A kannabisz boltok a dizájnnal is hódítanak
A világjárvány nem vetette vissza a kannabisz forgamat az USA-ban. Több, kifejezetten erre a termékkörre szakosodott boltlánc árulja a minőségi vadkender termékeket. A rekreációs és orvosi marihuána eladások növekvő trendet mutatnak és 2025-re elérhetik a 30 milliárd dollárt az Egyesült Államokban.

Common Citizen kannabisz üzlet Flintben (USA). Fotó: NICK DAVIS
A POPAI Magyarország* anyaszervezete, a Shop! központ által kiadott Retail Enviroments oldalakon Beth Mattson-Teig készített körképet erről az új, feltörekvő szektorról, amelynek a forgalma az USA-ban 2020-ban 9,3 milliárd dollár volt.
Szabályzók és eladóterek
A vásárlók bevonzását elősegítő kiskereskedelmi üzletek megtervezése és a termékek értékesítése bonyolult lehet. A kannabisz továbbra is erősen szabályozott iparág, amelynek törvényei a bolt helyétől függően változnak az USA-ban. Bizonyos államokban az ablakok és az ajtók nem lehetnek átlátszóak, opálosnak vagy burkoltaknak kell lenniük, hogy ne lehessen belátni. Más területeken korlátozzák a termékbemutatást, displayeket és zárható tartók is szükségesek.

Belátást akadályozó megoldások. Balra az edmontoni Aurora fotó: JANET KIMBER. Jobbra a pittsburghi Maitri Medicinals fotó: RICHARD CADAN.
A boltbelső és a berendezés tervezésekor két vevőtípust kell figyelembe venni. A tapasztalt kannabisz-használó vásárló pontosan tudja, mit akar, és a gyors ki-be jutást, a megszokott áruházi élményt szereti. Az alkalmi próbálkozók és az újoncok érdeklődnek a kannabisz felfedezése iránt. Ők több oktatást és útmutatást igényelnek a termékek és kiegészítők terén. Mivel a kategóriába belépők a növekedés motorjai, fontos, hogy kezdettől kényelmesen érezzék magukat, amihez a boltbelső is hatékonyan hozzájárul.
– Fontos, hogy az újoncok jól érezzék magukat, ne gondolják, hogy valami tiltott dolgot követnek el, mert a termékkörhöz ilyen megbélyegzés társul – mondja Jean-Pierre Lacroix, a Shikatani Lacroix elnöke. A Lacroix kannabisz-üzletek „életmód” blokkokból áll, aszerint, hogy az emberek mire használják a terméket, kikapcsolódásra, relaxációra vagy orvosi célokra. A bolt egyes területei oktatóbbak és élményszerűbbek, például van, ahol a vásárlók megszagolhatják és megérinthetik a különböző textúrákat.

Az illatoló tálkák fontos szerepet kapnak a kannabisz termékek érzékszervi bemutatásánál.
Patika modell
A Lightshade-nek most kilenc üzlete van Denverben, mindegyik gyógyszertári modell szerint működik és rendkívül konzultatív kapcsolatot biztosít a vevő vagy a beteg és a személyzet között.
-Sokan bejönnek, és pontosan tudják, mit akarnak. Egyharmad viszont javaslatot keres valami új kipróbálására. Képzett munkatársaink tanácsot adnak és végigvezetik ezeket az embereket a folyamaton – mondja Lisa Gee, a Lightshade marketing és CSR igazgatója.

Fontos, hogy a belépő vásárlókat kényelmes és biztonságos környezet fogadja
A koronavírus intézkedésekkel számos állam és tartomány gyorsan döntött arról, hogy a kannabisz üzleteket alapvető kiskereskedőként minősítse. Ugyanakkor, a vásárlói szokások gyors változása itt is jelentkezett, egyre többen keresnek, rendelnek és vásárolnak online. Ez nagy kihívás a vásárlói élmény és érzékszervi megtapasztalás területén. A termelők és a kereskedők is elkezdték felépíteni a saját márkáikat, próbálnak minél több információt eljuttatni a potenciális vásárlókhoz az internet és a bolti eladók segítségével. A bolti merchandising és kommunikációs eszközök is egyre terjednek.

A termelők és a kereskedők is elkezdték a kannabisz termékek márkaépítését
Könnyebb, gyorsabb vásárlás
Sokféle kannabisz üzlet létezik. Vannak, amelyek inkább sportboltra hasonlítanak, mások wellness, fürdő, spa, biobolt vagy orvosi rendelő érzetet adnak. Van, amelyik a hagyományos garázsboltokra hasonlít és a tiltott kannabisz kultúrára emlékeztet.
Dizájn és esztétika szempontjából ez a szektor mindig is változatos marad. Ugyanakkor a szektor szereplőinek is meg kell tanulni a hatékony, nagy mennyiségeket kezelő, biztonságos üzemmódot.
-A COVID-19 miatt bevezetett dolgok valószínűleg itt maradnak. Például a BOPIS-vásárlások (internetes rendelés, bolti átvétel) gyorsított eszközeinek biztosítását igénylik a vevők. Ha már gyorsabb és könnyebb módot kapnak az emberek a vásárláshoz, akkor ezután már mindig könnyebben és gyorsabban akarnak vásárolni ”- mondja Megan Stone, a High Road design Studio tulajdonosa és vezetője, a pittsburghi Maitri Medicinals kannabisz üzlet tervezője.

A pittsburghi Maitri Medicinals terveit a High Road Design Studio készítette. Fotó: RICHARD CADAN
*A POPAI, 2015-től Shop! szervezet Chicago és Hollywood Florida központtal és közel 2000 helyi irodával működő, a Marketing at Retail iparágat összefogó nemzetközi szervezet. Magyarország 2003-ban csatlakozott a POPAI Magyarország Egyesület megalakításával, amely azóta is nonprofit szakmai, edukációs, kutatási és tudástransfer szerepet tölt be, főként az FMCG szektorban. Bővebben: popai.hu
Kapcsolódó cikkeink
JÖN! Egy hét múlva újra itt a „Szerelmem a trade marketing” konferencia
Egy hét múlva ismét itt a „Szerelmem a trade marketing” konferencia.…
Tovább olvasom >Díjeső a hallgatói displayversenyen
Ötödik alkalommal írt ki az egyetemi hallgatók felé displaytervező pályázatot…
Tovább olvasom >Shop! MarketPlace
A POPAI Magyarország anyaszervezete a Shop! Association legnagyobb éves rendezvénye a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fókuszban a fenntartható élelmezési rendszerek támogatása: megjelent a Nestlé közös értékteremtési összefoglalója
A Nestlé elhivatottan dolgozik azon, hogy világszerte fenntartható, kiegyensúlyozott és…
Tovább olvasom >Az Európai Bizottság az uniós borágazat versenyképességének erősítésére tett javaslatot
Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol az európai borágazat versenyképességének, ellenálló…
Tovább olvasom >Jägermeister Orange: jéghideg újdonság a szicíliai narancs aromájával
1400 órányi szicíliai napfény, 56 gyógynövény és három narancs aromája…
Tovább olvasom >