A környezettudatos vásárlás valóban környezettudatos?
Legújabb, 500 fős lakossági kutatásunkban annak jártunk utána, hogy a korábban egyre erőteljesebben megjelenő környezettudatos vásárlói gondolkodás milyen mértékben esett áldozatául a növekvő áraknak, és a vásárlási döntésekben maradt-e szerepe a gyártók által deklarált a fenntarthatósági törekvéseknek. A kutatás a Trade magazin számára készült.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.

Vendégszerző:
Dorogi Adrienn
senior kutató
NMS Hungary
A válaszadók nagy többsége egyetértett abban, hogy a környezet védelme nemcsak az országok, kormányok, vállalatok feladata, hanem a lakosság is sokat tehet a változások érdekében. Ettől függetlenül vagy éppen a közös cél érdekében a megkérdezettek több mint harmada kifejezetten elvárja, míg 55% pozitívan értékeli, ha egy vállalat a termék fejlesztése és gyártása során odafigyel a környezet megóvására, és folyamatosan csökkenti szennyezőanyag kibocsájtását.
Csökkenő lakossági „zöld” aktivitások
Míg a vállalatokkal szemben magasak az elvárások, addig a háztartásokban úgy tűnik csökkent a „zöld” aktivitások aránya. A visszaesésnek számtalan oka lehet, többek között a lakosság szűkülő anyagi lehetőségei. Egy termék kiválasztásakor például a csomagolás csak a 6. helyen szerepel a döntést befolyásoló szempontok között, azaz két konkurens terméknek a vásárló szemében meg kell egyeznie árban, jó tapasztalatban, kiszerelésméretben, összetevőkben, márkaértékben, mielőtt a csomagolás, mint döntési szempont számításba kerülne.
Egy 2019-es fenntarthatósággal kapcsolatos kutatás eredményeivel összehasonlítva bár 14%-kal visszaesett azok aránya, akik szelektíven gyűjtik a szemetet, még mindig 66% törekszik rá, hogy ilyen módon csökkentse a kommunális szemét mennyiségét. Pozitív változásnak tűnhet, hogy akik szelektíven gyűjtik a szemetet, azok több mindent dobnak a gyűjtőkbe, mint korábban, de erősen megkérdőjelezhető, hogy valóban tisztában vannak-e azzal, hogy mely csomagolások újrahasznosíthatók, és melyeket nem érdemes a szelektív hulladékgyűjtőkbe dobni. A műanyag flakonok, poharak és csomagolófóliák növekvő arányú szelektív gyűjtése azt mutatja, hogy a vásárlók ahelyett, hogy arra törekednének, hogy minél kevesebb műanyag csomagolóanyagot vigyenek haza, inkább azok szelektív gyűjtésében látják a megoldást.
Legtöbben a saját zacskóig jutnak
Egy környezettudatos vásárló leginkább abban különbözik egy nem környezettudatos vásárlótól, hogy igyekszik elkerülni a pazarlást, az élelmiszerek szemétbe kerülését. Még ők is inkább azokat a környezetbarátnak gondolt megoldásokat alkalmazzák, melyek nem járnak lemondásokkal és drasztikus változásokkal, az előre gondolkodást és esetenként nagyobb költséget jelentő megoldások helyett.
• 69% visz a bevásárlásaihoz saját zacskót ahelyett, hogy minden vásárlásához újat venne, de csak
• 43% választ többször használatos textil-zsákot a zöldségekhez és gyümölcsökhöz, ami szintén egyszerű módja lenne a hazavitt csomagolóanyag mennyisége csökkentésének.
• 48% bár fontosnak érzi, de nem tud a vásárlásai során minden esetben a környezetvédelmi szempontokra is odafigyelni,
• 10% el sem hiszi, hogy környezeti hatás szempontjából különbség lenne a termékek között,
• 8% pedig egyáltalán nem tudja szempontként figyelembe venni a döntései során.
Mit tehetnek a kereskedők és gyártóvállalatok? Első lépésként például edukációval segíthetnék a vásárlókat annak eldöntésében, hogy az általuk használt csomagolás újrahasznosítható-e, és ha igen, milyen módon lehet a szelektív hulladékgyűjtőkbe dobni, hiszen a szelektív hulladékgyűjtés az, amit a környezet védelme érdekében a lakosság legnagyobb része hajlandó megtenni. //
Kapcsolódó cikkeink
Imádják a nyereményjátékokat a magyar vevők egy friss kutatás szerint
Szinte minden magyar vásárló hajlandó többet költeni, ha ezzel nyerési…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság felsőfokon: országos terjeszkedéshez érkezett a Rossmannban a Respray újratöltő automata
Országos méretűvé nőtte ki magát a világ első spray termékeket…
Tovább olvasom >A dm hazai napelempark segítségével zöldül tovább
A dm 2025. márciustól a leghatékonyabb és legmodernebb hazai napelemparkból,…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >