A kollégák elkötelezett munkájának köszönhetően a Tesco 73 százalékkal csökkentette élelmiszer-hulladékát
A Tesco a napokban publikálta kilencedik élelmiszerhulladék-jelentését, amelyben a hulladék 73 százalékos csökkenéséről számol be a bázisévhez képest. A vállalat a 2016/17-es pénzügyi év óta egyúttal 7 százalékkal növelte a rászorulóknak adományozott élelmiszer mennyiségét, amelyben óriási szerepe van az élelmiszermentő programot működtető áruházi kollégáknak. Segítségükkel nehéz helyzetben lévő gyermekekhez, egyedülálló anyákhoz, idősekhez, fogyatékkal élőkhöz és hajléktalanokhoz is minden nap eljut az el nem adott, de emberi fogyasztásra még alkalmas élelmiszer. Munkájuk elismeréseként a 20, legkiemelkedőbb eredményt elért kolléga az „Élelmiszermentés Hőse” díjat is átvehette a június 16-án tartott, az aktuális jelentés eredményeit bemutató eseményen.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal adatai szerint évente fejenként 62 kilogramm élelmiszer-hulladék keletkezik a magyar háztartásokban. Ebből 25,8 kilogramm megelőzhető lenne, vagyis pazarlás, ami 380 milliárd forint veszteséget jelent a lakosságnak. Ez az összeg fejenként 40 ezer forintot tesz ki éves szinten. Mindeközben hazánkban sok ezer felnőtt és gyerek nem jut elegendő ételhez.
A termőföldtől az asztalig terjedő élelmiszerlánc mentén még ennél is több megy veszendőbe, a Tesco ezért is dolgozik hosszú évek óta az élelmiszer-pazarlás visszaszorításán. A vállalat a 2016/17-es pénzügyi év óta minden évben publikálja az eredményeit, hogy a jelentésben található részletes adatok segítségével beazonosítsa a legkritikusabb területeket, és megszüntesse a problémás pontokat. Jó gyakorlatai segítségével már 2020-ban a felére csökkentette élelmiszer-hulladékát, így idő előtt teljesítette az ENSZ 12.3-as Fenntartható Fejlődési Célját (SDG), amely az élelmiszer-pazarlás 2030-ra történő megfelezéséről szól.
A legfrissebb adatok szerint a Tesco a bázisévhez képest 55 százalékkal szorította vissza az élelmiszer-felesleg mennyiségét többek között forgalom-előrejelző és rendelési eljárásokkal vagy a közeli lejárati idejű termékekre beállított árkedvezménnyel. Ugyanezen időszakban pedig 73 százalékkal kevesebb élelmiszer-hulladék keletkezett az áruházláncnál.
„Ha az élelmiszert nem tudjuk értékesíteni, elsősorban karitatív szervezeteknek és helyi közösségeknek adjuk tovább. A maradékot pedig állatmenhelyeknek adományozzuk, illetve biogázüzemben hasznosítjuk. Csak az ezután megmaradó termékek kerülnek a hulladéklerakóba. 2014 óta működő élelmiszermentő programunk motorjai kollégáink. Az ő elkötelezett munkájuk biztosítja, hogy üzleteink több mint 90 százalékából a már nem értékesíthető, de emberi fogyasztásra még alkalmas élelmiszereket (zöldséget, gyümölcsöt, pékárut, tejterméket, szárazárut stb.) az áruházaink környékén élő rászorulóknak adományozhassuk. Odaadó, lelkes munkájuknak köszönhetően egy év alatt a fogyasztásra alkalmas élelmiszer-felesleg több mint 65 százalékát, azaz 1200 kamionnyi élelmiszert sikerült megmentenünk, ez közel 8,7 millió adag ételt jelent”
– hangsúlyozza az élelmiszermentő program jelentőségét Hevesi Nóra, a Tesco-Global Zrt. kommunikációs vezetője.
A Tesco munkatársai nap mint nap kulcsszerepet játszanak abban, hogy minél több adomány kerüljön azokhoz, akiknek igazán szükségük van rá.
„Mónika például debreceni boltunkban minden nap gondosan leválogatja a menthető friss- és szárazárut, így a lehető legtöbb élelmiszer jut el fogyatékossággal élő autista, mozgássérült, és halmozottan sérült emberekhez, valamint a helyi gyermekvédelmi központ gondozottjaihoz. Erika pedig Békéscsabán vállal fő szerepet az élelmiszermentésben, és lelkesen oktatja munkatársait a hatékony módszerekre. Közös erőfeszítésük eredményeként a környéken lévő menedékhelyeken és átmeneti szállásokon tartózkodó hajléktalanok jóllakottan hajthatják álomra fejüket. Ez csupán két kiragadott történet a sokból, de jól mutatja élelmiszermentő hőseink nélkülözhetetlen hozzájárulását annak érdekében, hogy lehetőség szerint egyetlen falat élelmiszer se menjen kárba”
– tette hozzá Hevesi Nóra.
A program működtetésében immár 12 éve a Tesco stratégiai partnere a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a vállalat együttműködik továbbá a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel is. Az ő partnerszervezeteiken keresztül jut el az élelmiszer az áruházak környékén élő rászorulókhoz.
Kapcsolódó cikkeink
A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >Több mint 4000 drogériatermékre kínál 30%-os kedvezményt a Tesco
Június 5-től több mint 4000 szépségápolási, vegyi- és papírárutermék kapható…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kulcsfontosságú a felelős mezőgazdasági vízgazdálkodás az aszályos időszakban
Kiemelten fontos, hogy a magyar mezőgazdaság alkalmazkodni tudjon az éghajlatváltozás…
Tovább olvasom >Terápia időpont nélkül, munkaidőben – a kutyabarát iroda nagyon adja
A stresszoldás és a mentális jóllét igen fontos hatással van…
Tovább olvasom >Akár 40 foknál is melegebb jöhet idén nyáron: így védekezhetnek a gazdák a 2025-ös hőhullámok ellen
Magyarország idén nyáron ismét szélsőséges időjárás elé néz, 40 Celsius-fok…
Tovább olvasom >