A klímavédelem gazdasági fellendülést hozna
Az EU ambiciózusabb klímavédelmi célkitűzései új munkahelyeket és zöld gazdasági fellendülést eredményezhetnek. Az Európai Bizottság klíma-jelentése szerint a tervezettnél nagyobb mértékben és olcsóbban csökkenthetők az üvegházhatású gázok.
Az EB becslése alapján ahhoz, hogy 2020-ra 20 százalékkal csökkentse az Unió a CO2-kibocsátását, a 2008-as számításokhoz képest valójában legalább egyharmaddal kevesebb kiadásokra van szükséges. Vagyis 22 milliárd euróval kevesebbe kerülne a klímavédelem.
Ha az EB úgy dönt, hogy erősítik az emisszió-csökkentési célokat, és 30 százalékra emelnék a mérséklés mértékét, még úgy is 40 milliárd eurót takarítanánk meg csak a fosszilis tüzelőanyagok importján.
Az Unió zöld törekvései emellett zöld munkahelyeket is teremtenének. Egyes ipari lobbisták véleményével ellentétben „a nagyobb kibocsátás-csökkentés azt jelentené, hogy a cégeknek nem a szennyezésből, hanem a zöld növekedésből lenne profitja" – mondta Stoll Barbara, a Greenpeace klíma és energia kampányfelelőse.
Az EB említett jelentésének háttértanulmánya azt állítja, hogy a 20 százalékos emisszió-csökkentés 30 százalékra emelése élénkítené a gazdaságot és a foglalkoztatottság növeléséhez vezetne, mert zöld fejlesztéseket kényszerítene ki a gazdasági szereplőkből. 2020-ra az erősebb klímapolitikával is legalább 160 000 "nettó" munkahely keletkezne – ez a megszűnt és újonnan keletkezett állások egybevetése utáni számérték.
Az ipari lobbi szerint a szigorúbb uniós kibocsátási célok versenyhátrányt jelentenének számukra a külföldi cégekkel szemben, mert a multinacionális cégek külföldre települnek, ha szigorítják emissziós lehetőségeiket és megdrágítják számukra a kibocsátást – írja a piacesprofit.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fidelity Outlook 2025: Új utakon a részvények
Így 2025 felé közeledve kijelenthetjük, hogy a makro- és monetáris…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Felkészülten keresik a legjobb akciókat a vásárlók – EY karácsonyi felmérés
A vásárlók többsége kifejezetten keresi és várja az ünnepi leárazásokat…
Tovább olvasom >