben közel 28 millió euró, a 2024-2027-es időszakra pedig összesen közel 112 millió euró forrás áll rendelkezésre. A pályázatokról szólva elmondta, a támogatási kérelmek benyújtási időszakait az agrártárca úgy módosította, hogy azok jobban igazodjanak a termelők igényeihez.
Új elemként indul az innovációs beruházási támogatás
Ebben a tervezett felhívásban olyan új technológiák, eljárások bevezetésének támogatása válik lehetővé, amelyek révén az ágazat szereplői új piacokat, fogyasztókat érhetnek el. A szőlőültetvények szerkezetátalakítási és átállítási támogatása július 20. és augusztus 15. között igényelhető, míg a beruházási támogatások 2025. november 15. és december 15. között.
Tarpataki Tamás hozzátette, kiemelt területet jelentenek a promóciós pályázatok is
A kül- és a belpiaci promóciós támogatási kérelmeket június 30-ig lehet benyújtani. A borpiaci trendek megkövetelik azt, hogy a csendes borok mellett olyan új termékekkel is megjelenjenek a borászatok, mint a habzóbor, a pezsgő, a murci, a must, alkoholmentesített borok, koktélok vagy éppen a szőlőmagolaj. Mindez pedig fejlesztést és új ismereteket követel meg az ágazat szereplőitől – húzta alá Tarpataki Tamás.
Az ágazat exportteljesítményét ismertetve a helyettes államtitkár kiemelte, 2003 óta a legmagasabb exportvolument könyvelhette el az ágazat a tavalyi évben
A mennyiségi növekedés 12 százalékos volt, ami 1,4 millió hektolitert jelent, az értéknövekedés pedig 16 százalékos, amely közel 20 millió eurós többletet jelentett. Az export növekedése egyértelműen jelzi a nemzetközi piacok fontosságát. A további előrelépéshez az exportpiacok bővítése és a termékek versenyképességének növelése kulcsfontosságú – hangsúlyozta
AM
Kapcsolódó cikkeink
Terjed a szőlő aranyszínű sárgaság: már a Somlói borvidéket is elérte a súlyos betegség
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) friss laboratóriumi vizsgálatai alapján immár…
Tovább olvasom >Országszerte tart az aratás, hazánk kenyere biztosított
A gazdák munkájának és szorgalmának köszönhetően biztosított az ország kenyere,…
Tovább olvasom >Csaknem 100 milliárd forintból fejlődhet tovább az élelmiszeripar
Megszülettek az első támogatói döntések a komplex élelmiszeripari fejlesztések kapcsán,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Túl szigorú a digitális innovációkra vonatkozó szabályozás?
Felszólította a Német Kereskedelmi Szövetség (HDE) az új német kormányt,…
Tovább olvasom >Egyre profibban vásárolunk
Rendhagyó helyszínen, a SPAR Regnum Húsüzem és Oktatóközpontban tartotta meg…
Tovább olvasom >Az AI segítheti a svájci Lidl klímasemlegességi törekvését
A Lidl mesterséges intelligenciával támogatott eszközt tesztel Svájcban, amely lehetővé…
Tovább olvasom >