A kevesebb itt mindig több!
A fogyasztók egyre inkább keresik azokat a termékeket, amelyek nemcsak ízletesek és hatékonyak, hanem összetételükben is megfelelnek az egészségtudatos és fenntartható elvárásoknak. A bio, sómentes, koffeinmentes és egyéb adalékanyagoktól mentes opciók látványos térnyerése jól mutatja, hogy mind többen igyekeznek tehermentesíteni szervezetüket – legyen szó túlzott sóbevitelről, serkentőszerekről vagy mesterséges adalékokról.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.
De vajon mi hajtja ezt a trendet? A fogyasztói preferenciák változtak meg gyökeresen, vagy inkább az iparág reagál egy új piaci lehetőségre? Hogyan formálják a gyártók és a kereskedők ezt a szegmenst, és milyen irányba mutatnak a legújabb fejlesztések? Cikkünkben bemutatjuk az egyébmentes és többmentes termékek piacának alakulását, a vásárlói motivációkat és a legfrissebb innovációkat ezen a robbanásszerűen fejlődő területen.
Sörözz mentesen!

Popa Luca
marketingkoordinátor
Pécsi Sör
Popa Luca, a Pécsi Sör marketingkoordinátora arról számol be, hogy 2024-ben számos körülmény alakította a mentes termékek piacát, köztük az egészségtudatosság térnyerése és a speciális étrendi igények felerősödése. Egyre többen keresik az alkoholmentes, gluténmentes és csökkentett cukortartalmú italokat, főként a fiatalabb generációk körében. A Pécsi Sör portfóliójában a Szalon Alkoholmentes, a Pécsi Prémium Gluténmentes Lager és a 0%-os Pécsi Radler termékcsalád is ezeknek az elvárásoknak megfelelő választást kínál.
– Az alkoholmentes és gluténmentes sörök iránti kereslet az elmúlt időszakban tovább emelkedett. Az NIQ és az Euromonitor International adataiból látszik, hogy 2024-ben az alkoholmentes sörök globális piaca évi 7–9%-os növekedést mutatott, miközben a gluténmentes szegmens is bővült – avat be a szakember.
Megfigyelése szerint a mentes termékeket választók kevésbé árérzékenyek, hiszen döntéseiket az összetevők és az ízélmény alapján hozzák meg. Az infláció és a gazdasági környezet hatására tudatosabban választanak, és előnyben részesítik azokat a márkákat, amelyek jó ár-érték arányt biztosítanak.
Egyik idei újdonságuk a Radler Reboost izotóniás alkoholmentes ital, amely vitaminokkal és ásványi anyagokkal gazdagítva támogatja a mindennapi feltöltődést.
– Most az alkoholmentes Radler termékcsaládunk megújítására koncentrálunk, hiszen a növekvő keresletet és a fiatal fogyasztók ízlésvilágát szeretnénk kiszolgálni. Emellett a gluténmentes kategóriában is meg kívánjuk őrizni erős pozíciónkat, folyamatosan új lehetőségeket keresve – vázolja a terveket a marketingkoordinátor.
A kommunikáció is prioritás a vállalat stratégiájában. A Pécsi Sör célzott online és közösségi médiakampányokkal szólítja meg az egészségtudatos és sportos életmódot folytatókat, miközben kóstoltatásokkal és eseményeken való aktív jelenléttel formálja a márkaismertséget. Az edukációs tartalmakra is nagy hangsúlyt fektetnek, hogy a vevők pontosan megismerhessék a mentes sörök előnyeit és fenntarthatósági törekvéseiket.
Saját hálózat, új lendület

Keller Sándor
kereskedelmi igazgató
Tutti Drink
Keller Sándor, a Tutti Drink Kft. kereskedelmi igazgatója az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy egyre többen nyitottak olyan alternatívákra, amelyek megőrzik a megszokott élvezeti értéket, ugyanakkor nem tartalmaznak koffeint. Mindezeken túl a jogszabályi környezet változása is hatással volt a piacra. Az európai és hazai szabályozások nagyobb fókuszt helyeztek az italok komponenseinek átláthatóságára és az egészségesebb alternatívák népszerűsítésére, ami kedvező helyzetbe hozta a koffeinmentes változatokat.
– Cégünk az elsők között jelent meg Magyarországon a koffeinmentes Tutti Frutti ízű üdítőitallal, amely lehetővé tette, hogy azok is élvezhessék az energiaitalok ízvilágát, akik érzékenyek a koffeinre, vagy túlzott fogyasztásuk miatt csökkenteni szeretnék annak bevitelét. A termékünk egyedülálló megoldást nyújt egy eddig kevésbé lefedett igényre, és hozzájárult ahhoz, hogy a koffeinmentes italok szegmense tovább bővüljön Magyarországon – vázolja Keller Sándor.
Mint mondja, 2024-ben komoly stratégiai átalakuláson mentek keresztül: a korábbi disztribútori értékesítési modell helyett saját értékesítési csapat és közvetlen értékesítési hálózat kiépítésébe kezdtek. Idén ünneplik fennállásuk ötödik évfordulóját, amelyet különleges, limitált kiadású termékekkel és nyereményjátékokkal tesznek emlékezetessé.
– A közösségi média és az influenszerek által támogatott kampányok hatékonyan növelték a koffeinmentes verziók ismertségét és elfogadottságát, de további edukáció szükséges annak érdekében, hogy azokat is elérjük, akik nem napi szinten használják a közösségi médiát. Sok esetben azért nem választják a terméket, mert energiaitalnak gondolják, ezért lényegesnek tartjuk, hogy a klasszikus kommunikációs csatornákon keresztül is eljuttassuk az információt a potenciális fogyasztókhoz, és tudatosítsuk bennük a koffeinmentes italok pozitív hozadékait – világít rá a kereskedelmi igazgató.

Egyre többen ügyelnek arra, hogy a mindennapi étrendjükből kiszorítsák a mesterséges adalékanyagokat
Kávérajongóknak – koffein nélkül

Juhász Bálint
alapító-tulajdonos
Samurai Shoelace
Juhász Bálinttól, a Samurai Shoelace Kft. alapító-tulajdonosától megtudjuk, hogy az adott évben megtermelt és leszüretelt kávémennyiség és annak minősége a kávé nemzetközi árutőzsdei árán keresztül ugyanúgy kihat a koffeinmentes kávék piacára is, akárcsak a normál kávékéra. Fontos hajtóerő a koffeinmentesítési technológiák fejlődése is. Korábban a koffeinmentesítést vegyszeres úton, etil-acetátos oldattal végezték, ami jelentősen megváltoztathatta a kávé ízét: az így kezelt kávéra gyakran jellegzetesen szúrós, vegyszeres szag és íz volt jellemző.
– Az elmúlt 20 évben megjelentek új, természetes koffeinmentesítési eljárások (pl. Swiss Water, CO2, Sugar Cane), melyek sokkal kevésbé vagy egyáltalán nem módosítják a kávé ízét. Ezek drágábbak a vegyszeres eljárásnál, mégis gyorsan elterjedtek, és a termelők elkezdtek magasabb minőségű koffeinmentes kávékkal is kísérletezni – fejti ki Juhász Bálint.
Ugyancsak sarkalatos tényezőként említi a fogyasztói szokások változását, mivel a túlzott koffeinbevitel kedvezőtlen hatásai miatt sokan a koffeinmentes kávé felé fordulnak.

Lonkai Márton
alapító-tulajdonos
Samurai Shoelace
– A koffeinmentes kávék a teljes kávépiac 10-15%-át teszik ki – veszi át a szót Lonkai Márton, a Samurai Shoelace Kft. alapító-tulajdonosa. – A magyarok jelentős része még mindig szkeptikus a koffeinmentes kávéval kapcsolatban, ezért a pörkölők és gyártók feladata, hogy edukációval és kóstolókkal megmutassák, hogy ez sem hordoz kevesebb értéket, mint a koffeines kávé.
A Samurai Shoelace kínálatában jelenleg egyféle koffeinmentes kávékapszula érhető el. A 2024-ben eladott kávékapszuláik 13%-a volt koffeinmentes (Calm Thunder Decaf).
– Tervezzük a koffeinmentes kávék választékának bővítését, mind a belépő szintű, mind a szezonálisan elérhető, limitált kiadású termékek terén. Állandóan figyelemmel kísérjük a nemzetközi trendeket és innovációkat. Elsődleges célunk, hogy minél többen megismerjék a magas minőségű, vegyszermentes eljárással koffeinmentesített kávékat. Ennek érdekében online edukációs tartalmakkal és tematikus kóstolókkal segítjük a tájékozódást és az élményszerű ismerkedést.
Tiszta alapokon

Tukacs Máté
marketingvezető
Bijo
Tukacs Máté, a Bijo Élelmiszer Kereskedelmi Kft. marketingvezetője arról ejt szót, hogy egyre többen ügyelnek arra, hogy a mindennapi étrendjükből kiszorítsák a mesterséges adalékanyagokat. Úgy véli, ezt a szemléletet két meghatározó gyártási irányvonal tükrözi. Az egyik célja a tömeggyártást támogató mesterséges összetevők kivezetése, a másik pedig a hagyományos alapanyagokhoz való visszatérésre épül. Bár eltérő megközelítésekről van szó, a cél közös: a termékekből kikerülnek azok az elemek, amelyek nem elengedhetetlenek a megvalósításukhoz. Ez a gyártás során ugyan nem elhanyagolható kihívást és többletköltséget jelent, de a piac határozottan igényli a magas színvonalat, az emberek pedig már gyakrabban helyezik előtérbe az összetételt az árral szemben.
– A vásárlók minőségibb, magasabb árfekvésű termékeket választanak. Azt látjuk, hogy a gondosan összeállított, prémium árucikkek forgalma nőtt – jelzi Tukacs Máté.
– Azon dolgozunk, hogy saját márkás termékeink és teljes palettánk egyre nagyobb arányban képviselje azt a gyártási szemléletet, amely kizárólag olyan alapanyagok használatára épül, amelyek valódi értéket és funkciót adnak, nem pedig a gyártás technikai egyszerűsítését szolgálják. Célkitűzéseink közé tartozik a fagyasztott, sokkolt, készre sütött szortiment bővítése, valamint a hozzájuk kapcsolódó logisztikai háttér kialakítása 3000 viszonteladóból álló disztribúciós hálózatunkban. Szeretnénk az export tevékenységünket erősíteni, valamint a friss, termelői idényzöldségeket beépíteni a választékba. Tervezés alatt áll egy zero waste program elindítása és egy olyan csomagolásmentes termékvonal létrehozása is, amely könnyen továbbvihető a viszonteladó partnereinkhez – sorolja a marketingvezető.
A hitelesség és az ismeretterjesztés kiemelt szerepet kap a cégnél, ezért az idei évben szakértői háttérrel rendelkező, úgynevezett „belső” influencerekkel működnek együtt, és minden marketingkommunikációs eszközt ennek szolgálatába állítanak.
Középpontban az egészség

Kőszegi Adrienn
kategóriamanager
Rossmann Magyarország
Kőszegi Adrienn, a Rossmann Magyarország Kft. kategóriamenedzsere szerint az elmúlt évben megnőtt az érdeklődés a mentes termékek irányában. Sokan fordulnak ezekhez az alternatívákhoz, amelyekkel elősegíthetik a szervezet egyensúlyának megőrzését, és megelőzhetnek bizonyos betegségeket.
– A hazai piacon, így nálunk is kiteljesedett ez a szegmens. Azok az élelmiszerek, amelyek receptúrái már ismertek, nagyobb sikert érnek el, míg az újdonságokat fokozatosan fogadják be. Az egészségtudatosság terjedésével párhuzamosan nő az igény azokra a megoldásokra, amelyek természetes módon járulnak hozzá a jó közérzethez – emeli ki Kőszegi Adrienn.
Az üzletekben gazdag felhozatal áll rendelkezésre azoknak, akik valamilyen érzékenység miatt egyedi étrendet követnek.
– Hálózatunkban a bio saját márkás és reformélelmiszerek forgalma is látványosan emelkedett. Az iparág egyre érzékenyebben reagál az ételintoleranciával élők szükségleteire, aminek következtében időről időre gyarapodik a választék, így már számos olyan opció elérhető, amely egyszerre gluténmentes, nem tartalmaz hozzáadott cukrot és vegán – osztja meg lapunkkal a kategóriamenedzser.

A fokozódó verseny mellett a gyártóknak a tudományos és technológiai fejlesztések alkalmazására is figyelmet kell fordítaniuk
Szélesedő mentes kínálat

Reményi Rita
szortimentmenedzser
dm Magyarország
Reményi Rita, a dm Kft. szortimentmenedzsere arra emlékeztet, hogy az elmúlt években jelentősen nőtt az ételallergiával vagy -intoleranciával élők száma, mint például gluténérzékenység, tejfehérje-allergia vagy laktózintolerancia. Ez a tendencia érezhetően fellendítette a mentes termékek piacát.
– A vásárlók mindinkább a kiemelkedő minőséget és a bő választékot keresik, ezért az élelmiszeripari vállalatoknak alkalmazkodniuk kellett a változó igényekhez, ami fokozott versenyt eredményezett. Ám a gyártóknak nemcsak ezekre kell figyelmet fordítaniuk, hanem a tudományos és technológiai fejlesztések alkalmazására is – mutat rá Reményi Rita. Hozzáteszi, hogy a mentes élelmiszerek általában drágábbak, mint a nem mentes megfelelőik, mivel szigorúbb gyártási folyamaton mennek keresztül, és speciális összetevőket tartalmaznak.
– Szortimentünk az elmúlt időszakban új cukormentes édességekkel és gluténmentes rágcsálnivalókkal bővült. Ajánlatainkat saját offline és online csatornáinkon keresztül mutatjuk be: a nyomtatott dm magazinon és az active beauty magazinon túl a dm Online Shopján és közösségimédia-felületeinken is elérjük vásárlóinkat. Emellett nagy hangsúlyt fektetünk az üzleten belüli személyes kommunikációra és tanácsadásra is – zárja gondolatait a szortimentmenedzser. //
Kapcsolódó cikkeink
Kevesebb cukor, minimális szénhidrát
A cukormentes és szénhidrátcsökkentett élelmiszerek piaca ma már messze túlmutat…
Tovább olvasom >Bioélelmiszerek a közétkeztetésben a IV. Magyar Gasztronómia Napján
2025. április 26-27-én tartják a IV. Magyar Gasztronómia Napját. A…
Tovább olvasom >Alkoholmentes korszakváltás: kihívások és lehetőségek a söripar globális porondján
Geopolitikai akadályokkal és új fogyasztói trendekkel néz szembe az európai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az árrésstop kiterjesztésével kapcsolatban szólalt meg Orbán Viktor
A jövő heti kormányülésen dönthetnek az árrésstop kiterjesztéséről a háztartási…
Tovább olvasom >Júniustól tilos energiaitalt eladni 18 éven aluliaknak – így ellenőrzik majd a házhoz szállítást
Egyhangú döntéssel fogadta el a parlament azt a törvénymódosítást, amely…
Tovább olvasom >Komoly tárgyalások zajlanak a vámháború lezárásáról
Csak őszinte szándékkal lehet tárgyalni – így reagált a kínai…
Tovább olvasom >