A kisüzemekkel szemben a nagy sörgyárak visszaélnek az erőfölényükkel?

Sörháborúról ír az Index
„A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által a hazai vendéglátói piacról készített ágazati vizsgálatának jelentéstervezete félrevezető, hemzseg a téves következtetésektől és látványosan szemet huny a teljes magyar sörpiacot két évtized óta különböző módon átszövő, a csapolt sört indokolatlanul megdrágító, uniós jelentőségű törvénytelenségek felett”
– idézi a Csíki Sör és a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete (KSE) által közösen írt, a GVH-nak címzett nyílt levél bevezetőjét az Index.
Tulajdonképpen a szervezet elemzésének az összegzéseként értékelhető ez a levél, egy terjedelmes dokumentumban ugyanis górcső alá vette az egyesület a versenyhivatal állításait, s azokra tételesen reagálva szakmai álláspontot fogalmazott meg.
A sörháború a kereskedelemről szóló 2005-ös törvény módosításáról szól, amelyet végül 2020 decemberében írt alá az akkori köztársasági elnök, Áder János. Bár leginkább sörtörvényként hivatkoztunk rá, a mögöttes szándék, a végső cél az volt, amit Kósa is közvetített, hogy
A SÖRT, ÜDÍTŐT VAGY ÁSVÁNYVIZET ELŐÁLLÍTÓ MAGYAR KÉZMŰVES GYÁRTÓK ÉS KISTERMELŐK UGYANOLYAN HELYZETBEN LEGYENEK A HAZAI ITALPIACON, MINT A NÉMETORSZÁGBAN, AUSZTRIÁBAN, CSEHORSZÁGBAN VAGY ÉPPEN SZLOVÁKIÁBAN MŰKÖDŐ TÁRSAIK.
A debreceni politikus olyannyira magára vállalta az ügyet, hogy a törvénymódosítást is ő nyújtotta be, amit az Országgyűlés megszavazott. Ennek hatására a megújított jogszabályi környezetben a sörtörvény immár kimondta: a nagyüzemeknek tilos kizárólagos terjesztési szerződéseket kötni a vendéglátóipari egységekkel. Kósa azzal érvelt, hogy az említett országokban ugyanúgy a nagy gyárak uralják az egyes szegmenseket, de mellettük a kis helyi termelőknek is jut a piacból. Távlati célként fogalmazta meg, hogy 20 százalékos arányt érjenek el a kisüzemiek a nagy gyártók 80 százalékos túlsúlyával szemben, idővel nemcsak az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló HoReCa-piacon, hanem az ágazat teljes vertikumában, beleértve a kiskereskedelmet is. Csakhogy értsük a 80-20 százalékos megoszlás erősen ambiciózus jellegét: a jelenkori realitás nagy jóindulattal is 95-5 százalék, a komorabb hangok szerint azonban inkább 97-3 vagy 99-1 százalék a realitás.
A mindezt sérelmező piaci szereplők nevében a szakmai szervezet első embere megállapította: a nagy gyárak így elzárják a kisüzemek elől a csapoltsör-piacot.
„Mindemellett a piaci erőfölényben lévő sörgyárak a csapoltsör-piac 75 százalékát ellátó ital-nagykereskedőknek meghatározzák továbbértékesítési áraikat, földrajzilag lehatárolják működési területüket, befolyásolják, hogy milyen termékeket forgalmazzanak, illetve milyen termékből mennyit értékesítsenek. Mindemellett adatgyűjtés nyomán azt is ellenőrzik, hogy a nagykereskedők kiknek, mit és ténylegesen mennyiért adtak el”
– így folytatódik a még élesebb hangvételű érvelés, amely lavinát indíthat el az iparágban.
Kapcsolódó cikkeink
KSH: a vendéglátás területén a legalacsonyabb a bruttó átlagkereset
2023 januárjában a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 528…
Tovább olvasom >Teljesen alkoholmentes és páratlan ízvilágú: itt az új Stella Artois 0.0%
Az idén 50 éves Borsodi Sörgyár új, 0,0%-os alkoholmentes termékkel…
Tovább olvasom >Új csomagolással és barackos ízzel indítja a szezont a Dreher
A Dreher Sörgyárak egyik fontos jelképe, a körben elhelyezett háromszög…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tojástermelők szövetsége: nem lesz hiány tojásból a következő napokban sem
Nem lesz hiány tojásból a következő napokban sem, de a…
Tovább olvasom >Hatalmas változások a Tescónál
A Tesco 25 áruházát újította fel a február végén zárult…
Tovább olvasom >Több cukrot, lisztet, olajat, tejet, csirkemellet és tojást vehetünk mostantól a SPAR-üzletekben
Közeledik a húsvét, az ünnep ideje, s a legtöbb családban…
Tovább olvasom >