Magazin: A koktélernyő alatt
Az italfogyasztás trendjei még mindig kedveznek a nyári koktéloknak, amelyek jellemzője a könnyűség, frissesség és a kisebb alkoholtartalom. A fogyasztók mindinkább az egyedi ízeket keresik. Az italoknak egyre többen a long változatát választják, amelyek sokszínűségét a kevert italokhoz korábban nem, vagy csak ritkábban használt alapanyagok alkalmazása is biztosítja.

Kapi Anikó
brand manager
Dunapro
Nyáron, jó időben alapvetően többet vagyunk szabadtéren, jobban esik egy hűsítő koktél a teraszos ebéd vagy vacsora mellé – mondja Kapi Anikó, a Dunapro Kft. italportfóliójának Martini brand managere. – Ilyenkor a vendégek körében inkább az egyszerűbb, kevesebb összetevős koktélok a népszerűbbek, amelyek mellé szívesen fogyasztanak ételt is. Az italkeverés „színházi” élménye ilyenkor háttérbe szorul, és egyszerűen csak élvezik a hűsítő italokat a nyári melegben. Minden fogyasztónak megvannak a saját favoritjai a koktélok ízvilágát illetően is. Van, aki az édesebb, mások a savanyúbb vagy keserűbb italokat kedvelik. Azt szokták mondani, a kezdő koktélozók az édes ízeket, míg a „tapasztaltabbak” a keserűbbeket preferálják. Nyáron a citrusos, könnyű koktélok népszerűbbek, esetenként alacsonyabb alkoholtartalommal. A fogyasztók ilyenkor fogékonyabbak az újdonságokra, szívesen megkóstolnak új párosításokat, keveréseket, nemcsak a megszokottakat.

Gulyás Csaba
italszakértő
Zwack
Nyáron inkább a limonádék, a könnyű, gyümölcsös, hűsítő italok fogynak, télen a fűszeresebb, meleg italok népszerűbbek – állítja Gulyás Csaba, a Zwack italszakértője – az italkeverés élménye, rituáléja viszont mindenkor egyformán fontos. A legfontosabb elv a GLGT (great looking & great tasting), tehát lényeges, hogy mutatós és ízletes legyen az adott koktél. A luxus gasztronómiai szegmensben helyi, úgynevezett signature italok készülnek, a trendi kategóriák napjainkban alapvetően a gin, a mezcal, a vermut és a bitter.
Eltérni a szokásostól – ez ma a trendi. Számunkra továbbra is fontos a bitter koktélok térnyerése, gondolok itt főként az Unicum Szilva karakteréből adódó koktélalapanyag-felhasználásra. Népszerű a Zwack & Soda (limonádé típusú ital Unicum Szilvával) koktélunk is.
Az idei nyár slágerkoktéljai az egyszerűen elkészíthető, két-három összetevős italok – húzza alá Kapi Anikó –, azok, amiket akár otthoni körülmények között is könnyedén elkészíthet bárki. Megfigyelhető a trend, hogy – ahogy a boroknál megszokott formában – ételekkel párosítva kínálják a koktélokat. Itt jellemzően nemcsak az íz, de a fogyasztási alkalom is meghatározó. Egy aperitivo jellegű ital mellé például remekül passzolnak a különböző olaszos ihletésű előételek. A szénsavas italokkal, tonikkal kevert olasz vermutok sok jéggel, lime-mal, naranccsal a nyár slágeritalai közé tartoznak; az édes és savanyú ízek tökéletes harmóniában vannak ezekben a hűsítő italokban.
Jönnek folyamatosan a népszerű, kézműves jellegű szénsavas üdítők; új márkák, új ízvariánsok jelennek meg – fejti ki Gulyás Csaba. – A koktélok világában is nemzetközi trend a fenntarthatóság, ezért a mixerek is igyekeznek minél több alapanyagot újra felhasználni, például a kávézaccot, gyümölcsdarabkákat, és száműzik a műanyag szívószálat – ez itthon még nem jellemző, de külföldön egyre terjed ez a megközelítés.
Az alkoholtartalom pedig egyre kevésbé fontos tényező a koktélkészítésben. Ezzel szemben az alapanyagok természetessége egyre fontosabb szerepet játszik, ahogy a cukortartalom csökkentése is, a cukormentes üdítők használata. A jó minőségű jég egyre fontosabb és elterjedtebb eleme a mixer munkájának, jégtömbök, jégfaragás is népszerű és látványos kelléke a koktélkészítésnek.
Több helyen is találkoztam már Budapesten a kreatív jégkockakészítéssel – emeli ki Kapi Anikó is. – Ilyenkor különböző formájúra fagyasztják vagy faragják a jeget, és ebbe égetnek bele különböző formákat, például a hely logóját. Elsősorban olyan italoknál alkalmazzák ezt a módszert, amelyekben jól érvényesül egy nagyobb darab jégkocka, például egy tökéletesen elkészített Negroninál.
Alapvetően azt gondolom, hogy a kevert italoknál nem dominál a helyi termékek kultusza. Sokkal inkább számít, hogy minőségi alapanyagokból, igényesen, hozzáértő kezek készítsék el az italt.
Az RTD-koktélok piaca szerintem azért nem nő – elemez Gulyás Csaba –, mivel e termékek már szembe mennek a korábban említett trendekkel. Frissességben, alapanyagok használatában is jóval alatta maradnak a helyben készített koktélokhoz képest – emellett ár-érték arányban sem jelentik a legszerencsésebb választást. //
Kapcsolódó cikkeink
Újra pezseg a szénsavas piac
A szénsavas üdítők piaca 2024-ben kihívásokkal teli, de növekedést mutató…
Tovább olvasom >A barátság erejéről mesél a St. Hubertus új, magával ragadó reklámfilmje
Megérkezett a St. Hubertus új reklámfilmje, amely garantáltan a szívünk közepébe…
Tovább olvasom >Intelligens italpromóció – A nap képe
Hogy miért kevernek az emberek koktélokat egyre gyakrabban otthon, annak…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Magyar Pékszövetség XIV. Szent István napi Kenyérverseny felhívása
A Magyar Pékszövetség 2025-ben is meghirdette az ország egyik legrangosabb…
Tovább olvasom >Szallas.hu: a hazai vendégek többnyire 1-2 éjszakás foglalással utaztak belföldön az első negyedévben
Hosszú hétvége híján főként rövid, 1-2 éjszakás belföldi utazásokat választottak…
Tovább olvasom >21. századi csúcshűtőtáska – A nap képe
A Rugged Road hűtőtáskái nagyon könnyűek, nagyon tartósak , strapabírók,…
Tovább olvasom >