A kihívások ellenére sem álltak le a vásárlók, a közösségek és a bolygó támogatásával
Interjú Pálinkás Zsolttal, a Tesco magyarországi vezérigazgatójával az elmúlt év eseményei, változásai és eredményei kapcsán.
– Hogyan alakult a tavalyi év a Tescónál? Mi befolyásolta leginkább a vállalat működését?
– Alig kezdtünk el kilábalni a koronavírus-járványból, máris jött az orosz–ukrán háború. A COVID után elindult visszaesést tovább súlyosbító áremelkedések, valamint az ezek nyomán jelentkező infláció megélhetési nehézséget teremtett mindenki számára, és a rászorulók száma még tovább növekedett.
A háború kitörését követően azonnal elindítottuk a végül összesen több mint 150 millió forint értékű humanitárius segítségünket kuponos adománygyűjtő kampányok, élelmiszer- és ruhaadományok, pénzügyi támogatás, önkéntes munka, illetve a hazánkban maradó ukrán menekülteknek biztosított kedvezményes vásárlási és munkalehetőség formájában.
Ugyanilyen gyorsan reagáltunk a megélhetési költségek emelkedésére, vásárlóink mellett állva. Megkezdtük Árgarancia programunkat, amelyben több száz termék árát tartjuk tartósan alacsonyan és ellenőrizzük folyamatosan. Kibővítettük Clubcard hűségprogramunkat, hogy a megszokott kedvezményeken túl vásárlóink még olcsóbban juthassanak hozzá a termékekhez. Ennek keretében pedig olyan ajánlatokat vezettünk be, mint például a Nyugdíjas kedd, amely a hét egy napján nyújt 5% kedvezményt a végösszegből nyugdíjas vásárlóinknak. A tartósan alacsony árakat továbbra is biztosítjuk a Tescónál, májusban például több mint 2000 termék árát csökkentettük átlagosan 9,4%-kal.
– Hogyan tudták kezelni mindeközben az üzleti kihívásokat?
– Működésünk elképzelhetetlen lenne munkatársaink nélkül. Ezért a 2022/23-as üzleti évben is 3,4 milliárd forintot fektettünk kollégáink bérébe, továbbá közel 4 milliárd forint értékben gyermekvállalási és beiskolázási, jubileumi, egészségügyi és szociális elemeket is tartalmazó juttatási csomaggal egészítettük ki jövedelmüket.
Külön öröm, hogy a nehéz gazdasági körülmények ellenére is folytatni tudtuk fenntarthatósági tevékenységeinket. Nettó zéró kibocsátási célunkkal összhangban 2022-ben immár 69%-kal csökkentettük a Tescónál keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét a 2016/17-es bázisév óta. Ezt egyrészt folyamataink – forgalom-előrejelzés, rendelések, közeli lejáratú termékekre beállított árkedvezmények – optimalizálásával, másrészt az el nem adott élelmiszer hasznosításával értük el. Tavaly például 3403 tonna megmaradt élelmiszert mentettünk meg jótékony célra áruházainkból stratégiai partnerünk, az Élelmiszerbank javára, ami 8,1 millió adag ételt jelentett a nélkülözőknek. 1022 tonna élelmiszer állati takarmányként, 1744 tonna pedig biogázüzemben hasznosult újra, így az összesen 9115 tonna élelmiszer-feleslegből mindössze 2946 végezte hulladékként.
Ezzel közel 10 900 tonnával szorítottuk vissza károsanyag-kibocsátásunkat, ugyanakkor pedig csökkenteni tudtuk a hulladékfeldolgozásra fordított kiadásainkat. A fenntarthatósági törekvéseinkkel elért pénzügyi többletet vissza tudjuk forgatni a működésünkbe, ennek köszönhetően a vásárlóink is jól járnak, hisz ez megjelenik többek között az árkedvezményekben is. Büszke vagyok rá, hogy mindezen túl sorban a harmadik saját márkás termékkategóriában álltunk át újrahasznosítható csomagolásra, és bevezettük az első teljesen elektromos meghajtású furgonokat az online szolgáltatásunkban.
– Mekkora tér maradt a fejlesztésekre?
– Az elmúlt évben országszerte 25 áruházunkat újítottuk fel, és idén további 40 üzletünk átalakítását tervezzük. Újabb településeken indult el a Tesco Otthonról szolgáltatásunk, és 68 boltunkból szállítjuk ki a rendeléseket a Foodpandával és a Wolttal, így országszerte 2,7 millió háztartást érünk el 874 településen. Jelenleg országszerte 36 Shell töltőállomáson vagyunk jelen Tesco minishopokkal. Célunk, hogy 2025-ig több mint 100 üzletre bővüljön a hálózat. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Akár már 250 forinttal is segíthetünk a rászorulókon – ismét kuponos adománygyűjtés a Tesco áruházakban
15. alkalommal csatlakozott a Tesco az Ökumenikus Segélyszervezet Adventi Adománygyűjtéséhez.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >