A kutató szemével
Dr. Totth Gedeont, a Budapesti Gazdasági Egyetem Marketing tanszékének vezetőjét, a Borakadémia oktatóját ugyancsak a hazai borpiac trendjeiről kérdeztük.
A hazai borfogyasztás a minőség felé tolódik, ugyanakkor a szakértők szerint a magyar borok átlagos minősége nő. Ön markánsnak tartja ezeket a tendenciákat?

Dr. Totth Gedeon
tanszékvezető
Budapesti Gazdasági
Egyetem Marketing
tanszék
– Én ezzel óvatosan bánnék, való igaz, hogy folyamatosan növekszik a kínálat, újabb és újabb borászatok jelennek meg termékeikkel, ami valóban az átlagos minőségi szint növekedését eredményezi. Ám hogy a minőség irányába tolódik, nos ez inkább egy cél, amely az ágazat hosszú távú versenyképessége szempontjából nagyon fontos; inkább adott szegmenseken – itt a kvalifikáltabb fogyasztók csoportjaira gondolok – belül figyelhető meg az online felmérések alapján.
Milyen aktuális hívószavak vagy termékfejlesztési irányok mozgatják meg ma a fogyasztó fantáziáját?
– Kérdés, hogy kiknek a fantáziáját. Szegmensenként ez erősen változó, de az határozottan állítható, hogy a könnyebb, alacsonyabb alkoholtartalmú reduktív borok, a rozék és a gyöngyözőborok iránti érdeklődés határozottan növekszik.
Érzékel-e új trendeket ízekben, fogyasztásban, vásárlási szokásokban?
– A vásárlási szokások változását illetően izgalmas kérdés – persze más termékfajtáknál is – az online vásárlások arányának az alakulása. Közismert, hogy a borok esetében ez az arány elenyésző. A járvány hatására viszont megnövekedett az online vásárlások aránya, még a borok esetében is (bár ezeknél még így is rendkívül alacsony). Tehát az lesz az érdekes, hogy a járvány elmúltával milyen szintre esik vissza, visszaesik-e egyáltalán, illetve a jövőben milyen növekedési ütemet fog mutatni.
Látja-e itthon a fenntarthatóság elveinek is megfelelő új kiszerelések térhódítását?
– A fenntarthatóság egyre fontosabb a bortermelés területén is, de nem számolok valamilyen eget rengető változással. Az új kiszerelések jelen vannak a piacon, részarányuk nem túl magas, de némelyiké jól érezhetően növekvő (például a bag-in-boxé). Valószínűleg ezeknek a csomagolásfajtáknak a fogyasztó számára nyújtott értéke fogja eldönteni, hogy mennyire terjednek majd el. A boralapú termékek területén lehet hogy lesznek változások, vélhetően a nemzetközi tendenciák hazai leképeződésének megfelelően, de ezek sem lesznek nagyon markánsak. //
Kapcsolódó cikkeink
Zöld minimum javaslatcsomagot dolgozott ki az ÉVOSZ
Az ÉVOSZ Fenntarthatósági Tagozata „Zöld minimum” néven jegyzett javaslatcsomagot dolgozott…
Tovább olvasom >A Ferrero alapanyagainak már 90%-a visszakövethető
Jelentős előrelépésről számolt be a Ferrero Csoport 16. Fenntarthatósági jelentésében…
Tovább olvasom >A magyar fogyasztók továbbra is árérzékenyek, de egyre fontosabb a környezetvédelem
A PENNY évek óta következetesen vezet be olyan fenntartható megoldásokat,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >