A kártyaelfogadás az üzletet is pörgeti

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 12. 15. 18:43

Hiába szeretnének sokan kártyával fizetni, sok kereskedő és szolgáltató még nem biztosítja ezt a lehetőséget. Így a vásárlók még mindig sokszor kerülnek olyan helyzetbe, hogy el kell állniuk a vásárlástól – derült ki egy nemrég készített felmérésből. A vállalkozások azonban a kártyaelfogadás biztosításával nem csak a vásárlóik számát bővíthetik, de magasabb kosárértékkel és gyorsabban haladó sorokkal is számolhatnak. Ezért az ár és a minőség mellett már az elektronikus fizetés biztosítása is kulcsszerepet játszik a sikerhez vezető úton.

Ma már alapszolgáltatás

A kártyaelfogadás ma már a kereskedők és szolgáltatók nagy részénél alapszolgáltatás, hiszen az elmúlt három évben robbanásszerűen bővült a kártyaelfogadó helyek száma. Az OTP Bank adatai alapján minden negyedévben 20-30 százalékot növekedett az elektronikus fizetési piac az előző év azonos időszakához képest. Mindezt persze több tényező is befolyásolta, hiszen 2021. január 1-től az online pénztárgépet használó vállalkozásoknak már az elektronikus fizetés valamilyen formáját is biztosítaniuk kellett. Emellett a koronavírus járvány is hatással volt a megváltozott fizetési szokásokra, aminek következtében egyre jobban erősödött a vásárlói igény a gyors, egyszerű és biztonságos fizetési lehetőségre. A kártyaelfogadást biztosító kereskedők és szolgáltatók számának bővülése azonban nem áll egyenes arányban a vásárlói igények növekedésével. 

Bár folyamatosan gyarapszik az elektronikus fizetés lehetőségét biztosító helyek száma, a megnövekedett fogyasztói igényekre sok kereskedő és szolgáltató még nem készült fel. Az OTP Bank megbízásából készült legutóbbi felmérésből például kiderült, hogy nyaralás során a bankkártyatulajdonosok korántsem tudtak annyi helyen kártyával fizetni, mint ahány helyen szerettek volna. A piaci árusoknál 22 százalékkal, a wellness és sportszolgáltatások esetében 21 százalékkal, a strandokon pedig 17 százalékkal fizetnének többen kártyával, mint ahányan ezt megtehették. Ennek következménye, hogy a bankkártyával rendelkező felnőttek 43 százaléka került már olyan helyzetbe, hogy el kellett állnia a vásárlástól, mert nem tudott elektronikusan fizetni.  Ez nem csak a vásárlók számára kellemetlen, hanem a kereskedők számára is az, hiszen bevételtől eshetnek el. Az OTP Bank szakértői szerint emellett a kártyaelfogadás az átlagos kosárértékre is hatással van.  Készpénzzel csak annyit költhet a vevő, amennyi éppen a tárcájában van. Ehhez képest a bankkártya mögött általában magasabb összeg érhető el, ami kevésbé korlátozza a vásárlót abban, hogy milyen típusú és mennyiségű terméket vásárol egyszerre. 

Sokszor a kereskedő az akadálya az elektronikus fizetésnek

„A készpénzes fizetés sok vásárló számára nem döntés, hanem kényszer. Egy friss felmérésből az derül ki, hogy a készpénzes fizetést preferálók fele azért ragaszkodik a készpénzhasználathoz, mert fél, hogy a kereskedők nem biztosítják az elektronikus fizetést. Ennek következménye, hogy a vásárló, amennyiben erre lehetősége van, azokat a kereskedőket, illetve szolgáltatókat fogja választani, akik nem nehezítik a dolgát. Ezáltal nem csak az ár és minőség dimenziójában folyhat a verseny a kereskedők és szolgáltatók között, hiszen az elektronikus fizetési lehetőségek elérhetősége is hangsúlyosabban jelenhet meg a vásárlók választási szempontjai között”

mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

A kereskedők számára az OTP Bank többféle megoldást is biztosít az elektronikus fizetési lehetőségek megteremtésére. 30 millió forint feletti árbevétel esetén az OTP Bank a legtöbb kereskedő és vásárló által ismert POS-terminál használatát javasolja. Amellett, hogy ilyen terminál alkalmas SZÉP-kártya elfogadására, a bérleti díján felül nem kell fizetni a telepítésért, a karbantartásért és a folyamatos szervizszolgáltatásért sem, így az elfogadóhelyeknek nem kell plusz költségektől tartani. A szervizszolgáltatás a nap 24 órájában, a hét minden napján rendelkezésre áll, hogy a szolgáltatás egy valódi készpénzhelyettesítő fizetési eszköz lehessen. Az alacsonyabb, 30 millió forintos árbevétel alatt pedig SimpleBusiness szolgáltatás lehet jó megoldás a kereskedők és szolgáltatók számára. Ez egy telefonos applikáció, ami az NFC chippel rendelkező Androidos telefonokat alkalmassá teszi telefonos, vagy bankkártyás fizetés elfogadására. Sőt az alkalmazás révén elérhetővé válik még a QR-kódos fizetési lehetőség, valamint az azonnali átutalás alapú fizetési művelet is. 

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

(x)

Kapcsolódó cikkeink