A kisüzemekkel szemben a nagy sörgyárak visszaélnek az erőfölényükkel?
„A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által a hazai vendéglátói piacról készített ágazati vizsgálatának jelentéstervezete félrevezető, hemzseg a téves következtetésektől és látványosan szemet huny a teljes magyar sörpiacot két évtized óta különböző módon átszövő, a csapolt sört indokolatlanul megdrágító, uniós jelentőségű törvénytelenségek felett”
– idézi a Csíki Sör és a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete (KSE) által közösen írt, a GVH-nak címzett nyílt levél bevezetőjét az Index.
Tulajdonképpen a szervezet elemzésének az összegzéseként értékelhető ez a levél, egy terjedelmes dokumentumban ugyanis górcső alá vette az egyesület a versenyhivatal állításait, s azokra tételesen reagálva szakmai álláspontot fogalmazott meg.
A sörháború a kereskedelemről szóló 2005-ös törvény módosításáról szól, amelyet végül 2020 decemberében írt alá az akkori köztársasági elnök, Áder János. Bár leginkább sörtörvényként hivatkoztunk rá, a mögöttes szándék, a végső cél az volt, amit Kósa is közvetített, hogy
A SÖRT, ÜDÍTŐT VAGY ÁSVÁNYVIZET ELŐÁLLÍTÓ MAGYAR KÉZMŰVES GYÁRTÓK ÉS KISTERMELŐK UGYANOLYAN HELYZETBEN LEGYENEK A HAZAI ITALPIACON, MINT A NÉMETORSZÁGBAN, AUSZTRIÁBAN, CSEHORSZÁGBAN VAGY ÉPPEN SZLOVÁKIÁBAN MŰKÖDŐ TÁRSAIK.
A debreceni politikus olyannyira magára vállalta az ügyet, hogy a törvénymódosítást is ő nyújtotta be, amit az Országgyűlés megszavazott. Ennek hatására a megújított jogszabályi környezetben a sörtörvény immár kimondta: a nagyüzemeknek tilos kizárólagos terjesztési szerződéseket kötni a vendéglátóipari egységekkel. Kósa azzal érvelt, hogy az említett országokban ugyanúgy a nagy gyárak uralják az egyes szegmenseket, de mellettük a kis helyi termelőknek is jut a piacból. Távlati célként fogalmazta meg, hogy 20 százalékos arányt érjenek el a kisüzemiek a nagy gyártók 80 százalékos túlsúlyával szemben, idővel nemcsak az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló HoReCa-piacon, hanem az ágazat teljes vertikumában, beleértve a kiskereskedelmet is. Csakhogy értsük a 80-20 százalékos megoszlás erősen ambiciózus jellegét: a jelenkori realitás nagy jóindulattal is 95-5 százalék, a komorabb hangok szerint azonban inkább 97-3 vagy 99-1 százalék a realitás.
A mindezt sérelmező piaci szereplők nevében a szakmai szervezet első embere megállapította: a nagy gyárak így elzárják a kisüzemek elől a csapoltsör-piacot.
„Mindemellett a piaci erőfölényben lévő sörgyárak a csapoltsör-piac 75 százalékát ellátó ital-nagykereskedőknek meghatározzák továbbértékesítési áraikat, földrajzilag lehatárolják működési területüket, befolyásolják, hogy milyen termékeket forgalmazzanak, illetve milyen termékből mennyit értékesítsenek. Mindemellett adatgyűjtés nyomán azt is ellenőrzik, hogy a nagykereskedők kiknek, mit és ténylegesen mennyiért adtak el”
– így folytatódik a még élesebb hangvételű érvelés, amely lavinát indíthat el az iparágban.
Kapcsolódó cikkeink
KSH: novemberben a fogyasztói árak 3,7 százalékkal haladták meg az előző év azonos havi értékeket
Novemberben a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >A szervízdíj nem borravaló – itt a különbség a kettő között
Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >GVH-elnök: „a nemzeti versenyhatóság kiemelt feladata a magyar fogyasztók érdekeinek védelme”
A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Államigazgatási Kollégium decemberi ülésén tartott előadást Rigó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >