A kereskedelmi vállalatok költenek legtöbbet reklámra
Tovább koncentrálódott a német élelmiszer-kereskedelem. Ugyanis 2,3 százalékkal kevesebb üzlet 1,5 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolított le tavaly, mint egy évvel korábban. Több mint 1100-zal csökkent az üzletek száma, egyik évről a másikra, a Nielsen által mért csatornákban. Így múlt év végén 46 425 hiper- és szupermarket, diszkont, valamint drogéria forgalmát elemzi a Nielsen németországi vállalata, nemrég megjelent „Kereskedelem–fogyasztó–reklám 2011” című tanulmányában.
A 82 millió lakosú ország fogyasztói egy vásárlás alkalmával átlagosan többet költöttek, éves összehasonlításban. Viszont ritkábban mentek vásárolni, állapítja meg a Frankfurtban közzétett jelentés.
Piacvezető a német élelmiszer-kereskedelemben az Edeka szövetkezeti csoport, a Rewe előtt (nálunk a Penny Markettel van jelen), majd a Schwarz (a Lidl tulajdonosa), Aldi, Metro, Lekkerland, Schlecker, drogerie markt és Rossmann következik.
Hipermarket 40,
diszkont 38 százalék
Összességében a 100 négyzetméteresnél nagyobb élelmiszerüzletek és drogériák az egy évvel korábbihoz képest 1,5 százalékkal nagyobb bevételt értek el tavaly. Együttes forgalmuk csaknem eléri a 156 milliárd eurót.
A legnagyobb piaci részesedést a hipermarket és a diszkont érte el. Előbbire 41, utóbbira 38 százalék jut. Ami a hipermarketet illeti: értékben mért forgalma úgy emelkedett 3,4 százalékkal, hogy ugyanakkor 3,5 százalékkal bővült az üzletszám is.
Diszkontnál az Aldi, Lidl és a többiek bevétele plusz 0,7 százalék, ám közben 2,3 százalékkal nőtt a boltszám.
„Mégis a diszkontok elfogadottsága a legnagyobb a fogyasztóknál, ahogyan korábban, úgy most is, mind a vásárlókör, mind az elköltött pénz szempontjából” – állapítja meg a Nielsen tanulmánya.
Viszont kisebb lett a szupermarketek száma, 4,2 százalékkal. A kicsik forgalma jelentősen csökkent, míg a nagyoké némileg emelkedett. Így a bolttípus mínusz 1,5 százalékkal zárta az évet. Pozitívumként értékelhető, hogy a korábbiakhoz képest alacsonyabb a csökkenés mértéke.
„Igazi győztesnek” a drogériákat nevezi az elemzés, mivel hálózatuk 8,3 százalékkal kisebb lett, s bevételüket mégis 1,5 százalékkal növelték.
Főleg újságokban
hirdetnek a kereskedők
Két számjegyű növekedési rátával új rekordot ért el Németországban tavaly a reklámpiac. Mérete elérte a 25 milliárd eurót, szemben az egy évvel korábbi 22,6 milliárddal. Ebből főleg a tévé profitált, mint legnagyobb forgalmú médium. Piaci részesedése 42 százalékról 44-re nőtt.
Jelentősen nőtt az online reklám bevétele. Piaci részaránya 8-ról 10- százalékra bővült.
Ha összehasonlítjuk az ágazatokat, akkor továbbra is a kereskedelmi vállalatok a legnagyobb hirdetők, 2 milliárd eurót meghaladó éves költéssel.
Oroszlánrésze a nyomtatott sajtóra jutott, és második a tévé.
Jóval kevesebbet adtak ki reklámra tavaly a diszkontok, mint egy évvel azelőtt. Ugyanakkor viszont a hipermarketek és áruházak egyharmaddal megnövelték reklámbüdzséiket.
Egyelőre a szervezett kereskedelem reklámkiadásaiból 2,8 százalék jut online-ra.
Vásárlási döntések – nő a net szerepe
Egyre nagyobb szerepet játszik a vásárlási döntésekben a közösségi média. A Nielsen felmérése szerint Németországban a fogyasztók 14 százaléka csak akkor dönt vásárlásáról, ha a megfelelő internetportálokon tájékozódott a keresett termék értékeléséről. És ez jóval kisebb arány, mint az európai, 30 százalékos átlag.
Különösen sokan informálódnak a neten, amikor elektromos készülék beszerzésére készülnek. Itt a német fogyasztók majdnem egyharmada érdeklődik mások interneten elérhető vásárlási tapasztalata, véleménye iránt. Világszerte az átlag magasabb, 40 százalék.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Még mindig lehet spórolni, de nem minden árrésstopos terméken
Bár a magyarországi árrésstopok hatása kezd érezhetővé válni a hazai…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Fagyos tavasz, súlyos károk: összeomolhat a gyümölcstermés 2025-ben
Az áprilisi fagyok komoly pusztítást végeztek a magyar gyümölcstermesztésben: egyes…
Tovább olvasom >