A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének

Szerző: Baja Sándor Dátum: 2025. 06. 05. 21:52

A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött ki nyertesen 2025-ben a Randstad felmérése alapján. A Lidl Magyarország legismertebb munkáltatója. Az abszolút sorrendben a legnépszerűbb magyar munkáltató pedig a Deutsche Telekom IT Solutions, a német cég magyarországi IT központja lett.

A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.

Vendégszerző:
Baja Sándor
ügyvezető igazgató
Randstad Hungary

Immár tizenkettedik alkalommal adták át Magyarország legnépszerűbb munkáltatóinak a Randstad Award díjakat. Ennek kapcsán a Randstad 34 országban 170 ezer munkavállalót kérdezett meg, nálunk itthon 7291-et.

Összességében elmondhatjuk, hogy a munkahely választásában a legfontosabb kritérium a fizetés, ami azért érdekes, mert globálisan a munka-magánélet egyensúlya előretört. Ha az átlagos választási szempont 100, akkor a fizetés itthon 173-as indexen áll, ami két pontos növekedés tavalyhoz képest. A legnagyobbat azonban mint választási ok a munkahely biztonsága ugrott. Ez hűen tükrözi a magyar munkavállalók bizonytalan érzését, félelmét a munkahely elvesztése miatt.

A felmérést megelőző hat hónapban a dolgozók 17%-a váltott, ami erős emelkedés a tavalyi évhez képest. A kékgallérosok (operational) közül minden ötödiknek van új munkahelye, a fehérgallérosok (professional) esetében viszont ez a szám csak minden hatodik. Érdekes megjegyezni, és talán jó jel, hogy az IT-sok (digital) szintén 20%-ban váltottak, ami a gazdaságban a beruházások fellendülését mutathatja, legalábbis a számítástechnika terén: igény van az IT-szakemberekre. Senkinek sem szabad elfelejteni továbbá, hogy a munkavállalók majdnem harmada (31%) váltást fontolgat, ami szintén további óvatosságra inti a munkaadókat.

Kereskedelem: a szélsőségek terepe

A szektorok megítélése erősen változott. Bár továbbra is az IT, a szolgáltató központok (BSS) és a telekom cégek a legnépszerűbbek, ráadásul szektor szinten a telekom a legismertebb is mint munkáltató, azért rémisztő az, hogy az iparágak közül 11 vesztett vonzerejéből, csak 2 tudta növelni (pénzügy és a telekom), 1 pedig szinten tudta tartani magát. Jó hír az, hogy ez a kereskedelem. Nagyon fontos azonban tudni, hogy ennél a megállapításnál átlagokról beszélünk, de pont a kereskedelem az a terület, ahol a legnépszerűbb és a legkevésbé népszerű között pont kétszeres különbség van, azaz a mezőny nagyon tág.

Az FMCG, amely átlag feletti népszerűségre küzdötte vissza magát az elmúlt évben, ismét visszaesett. Az év eleji B2B Randstad kutatás már jelezte, hogy az élelmiszeripar optimista az árbevétel-növekedést illetően 2025-re, de ezt elsősorban áremelések révén tervezte. A volumenek stagnálása miatt a munkavállalók bővítésében az egyik utolsó szektor volt.

Fel szeretném hívni a figyelmet, hogy a kereskedelem és az FMCG új konkurenciát kapott a kereskedelmi és marketingállások terén. A globális cégek, amelyek szolgáltatóközpontokat (BSS) üzemeltetnek, itthon is nagyon gyorsan kiterjesztik az ellátott feladatokat MINDEN fehérgalléros állásra: mérnöki munkák, jog, menedzsment, kereskedelem és marketing. Mivel globális piacokat szolgálnak ki, főleg jól fizető nyugati munkavállalók állását hozzák ide: magasabb fizetést tudnak fizetni, mint a magyar átlag.

2025-ben a Randstad Employer Brand Research eredménye szerint Magyarország legvonzóbb munkahelye a Deutsche Telekom IT Solutions

Visszaszorulóban a home office

Az irodai munkáknál maradva örökzöld téma évek óta az otthoni munkavégzés kérdése (home office). Bár az Egyesült Államok nagy tech- és pénzügyi cégeitől hangos volt a média, amikor visszarendelték a dolgozókat az irodába, itthon kevés nyilvánosságot kapott ez a téma, talán mert a cégek nem büszkék arra, hogy egyre kevésbé hisznek a home office-ban végzett munka hatékonyságában (kivéve a MOL).

Immár tizenkettedik alkalommal adták át Magyarország legnépszerűbb munkáltatóinak a Randstad Award díjakat

Bár a cikk írójának meggyőződése a személyre, funkciókra szabott megközelítés, hiszen ahol mérni lehet a teljesítményt, vagy egyes élethelyzetekben: például „kicsit köhögsz, de jól vagy: akkor inkább otthonról dolgozz”: nem rossz dolog a home office. A közel 7300 munkavállaló azonban meglepett bennünket: 7 százalékponttal kevesebben dolgozhattak otthonról 2025-ben, mint egy évvel korábban (17%). Persze van néhány kontrollt kézbe tartani szerető vezető, aki tapasztalt néhány szélsőséges esetet: két fő állást egyszerre otthonról végzőkről vagy tartósan vízpartról bejelentke­zőkről…

A szektorok bajnokai

Végezetül, de nem utolsósorban gratulálni kell szektoraink bajnokainak. A 22 felmért FMCG-cég közül ebben ez évben a Coca-Cola lett a legnépszerűbb munkaadó. Senkit se tévesszen meg: a cég termékeinek imázsa nem az egyetlen befolyásoló tényező – a vállalat nagyon sokat tesz a munkavállalóik bevonzásáért, megtartásáért, motiválásáért. A Coca-Cola egyébként nem csak abban vitte a prímet, hogy mennyien szeretnének náluk dolgozni, de a Coca-Colát, mint munkáltatót is a legtöbben ismerik a magyar munkavállalók körében az FMCG-cégek közül.

A 22 felmért FMCG-cég közül ebben ez évben a Coca-Cola lett a legnépszerűbb munkaadó

A Nestlé második helye nem meglepetés, hiszen többször nyert a svájci központú cég, azonban a Hell Energy harmadik helye mutatja, hogy a magyar tulajdonú cégek is komolyan veszik a munkáltatói márkát, és profin menedzselik is azt.

A 35 kereskedelmi cég közül az idei legjobb a MediaMarkt lett, nála szeretnének a megkérdezettek közül a legtöbben dolgozni. A második helyezett Libri eredménye sem meglepetés, mert tavaly ők voltak az elsők, sőt, a harmadik Ikea is sok éve végez profi munkát a munkavállalók terén.

A 35 kereskedelmi cég közül az idei legjobb a MediaMarkt lett

Amikor az ismertségről kérdeztük a munkavállalókat, talán nem véletlen, hogy a piacvezető kereskedelmi cég, a Lidl lett az abszolút nyertes, de szorosan a nyomában volt a Tesco.

Ismertség tekintetében a Lidl lett az abszolút nyertes

Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy mindkét szektorban szinte 100% azon cégek aránya, ahol professzionális megközelítéssel, eszközökkel, csapattal építik a munkáltatói márkát. A legjobb cégek jellemzője, hogy a felső vezetés teljes mértékben részt vesz és irányítja a programokat. Ez hatalmas előrelépés a tíz évvel ezelőtti állapothoz képest. A nyertesek hatalmas konkurenciával küzdenek meg nemcsak a szektoron belül, hanem kívül is. A munkáltatói márka építése húsbavágó gazdasági érdek.

 

TOP3 legvonzóbb munkaadó Magyarországon 2025-ben a Randstad Employer Brand Research eredménye szerint

1. Deutsche Telekom IT Solutions
2. LEGO
3. Audi

Különdíjak szektoronként

Legismertebb munkaadó: Lidl

Legvonzóbb munkaadó – Kiskereskedelem kategória: MediaMarkt

Legvonzóbb munkaadó – Pénzintézet kategória: UNION

Legvonzóbb munkaadó – Energetika és közműszolgáltatás kategória: MOL

Legvonzóbb munkaadó – Élettudományok kategória: Richter Gedeon

Legvonzóbb munkaadó – HORECA kategória: Budapest Marriott Hotel

Legvonzóbb munkaadó – FMCG kategória: Coca-Cola

Legvonzóbb munkaadó – Szolgáltatások kategória: Budapest Airport Zrt.

Legvonzóbb munkaadó – Telekommunikáció kategória: Magyar Telekom

Legvonzóbb munkaadó – Szállítmányozás és logisztika kategória: Kühne+Nagel

Legvonzóbb munkaadó – Építőipar és ingatlan kategória: Market

Legvonzóbb munkaadó – Üzleti szolgáltatások kategória: Air France-KLM

Kapcsolódó cikkeink