A kereskedelmi vállalatok költenek legtöbbet reklámra

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 12. 05. 02:11

Tovább koncentrálódott a német élelmiszer-kereskedelem. Ugyanis 2,3 százalékkal kevesebb üzlet 1,5 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolított le tavaly, mint egy évvel korábban. Több mint 1100-zal csökkent az üzletek száma, egyik évről a másikra, a Nielsen által mért csatornákban. Így múlt év végén 46 425 hiper- és szupermarket, diszkont, valamint drogéria forgalmát elemzi a Nielsen németországi vállalata, nemrég megjelent „Kereskedelem–fogyasztó–reklám 2011” című tanulmányában.

A 82 millió lakosú ország fogyasztói egy vásárlás alkalmával átlagosan többet költöttek, éves összehasonlításban. Viszont ritkábban mentek vásárolni, állapítja meg a Frankfurtban közzétett jelentés.

Piacvezető a német élelmiszer-kereskedelemben az Edeka szövetkezeti csoport, a Rewe előtt (nálunk a Penny Markettel van jelen), majd a Schwarz (a Lidl tulajdonosa), Aldi, Metro, Lekkerland, Schlecker, drogerie markt és Rossmann következik.

Hipermarket 40,
diszkont 38 százalék

Összességében a 100 négyzetméteresnél nagyobb élelmiszerüzletek és drogériák az egy évvel korábbihoz képest 1,5 százalékkal nagyobb bevételt értek el tavaly. Együttes forgalmuk csaknem eléri a 156 milliárd eurót.

A legnagyobb piaci részesedést a hipermarket és a diszkont érte el. Előbbire 41, utóbbira 38 százalék jut. Ami a hipermarketet illeti: értékben mért forgalma úgy emelkedett 3,4 százalékkal, hogy ugyanakkor 3,5 százalékkal bővült az üzletszám is.

Diszkontnál az Aldi, Lidl és a többiek bevétele plusz 0,7 százalék, ám közben 2,3 százalékkal nőtt a boltszám.

„Mégis a diszkontok elfogadottsága a legnagyobb a fogyasztóknál, ahogyan korábban, úgy most is, mind a vásárlókör, mind az elköltött pénz szempontjából” – állapítja meg a Nielsen tanulmánya.

Viszont kisebb lett a szupermarketek száma, 4,2 százalékkal. A kicsik forgalma jelentősen csökkent, míg a nagyoké némileg emelkedett. Így a bolttípus mínusz 1,5 százalékkal zárta az évet. Pozitívumként értékelhető, hogy a korábbiakhoz képest alacsonyabb a csökkenés mértéke.

„Igazi győztesnek” a drogériákat nevezi az elemzés, mivel hálózatuk 8,3 százalékkal kisebb lett, s bevételüket mégis 1,5 százalékkal növelték.

Főleg újságokban
hirdetnek a kereskedők

Két számjegyű növekedési rátával új rekordot ért el Németországban tavaly a reklámpiac. Mérete elérte a 25 milliárd eurót, szemben az egy évvel korábbi 22,6 milliárddal. Ebből főleg a tévé profitált, mint legnagyobb forgalmú médium. Piaci részesedése 42 százalékról 44-re nőtt.

Jelentősen nőtt az online reklám bevétele. Piaci részaránya 8-ról 10- százalékra bővült.

Ha összehasonlítjuk az ágazatokat, akkor továbbra is a kereskedelmi vállalatok a legnagyobb hirdetők, 2 milliárd eurót meghaladó éves költéssel.

Oroszlánrésze a nyomtatott sajtóra jutott, és második a tévé.

Jóval kevesebbet adtak ki reklámra tavaly a diszkontok, mint egy évvel azelőtt. Ugyanakkor viszont a hipermarketek és áruházak egyharmaddal megnövelték reklámbüdzséiket.

Egyelőre a szervezett kereskedelem reklámkiadásaiból 2,8 százalék jut online-ra.

Vásárlási döntések – nő a net szerepe

Egyre nagyobb szerepet játszik a vásárlási döntésekben a közösségi média. A Nielsen felmérése szerint Németországban a fogyasztók 14 százaléka csak akkor dönt vásárlásáról, ha a megfelelő internetportálokon tájékozódott a keresett termék értékeléséről. És ez jóval kisebb arány, mint az európai, 30 százalékos átlag.

Különösen sokan informálódnak a neten, amikor elektromos készülék beszerzésére készülnek. Itt a német fogyasztók majdnem egyharmada érdeklődik mások interneten elérhető vásárlási tapasztalata, véleménye iránt. Világszerte az átlag magasabb, 40 százalék.

Kapcsolódó cikkeink