A kutató szemével
Dr. Totth Gedeont, a Budapesti Gazdasági Egyetem Marketing tanszékének vezetőjét, a Borakadémia oktatóját ugyancsak a hazai borpiac trendjeiről kérdeztük.
A hazai borfogyasztás a minőség felé tolódik, ugyanakkor a szakértők szerint a magyar borok átlagos minősége nő. Ön markánsnak tartja ezeket a tendenciákat?
![Dr Totth Gedeon - BGE](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/05/SB-Dr-Totth-Gedeon_fmt.png)
Dr. Totth Gedeon
tanszékvezető
Budapesti Gazdasági
Egyetem Marketing
tanszék
– Én ezzel óvatosan bánnék, való igaz, hogy folyamatosan növekszik a kínálat, újabb és újabb borászatok jelennek meg termékeikkel, ami valóban az átlagos minőségi szint növekedését eredményezi. Ám hogy a minőség irányába tolódik, nos ez inkább egy cél, amely az ágazat hosszú távú versenyképessége szempontjából nagyon fontos; inkább adott szegmenseken – itt a kvalifikáltabb fogyasztók csoportjaira gondolok – belül figyelhető meg az online felmérések alapján.
Milyen aktuális hívószavak vagy termékfejlesztési irányok mozgatják meg ma a fogyasztó fantáziáját?
– Kérdés, hogy kiknek a fantáziáját. Szegmensenként ez erősen változó, de az határozottan állítható, hogy a könnyebb, alacsonyabb alkoholtartalmú reduktív borok, a rozék és a gyöngyözőborok iránti érdeklődés határozottan növekszik.
Érzékel-e új trendeket ízekben, fogyasztásban, vásárlási szokásokban?
– A vásárlási szokások változását illetően izgalmas kérdés – persze más termékfajtáknál is – az online vásárlások arányának az alakulása. Közismert, hogy a borok esetében ez az arány elenyésző. A járvány hatására viszont megnövekedett az online vásárlások aránya, még a borok esetében is (bár ezeknél még így is rendkívül alacsony). Tehát az lesz az érdekes, hogy a járvány elmúltával milyen szintre esik vissza, visszaesik-e egyáltalán, illetve a jövőben milyen növekedési ütemet fog mutatni.
Látja-e itthon a fenntarthatóság elveinek is megfelelő új kiszerelések térhódítását?
– A fenntarthatóság egyre fontosabb a bortermelés területén is, de nem számolok valamilyen eget rengető változással. Az új kiszerelések jelen vannak a piacon, részarányuk nem túl magas, de némelyiké jól érezhetően növekvő (például a bag-in-boxé). Valószínűleg ezeknek a csomagolásfajtáknak a fogyasztó számára nyújtott értéke fogja eldönteni, hogy mennyire terjednek majd el. A boralapú termékek területén lehet hogy lesznek változások, vélhetően a nemzetközi tendenciák hazai leképeződésének megfelelően, de ezek sem lesznek nagyon markánsak. //
Kapcsolódó cikkeink
Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >A Valentin-napi hulladék kétharmada nem újrahasznosítható
Az Európai Unióban egyetlen Valentin-napon több mint 100 000 tonna…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és természetvédelem egy nagyberuházásban
Az idén tavasszal nyíló Le Primore Hotel & Spa nemcsak…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >