A kihelyezések éjszakája

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 06. 27. 08:00

Magyarországon első alkalommal került sor a POPAI – a világot behálózó, nemzetközi instore kommunikációs szervezet – hazai tagozatának szervezésében izgalmas éjszakai megmozdulásra az Interspar Eurocenter regáljai között, június másodikán. A mesterkurzus a vásárláshelyi eladási eszközök (POS) „harcművészeinek” képzését szolgálta.A zárt, meghívásos alapon működő (csak POPAI-tagoknak elérhető), Mesterkurzus névre keresztelt formáció minden hónapban újabb témával és nézőponttal állítja szembe a résztvevőket, újszerű, konstruktív és mindenképp tanulságos együttgondolkodás keretében.
A rendezvény különlegessége, hogy kereskedő, márkagyártó, piackutató, szolgáltató, POP-tervező és -gyártó, akik ezen részt vesznek, mind különböző tapasztalattal, nézőponttal, tudással érkeznek, amit többnyire elszigetelten hordoznak magukban. Ezt a tudást a műhelymunkák során, érdekes felvetések által az asztalra terítik, és így a résztvevők mindegyike számára újdonságot, érdekességet, kreatív ötleteket szolgáltatnak.
A nem titkolt cél: nagyobb bevételekhez juttatni a tagokat és azok cégeit a felsőfokú instore „harcművészet” átadása révén. Közös ambíció, hogy minden résztvevőnek jobban megtérüljenek a bolti aktivitásokra költött befektetései.

Szigetek a hajóban
Június 2-án éjjel a 25 fős csapat Barathy Tamás, Spar akciószervezési vezető irányításával 3 rendkívüli kihelyezés megvalósítását, megépítését tűzte ki célul. A Corvinus Egyetem trade marketing szakszemináriumos hallgatói is – akiknek képzését a Trade Marketing Klub és a POPAI közösen vállalta fel – aktívan részt vettek a nem mindennapi megmozdulásban. A megjelenteket Pesti Tímea, a POPAI elnöke köszöntötte, majd Barathy Tamás sorolta fel az előre elkészített beosztást: ki fog az olasz, a gyümölcs- és a halszigeten munkálkodni.
Berkics Bernadett áruházvezető a házigazda gondosságával és figyelmességével vezette körbe a csapatot, így a kulisszák mögé is betekintést nyerhettek az érdeklődők, megtekintve a 600-700 milliós készlettel futó eladóteret és raktárhelyiséget, különböző előkészítőket, mélyhűtőt, kemencéket. A legnagyobb, 7,5 milliárd éves forgalmat felmutató óbudai Interspar többeket óriás anyahajóra emlékeztetett jól tagolt funkcionalitásával és a szorgosan egymás keze alá dolgozó munkatársakkal. Részükre előzetesen Barathy Tamás tartott felkészítést, hogy minden kolléga megértse a kihelyezéskísérlet jelentőségét, és magáénak érezze sikerességét.

Eredmény szeptemberben
Éjjel fél tíz felé kezdődött el a konkrét munka azzal a céllal, hogy kreatív ötletek alapján masszív, vásárlásra ösztönző, étvágygerjesztő árukapcsolások és megjelenítések valósuljanak meg. Rögtön a bejáratnál az olasz sziget középpontjába egy Bertolli Fiat került, köré pedig Itália hangulatát idéző tészták, szószok, olajok, illatozó fűszernövények, friss paradicsom és más kapcsolódó termékek kínálják magukat. A lényeg: egy helyen megvásárolható egy nyáresti, igazi olaszos vacsora minden hozzávalója.
S ha valaki egy jó koktélra, bóléra, gyümölcssalátára vágyik, a zöldségosztályon a gyümölcssziget színpompás kínálatából válogathat. Van itt koktélkönyv, shaker, szívószál, tejszín, egzotikus és hazai gyümölcs, szemet gyönyörködtető kosarakba rendezve.
A halas gondolavég távolabb, a felvágottas hűtősor végén található. Mit lehet kezdeni egy ilyen kategóriával? Szerencsére itt a grillszezon és a lágy nyáresti borozgatások ideje, amikor egy könnyű halvacsora a háziasszony és a vendégek örömét egyaránt szolgálja. Aki erről a kihelyezésről vásárol, kicsit ezt a hangulatot is a kosarába teszi. És hogy tényleg vevők az ilyesmire, az már másnap reggel láthatóvá vált, mikor az álmos szemű, sietős első vásárlók is megálltak, sőt vásároltak a kihelyezésekről.
A páratlan élmény mellett számos tanulsággal is szolgált ez az este, muníciót biztosítva még sok megbeszéléshez és ötleteléshez. A lényeget illetően azonban mindenki egyetértett Barathy Tamás összegzésével, miszerint már nem elég csak az árut megrendelni, kipakolni, árat feltüntetni – néha promóciózni. Minden vásárló tudat alatt keresi az újat, keresi azon impulzusokat, amelyek befolyásolhatják vásárlási döntéseit. Ezen merchandising, illetve crossmerchandising eszközök azok, amelyek több szempontból továbblendíthetik a modern kereskedelem megrögzött „dogmáit”, amelyek mindannyiunk számára a megkülönböztető jegyeket, közös előnyöket hordozzák magukban.
A POPAI nevében Pesti Tímea elnök köszönte meg a lehetőséget, hogy ilyen egyedi, élménydús és hasznos program valósulhatott meg az Intersparban. A profi szervezés, lebonyolítás, türelem és támogatás, amit az áruház és dolgozói biztosítottak, nagyban hozzájárult az est sikeréhez.
Az eredmények mérését, elemzését a szintén POPAI-tag Nielsen munkatársai vállalták magukra. A kihelyezések 2 hétig állnak, feltöltésükről az áruház munkatársai gondoskodnak. A Spar vezetősége is kiemelt figyelmet szentel az eseménynek. Az eredményekről szeptemberben Tapolcán, a Business Days 2008 konferencián hallhatnak majd először, első kézből az érdeklődők. (További információ a 22–23. oldalon)
Kátai Ildikó

Kapcsolódó cikkeink