A kiskereskedelem helyzete Európában 2019-ben
Vajon hogyan hat a Brexit-dráma végkimenetele az Egyesült Királyságban a kiskereskedelemre? Hogyan próbálnak az európai bolti kiskereskedelem szereplői felzárkózni az online kereskedőkhöz? Mi jellemző a kiskereskedelmi forgalomra, az eladóterekre és a vásárlóerő megoszlására? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a GfK tanulmánya.
A vásárlóerő 2018-ban erőteljesen nőtt az Európai Unióban, elsősorban azon országoknak köszönhetően, amelyek a keleti bővítés eredményeképpen léptek be az EU-ba. A növekedésben Lettország jár az élen (+10,3 %), amelyet a Cseh Köztársaság (+9,3%) követ. Jelentős volt a vásárlóerő ugrása Lengyelországban (+7,7%) is, ahol ugyanakkor szembetűnő a tehetős és szegény térségek közti, egyre mélyebb szakadék. Eközben a nagy nyugat-európai piacokon a reálnövekedés minimális volt: Spanyolországban, az Egyesült Királyságban és Németországban a bolti kiskereskedelmi forgalom csak nominálisan nőtt, s egyedül Franciaországban beszélhetünk észrevehető (3,6 %-os) növekedésről. Az EU 28 országában együttesen a nominális kiskereskedelmi forgalom növekedése 1,9 %-os volt, ami nagyjából megfelel az infláció mértékének. Egészen más kép tárul elénk Kelet-Európában, ahol a csökkenő lakosságszám ellenére Bulgária (7,7 %), Románia (7,1 %) és a Cseh Köztársaság élen járnak a bolti kiskereskedelem növekedési arányát tekintve Európában. Ami hazánkat illeti, nálunk a növekedés mértéke (5,3 %) nem érte el a tavalyi szintet.
Előrejelzés 2019-re
Az európai fogyasztásra számos jelenség hat. A Brexittel kapcsolatos bizonytalanság, a kereskedelmi háború, a kínai exportpiacon jellemző gyengébb növekedési kilátások gyengítik a kiskereskedelem növekedési lehetőségeit, míg az erősödő munkaerőpiac, valamint a növekvő bérek és jövedelmek pozitívan hatnak rá. A GfK az online kiskereskedelem dinamikus növekedését látva az EU 27 országában a forgalmazott érték 2 százalékos növekedésével számol, ami alig haladja meg az infláció mértékét. A bolti kiskereskedelmi forgalom terén növekedés várható Spanyolországban (2,4 %), Franciaországban (2,8 %), valamint Romániában (7%) és Litvániában (5,9 %).
Költések és infláció
A 2018-as – 0,4 %-os – visszaesést követően a bolti kiskereskedelem 30,5 %-kal részesült a fogyasztói költésekből. Portugáliában és Magyarországon a bolti kiskereskedelmi forgalom a teljes fogyasztói költéseknél nagyobb mértékben bővült. Ez vezetett ahhoz, hogy nálunk a lakossági költések több mint fele a bolti kiskereskedelemben csapódik le. Az EU egyetlen más országában sem látható ilyen magas arány. A jelenség egyik oka feltehetően az online kereskedelem relatív gyengesége lehet.
Az EU-ban az árak továbbra is mérsékelten emelkednek: hiába volt 2012 óta a 2018-ban mért 1,9 százalékos infláció a legmagasabb, még ez sem éri el a gazdaság számára ideálisnak tartott 2 százalékot. Az EU-n belül a fogyasztóknak a Balti Államokban, Romániában és Magyarországon (2,9 %) kellett mélyebben a zsebükbe nyúlniuk 2018-ban. A válság sújtotta Olaszországban az infláció 1,2 % volt, az Egyesült Királyságban és Franciaországban 2,1 %, Németországban pedig 1,9 %.
Eladóterek
Úgy tűnik, az eladótér egész Európában elérte a maximumát. 2018-ban az egy főre jutó eladótér mérete 1,13 m² volt, miközben az új kiskereskedelmi fejlesztési projektek száma csökkent. A figyelem homlokterébe a már meglévő kereskedelmi ingatlanok optimalizációja és revitalizációja került. A klasszikus bevásárlóközpontok és helyszínek elkezdtek egyfajta életmódközponttá alakulni, ahol egyre nagyobb teret kapnak a gasztronómiai, a szórakoztató, az oktatási és egészségügyi szolgáltatások.
Az omnicsatornás kereskedelem idejében, amikor az online és a bolti kereskedelem közötti határvonal egyre képlékenyebb, az eladótér termelékenysége fontos mutatószám a kiskereskedelem országok közötti összehasonlításában.
Bár az elmúlt években az online kiskereskedelem bizonyult győztesnek, a bolti kiskereskedelem is sokat fejlődött. Az eladótér termelékenysége tekintetében sok változás nem történt 2018-ban: továbbra is Luxemburg (7250 €/m²), Norvégia (6430 €/m²) és Svájc (6220 €/m²) vezet. A forgalom erőteljes növekedésének köszönhetően nőtt az eladótér termelékenysége a Cseh Köztársaságban (3510 €/ ²), olyannyira, hogy meg is előzte Németországot (3500 €/m²). //
Kapcsolódó cikkeink
Olaszországban 1,7 százalékra gyorsult az infláció júniusban
Olaszországban az elemzők által várttal összhangban 1,7 százalékkal nőttek a…
Tovább olvasom >MNB-igazgató: 4,7 százalékos éves inflációval számol idén a jegybank
Az infláció 2025 hátralévő részében várhatóan meghaladja a jegybanki toleranciasávot,…
Tovább olvasom >A gazdasági fellendülés ellenére nőtt a fizetésképtelenségek száma a közép-kelet-európai régióban
Ellentmondásos képet fest a Coface nemzetközi hitelbiztosító éves Közép- és…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >