Nielsen: a koronavírus miatt közel 10%-kal nőtt az európai kisker forgalma
A Covid-19 pandémia drámai hatást gyakorolt a kiskereskedelemre: a visszafogott évkezdet után 9,8 százalékos nominális növekedést produkált a szektor 2020 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Magyarországon ennek közel kétszerese volt a bővülés mértéke, 17,7%, amivel a hazai kiskereskedelem forgalma megőrizte ezüstérmét a kontinensen. Európában továbbra is Törökország vezet: 25,4%-kal nőtt, regisztrálta a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Döcögősen kezdte az új évtizedet a kiskereskedelem Európa-szerte, ám a március közepével beinduló koronavírus-pandémia miatti járványkamra-feltöltés a tartós élelmiszerek és személyes higiéniás termékek felé terelte a fogyasztókat. Az öt legnagyobb európai piacon március utolsó két hete során harmadával lőtt ki a kiskereskedelem értékbeli forgalma. Emellett a megnövekedett boltbeli forgalom és a korlátozások miatti otthoni étkezések következtében a mennyiségi forgalom 8 százalékkal emelkedett.
A magyarországi kiskereskedelem korábbi lendületét még jobban meglódította a március közepén bejelentett veszélyhelyzet, illetve a hónap végén életbe léptetett kijárási korlátozás, melynek eredményeképp 18 százalékkal bővült a napi fogyasztási cikkek piaca. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő átlagos mennyiségi növekedés a vizsgált időszakban 13,3 százalékon állt, míg Európában ez az érték 7,5 % volt.
A hazai élelmiszerpiac, a pánikvásárlások hatására, tovább gyorsult, és értékben 12,3 százalékkal bővült. A vegyi áruk piaca a kialakult járványhelyzet hatására 17,3 százalékkal nőtt az első negyedévben.
„A piaci szereplők számára egy sor nehéséget – kapacitáshiányt, elővigyázatossági intézkedések szükségességét, az online vásárlás iránt megugró igényt stb. – is hozó járványhelyzet minden országban a gyors és nagy volumenű beraktározás felé terelte a fogyasztókat. – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Magyarország ebben az extrém időszakban is megtartotta kiugró eredményeit. Ha csak a mennyiségi növekedést nézzük, a hazai FMCG-piac ezzel is a top 3-ban van Európában.”
Az európai kontinens huszonegy vizsgált országának mindegyikénél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan ismét Törökországban mérték (+25,4%), őt követi Magyarország (+17,7%) és Portugália (+14,5%). A lista további alakulása: Görögország (+13,2%), Írország (+12,3%) és Ausztria (+11,2%). A lista végén Norvégia (+6,8%), Svájc (+7,7%) és Hollandia (8,1%) áll.
A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban 2020 első negyedévében 2019 első negyedévéhez viszonyítva, százalékban:
Értékbeli változás | Árszínvonal- változás | Mennyiségi változás | |
Európai átlag | 9,8 | 2,2 | 7,5 |
Norvégia | 6,8 | 2,4 | 4,4 |
Svájc | 7,7 | -1,5 | 9,2 |
Hollandia | 8,1 | 2,8 | 5,3 |
Franciaország | 8,2 | 0,4 | 7,7 |
Németország | 8,4 | 2,6 | 5,8 |
Csehország | 9,2 | 2,6 | 6,6 |
Olaszország | 9,4 | 1,3 | 8,0 |
Szlovákia | 9,5 | 2,6 | 6,9 |
Svédország | 9,8 | 2,0 | 7,8 |
Finnország | 9,9 | 1,5 | 8,4 |
Belgium | 10,3 | 1,2 | 9,1 |
Spanyolország | 10,4 | 3,4 | 7,0 |
Spanyolország | 11,1 | 0,8 | 10,2 |
Ausztria | 11,2 | 2,2 | 9,0 |
Írország | 12,3 | 1,6 | 10,7 |
Görögország | 13,2 | -2,4 | 15,7 |
Portugália | 14,5 | 0,5 | 14,0 |
Magyarország | 17,7 | 4,4 | 13,3 |
Törökország | 25,4 | 15,7 | 9,7 |
(Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >Az EU kiskereskedelmi kiadásainak aránya tovább csökken: jelentés a GfK-tól
A GfK legfrissebb tanulmánya szerint az Európai Unió kiskereskedelmi kiadásainak…
Tovább olvasom >Több ezer eladó fog hiányozni a német kiskereskedelmi szektorból 2027-re
A német élelmiszer-kiskereskedelmi ágazatban 2027-re hatalmas hiány várható szakképzett munkaerőből,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >