A külföldiek elmaradása nagy bukta a vendéglőknek
A lángososok, pizzások járnának a legjobban, a michelin csillagosok pedig a legrosszabbul? A vendéglátás bevételeinek negyedét a kedves külföldi vendégek tolták be korábban a kasszába. Június első harmadában 36% volt a visszaesés, így a külföldi vendégek pénze nagyon hiányzik a vendéglátózásból. És ez egy darabig még lehet, hogy így lesz. A vendéglők többsége például a budai várnegyedben ki sem nyitott még.
Az online kasszaadatok szerint június első tíz napjában 35,8%-kal maradt el a vendéglátóhelyek bevétele a korábbi év azonos időszakához képest. Előtte márciusban a felére, áprilisban a negyedére esett a vendéglátás bevétele Magyarországon. Májusban az online kasszaadatok szerint valamelyest mérséklődött a visszaesés mértéke, a márciusi szint fele fölé kapaszkodott a piacuk, de így is még mindig cudarul fest a vendéglátás elszámolása.
Az előzményekhez tartozik, hogy március 17-től a vendéglátóhelyek is nehéz helyzetbe jutottak a koronavírus járvány miatt, mivel ettől kezdve csak 15 óráig ülhetett be a kedves vendég falatozni, vagy iszogatni, ezt követően reggel 6 óráig csak elvitelre volt lehetőség. Március 28-tól viszont már ennyi sem maradt, mivel a vendég már 15 óra előtt sem kereshette fel a vendéglátóhelyet úgy, hogy helyben ehessen és ihasson is valamit. Maradt az elvitel és a házhoz szállítás. És a bezárás.
A külföldi vendég sokat fizetett, eddig negyedét ő hozta a vendéglős kasszák bevételének negyedét
A határokon túli utazgatás egyik vonzereje a pihenés, nézelődés mellett a finom étek a vendéglőkben. Az utazók választhatnak, hogy a szálláshelyükön lévő étteremben, vagy máshol falatoznak egy jót. Sok vendéglátóhely a kiemelt idegenforgalmi helyeken éppen az egyébként pénzesebbnek is számító külföldi vendégekre építi üzleti tervét, szerte a világon. Mi sem vagyunk kivételek, és ezek a legszínvonalasabb éttermek.
A statisztika szerint a külföldiek vendéglátózása sokat hoz a magyar éttermek konyhájára a pénzügyeket nézve. Az elmúlt két esztendőben fogyasztásuk 25-26%-át adta a vendéglátás teljes bevételének, és ez így volt még 2020 elején is, a járvány előtti időszakban.
Utána a piaci menüsorban a már említett bukta következett, más szolgáltatási területekhez hasonlóan. A kikapaszkodás a gödörből pedig lassúnak ígérkezik, a kedves vendég akár magyar, akár külföldi, nagyon óvatos. Főleg az utóbbiak.
Külföldi vendéggel manapság nem sokkal találkozni a vendéglátóhelyeken, így ha őket nem számítjuk, akkor azért azt lehet látni, hogy a magyar vendégek nagyobb része június elején már visszatért törzshelyére, hiszen csak velük számolva már csak 10% körüli a visszaesés. De hát az a 25% nagyon hiányzik, ami persze csak egy átlag, év közben és térségenként hullámzik.
A legmenőbb éttermek tömhetik magukba a legnagyobb buktát
Az egyik legnagyobb gond a külföldi vendégek elmaradásával, hogy éppen a legmenőbb, kiemelt idegenforgalmi helyeken okozzák a legnagyobb kiesést, a legszínvonalasabb éttermek körében, így az ő piacik fékeződhet a legnagyobbat. És ha azt is figyelembe vesszük, hogy a külföldi utazgatásokkal még egy darabig minden viszonylatban nagy óvatosság várható, megkockáztatható, hogy a lángosok járnak mostanság a legjobban. Valószínűleg egy darabig még népszerű marad a házhoz szállítgatás is, így feltehetően a pizzasütők is gyorsabban fognak magukhoz térni az átlagos vendéglátóhelyhez képest, pizzát egyébként is rendeltünk házhoz a járvány előtt is. A legmenőbbek pedig, akár a budai várban, akár a bulinegyedben, lassabban tudnak csak kaptatni felfelé.
Csak az a szeleburdi külföldi vendég mikor tér már vissza:
2018 | 2019 | 2020 | |
vendéglátás összesen | 1.283 | 1.466 | 215 |
ebből a külföldi vendégek | |||
étteremben | 197 | 243 | 36 |
szállodás étteremben | 122 | 139 | 19 |
külföldiek összesen | 319 | 382 | 55 |
részesedésük | 25% | 26% | 26% |
KSH, érték: milliárd forint, folyóáras adatok, 2020: első negyedév, de a kölföldi vendégek esetében csak március közepéig, 2018, 2019: éves adatok |
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >