A karácsony sem ellensúlyozza a kereskedelem év közben elszenvedett hiányát
A legutolsó előrejelzések szerint a háztartások fogyasztása mintegy 7 százalékkal esik vissza 2008-hoz képest, emellett pedig a megvásárolt áruk és szolgáltatások körében is jelentős szerkezetváltásnak lehettünk tanúi – derül ki a GfK Hungária adataiból.
Az elmúlt félév a Trading down (termékszerkezet változás, az olcsóbb termékek irányába való elmozdulás) jegyében telt el és ez nem csak a kiskereskedelmi szektorra érvényes megállapítás, hanem az egész magyar gazdaságra.
A GFK Hungária elemzői már szeptember elején jelezték a vásárlási szokások változásának várható irányait. A háziasszonyok a pénzük helyett inkább az idejükből áldoznak többet, vagyis a rendelkezésükre álló szűkebb forrásból gazdálkodva a legtöbbet igyekeznek kihozni, és a legjobb áron hozzájutni a termékekhez. A vásárlók először a megvásárolt jószágok mennyiségéből adtak le, bár a minőséget próbálták megőrizni. Amikor erre már nem volt lehetőségük, elkezdtek az olcsóbb termékek irányába fordulni.
Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója szerint a háztartások fogyasztói szokásai olyan módon rendeződtek vissza, hogy egy modern fogyasztási szerkezetet csak 10-15 éves távlatban leszünk képesek elérni. Ismét az évezred eleji szinten van az élelmiszer – teljes fogyasztáson belüli – aránya, és a minőségi élethez tartozó kiadások az elmúlt egy évben egy viszonylag alacsony szintről még tovább is csökkentek.
A szakértők rámutatnak, hogy a negyedévente mért, a háztartások várakozásait számszerűsítő Vásárlási Hajlandóság Indexe, valamint a tényleges költések alakulása az elmúlt időszakban együtt mozgott, vagyis a vásárlási kedv változása megmutatkozott a napi fogyasztási cikkekre fordított összegek alakulásában. Elemzők szerint az elmúlt évek tendenciáinak tükrében szinte bizonyos, hogy a kereskedelemben az év közben elszenvedett hiányt még a karácsonyi szezonban sem tudja kompenzálni a piac.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >