A józanság szava

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2024. 10. 02. 11:28

Egyelőre kicsi, behatárolt, de önmagához képest kifejezetten gyorsan fejlődő szegmens az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes (no-low) italoké. Itthon a fogyasztói edukáció időszakát éljük, a gyártók és forgalmazók termékeik pozicionálására koncentrálnak. Cikkünkben a piac néhány jellemző szereplője mondja el, hogyan látja saját helyzetéből a no-low italok világát.

A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.

A no-low italok népszerűsége folyamatosan nő – a tendencia itthon legmarkánsabban a sörök piacán jelentkezik. Forgalmuk a világban, elsősorban az egészségtrendek és a fiatalok változó italfogyasztási szokásainak köszönhetően, emelkedőben van. „Józan” bárok és sörözők nyílnak, nemcsak a nagy sörmárkák, de a kraft sörfőzdék jelentős hányada is kihozta alkoholmentes változatait, és megindult valami hasonló a párlatok világában is.

Mind több spirit márkának láthatjuk no/low változatait, de sokszor új márkanéven kerülnek piacra termékek ismert vagy kevésbé ismert gyártóktól. Az alkoholmentes párlatok minősége folyamatosan emelkedik, és áruk nem ritkán magasabb, mint az átlagos prémium spiriteké, nem is csoda hát, hogy e termékfajta terjedése a gazdagabb országokban gyorsabb. Az alkoholmentes párlatokat általában nem direkt fogyasztásra szánják: koktélok és más kevert italok (például kávé- és teaspecialitások) készítéséhez használják őket, ezért szerepük a vendéglátásban talán még jelentősebb. Az alkoholmentes párlatok kategóriájában az IWSR adatai szerint 2024–2027 között is 7%-os CAGR (átlagos éves) mennyiségi növekedés várható. 2027-re a szegmens várhatóan eléri a teljes globális alkoholosital-piac 2%-át.

No-low választék az angol Waitrose szupermarketláncban

Az IWSR folyamatosan kutatja az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok választásával kapcsolatos szokásokat is, az eredmény rendre azt mutatja, hogy a vásárlók több mint 40%-a egyes alkalmakkor, az alkoholos változatok „helyettesítésekor” fogyasztja őket, és csak 15-17%-uk azért, mert egyáltalán nem fogyaszt alkoholt.

A szakemberek szerint a no-low italok szegmensének fejlődésében főként a Z-generációnak van szerepe. Ők már most is teljesen más kapcsolatot ápolnak az alkoholos italokkal, mint az idősebb korosztályok – mérsékeltebben fogyasztanak és fogékonyak a nem hagyományos kategóriák kipróbálására. Tudatosabb fogyasztói réteget képviselnek, és az egyelőre új termékfajtaként azonosítható no-low italok elfogasához nélkülözhetetlen edukációs fázisban is jobban befolyásolhatók.

Alternatívák

Bősze Ákos
HoReCa
üzletágfejlesztési vezető
METRO

– A fogyasztást befolyásoló egészségtrendek egyik hozományaként jelent meg a gyors alkoholmámorral való szakítás trendje – állítja Bősze Ákos, METRO HoReCa ágazatfejlesztési vezetője –, ami leginkább az Y- és a Z-generációhoz köthető. Az ivási szokások részben az olyan fogyasztói kampányoknak, social media challenge-eknek köszönhetően is alakultak át, mint a száraz november és a száraz január (mindkettő a decemberi ünnepek alatti túlfogyasztásra reflektál).

A mértékletes, a minőségre koncentráló alkoholfogyasztás mellett a teljes absztinencia is sokakat vonz. A top éttermekben már nemcsak étel és bor ízharmóniákat kínálnak, hanem étel és frissen facsart zöldség- és gyümölcslé-fantáziákat is. Az alkohol kínálta bódultsággal szemben egyre inkább az íz és az ital textúrája, színei jelentik az élményt.

Az alkoholmentes, illetve a csökkentett alkoholtartalmú alternatívák úttörője a sörgyártás volt, ezen a területen már az elmúlt öt évben fantasztikus robbanás volt megfigyelhető mind a választék, mind a minőség terén. Érdekesség, hogy bár Magyarországon még nem jellemző, de a sörivó országokban csapolva is lehet alkoholmentes sört kérni, így teljes értékű sörözésélményt kap a vendég. Az alkoholmentes boroknak köszönhetően pedig ma már a hungarikum fröccs sem maradhat ki a „zéró verziók” kínálatából.

A csökkenő alkoholfogyasztás trendjét szolgálják ki az alkoholmentes, illetve az alkoholszegény italok, koktélok, alternatívák. Az alkoholmentes koktélok nem ragadnak le az ismert koktélok szűz változatainál, egy jó koktéllap unikális alkoholmentes koktélokat is tartalmaz.

A kávékoktélok különösen népszerűek, a minőségi hozzávalók azonban elengedhetetlenek. A közösségi média korában nem meglepő, hogy a koktéloknál alapelvárás a szép külcsín, azaz a fotózhatóság.

Az alkoholmentesség trendje a röviditalok piacát is elérte: ma már szinte minden klasszikus röviditalnak van „mentes” alternatívája – ezek koktélokban és önmagukban fogyasztva egyaránt tökéletes helyettesek (leszámítva a mámort).

A METRO-ban arányaiban az alkoholmentes (és csökkentett alkoholtartalmú) sörökből és pezsgő italokból vásárolnak a legtöbben – utóbbiak egyébként zömében szénsavas gyümölcsitalok, de készül alkoholmentes pezsgő ital borból is –, emellett azonban van igény és választék az alkoholmentes röviditalokra és borokra is.

Kell az edukáció

Berki Tímea-Upfield

Berki Tímea
kávé és prémium alkohol
italok igazgatója
Coca-Cola HBC
Magyarország

– Az alkoholmentes párlatok piaca Közép-Kelet-Európában még mindig kicsi – emeli ki Berki Tímea, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé és prémium alkohol italok igazgatója –, de dinamikusan növekszik annak köszönhetően, hogy a fogyasztók egyre növekvő nyitottsággal fordulnak kedvenc italaik alkoholmentes variánsa kipróbálásának irányába. A kereslet növekedése mögött egyre inkább a tudatosság motívuma jelenik meg, felváltva a korábban jellemző olyan motivációkat, mint az egészségi állapot vagy az autóvezetéshez kapcsolódó zéró tolerancia. A gyártási kihívásoknak köszönhetően viszont egyelőre azt látjuk, hogy kevés márka hozza Magyarországra egy-egy népszerű ital alkoholmentes variánsát.

A fogyasztói trendek jelentősen befolyásolják az alkoholmentes italok piacát. A fiatal generáció az önmegtartóztatás helyett ugyanis hajlamos tudatosan nem fogyasztani alkoholt. Az emberek egyre inkább odafigyelnek a fizikai és mentális egészségükre, a fenntarthatóságra és az általuk elfogyasztott termékek minőségére.

Mindemellett a hazai piac mérete és jellegzetes vonásai következtében csekély próbálkozást látunk a márkáktól, hogy széles körben listázzanak alkoholmentes párlatokat, ugyanis ez a kategória kevésbé ismert a fogyasztók körében. Úgy gondoljuk fontos feladat lenne ezzel a kategóriával kapcsolatos edukáció. Ezután kerülhet sor jelentős piaci bevezetésre, hiszen a kategória előtt bőven van még növekedési potenciál, az újabb generációk tudatos fogyasztói magatartásával – és ennek támogatásával – jelentős perspektívát látunk a piacban.

Magyarországon a gin volt az első kategória, amelyben találkozhattunk az alkoholmentes variánsokkal. Az alkoholmentes koktéloknak van ismertsége és hagyománya itthon, így a mixerek is szívesen készítik az általunk kínált alkoholmentes koktélokat. Ezek főként a tudatos fogyasztók körében kedveltek, akik nem szeretnének lemaradni a társasági élményekről, de nem is kötnek kompromisszumot, ha egy finom koktél ízéről van szó.

A Martini Vibrante és Floreale termékek áprilisi bevezetésével a Coca-Cola HBC Magyarország elsőként jelent meg a kiskereskedelmi csatornákban alkoholmentes vermut italkínálattal – előbbi a Martini Bianco, utóbbi a Martini Fiero alkoholmentes változata. A gyártás során különleges technológiával, úgynevezett vákuumdesztillációval vonják ki az alkoholt a termékekből, ezáltal az ital megőrzi eredeti ízvilágát. A folyamat végén az ital alkoholfoka 0,5% alá csökken, amely az európai uniós jogszabályok szerint alkoholmentesnek tekinthető.

Azt látjuk, hogy a HoReCa csatornában kiemelt szerepe van az ajánlásnak. Ezért itt is elindult az értékesítés méghozzá az úgynevezett perfect serve ajánlatunkkal: a promóció a Martini Vibrante & Tonic és a Martini Floreale & Tonic alkoholmentes long drinkeket népszerűsítette, amellyel az volt a célunk, hogy megismertessük az alkoholmentes kínálatunkat a vendéglátóegységekben fogyasztó vendégekkel, és egyben motiváljuk őket, hogy bátran próbálják ki az italokat akár otthon elkészítve.

Ismert és új brandek

Piri Attila, Heinemann

Piri Attila
marketingigazgató
Heinemann

– Az alkoholmentes párlatok trendje újkeletű nálunk – értékel Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója –, de ahogy korábban a gintrend, ez is várhatóan be fog gyűrűzni hozzánk is. Ma szakmai körökből az a visszajelzés, hogy a gin mellett érdeklődés mutatkozik a whisky, rum és a vermut alkoholmentes kategóriákra is.

A növekedés nem lesz gyors, ezeknek az italoknak az elterjedése mind a HoReCa-ban, mind a kiskereskedelemben hosszabb folyamat lesz, de az érdeklődés már a retail beszerzők részéről is megjelent.

A top bárok legtöbbjének portfóliójában is szerepel alkoholmentes párlat. Egyelőre a bárokban is a gintípusúak dominálnak, ezen belül is inkább a brandeket keresik a vendéglátóhely-tulajdonosok. A Heinemann-nál is tervben van egy ismert márkájú, kedvező árú alkoholmentes gin bevezetése, emellett tárgyalásban vagyunk több olyan márkával is, amelyek már eleve alkoholmentes brandként indultak el útjukra; jelenleg a tesztelés időszakában vagyunk.

Koktélízek

Gyarmati Erika
key account manager
Panna Cocktail

A nemzetközi trendeket figyelve úgy látjuk – elemez Gyarmati Erika, a Panna Cocktail Kft. key account managere –, hogy az alkoholmentes termékek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Bár cégünk forgalmának nagyobb részét még mindig az alkoholos termékek adják, folyamatosan figyeljük a nemzetközi trendeket, és megpróbálunk ezekre minél gyorsabban reagálni. Jó példa erre, hogy az általunk kizárólagosan forgalmazott, világszinten piacvezető Monin termékeink kínálata folyamatosan bővül.

Magyarországon lassabbnak érezzük az ilyenfajta termékek elterjedését, elsősorban a középkorú vagy idősebb korosztályok esetében, de a fiatalabb generációk nyitottabbak az újdonságok iránt. Azt tapasztaljuk, hogy ami a vendéglátásban sikeresebb, azt a fogyasztók előbb-utóbb a kiskereskedelemben is keresni fogják, így stratégiánkat is ennek megfelelően igazítjuk.

A legismertebb koktéloknál látjuk a legnagyobb esélyt arra, hogy alkoholmentes változataik is elterjedjenek, új trendet teremtve ezzel hazánkban is. A Monin sok esetben az első új trendek kialakításában, vagy a leggyorsabban reagál az új irányvonalak megjelenésére, ezért termékkínálata a fogyasztói igényekhez igazodva alkoholmentes mixerekkel is bővült. Ezek olyan termékek, amelyekből néhány összetevő hozzáadásával könnyen, akár otthon is elkészíthetők a legnépszerűbb koktélok alkoholos és alkoholmentes változatban is: jelenleg Mojito, Piña Colada és Margarita változatban érhetőek el a magyar piacon.

Emellett a Panna Cocktail Kft. termékpalettáján a Copperhead gin alkoholmentes változata is megtalálható – egy kellemes aromájú ital akár magában, akár koktél alkotóelemeként fogyasztva.

Már minden nagy sörgyár kínálatában vannak 0%-os radler vagy sima alkoholmentes sörök, utóbbit saját sörfőző üzemünkben mi is gyártunk a The Beertailor márkán belül, Beerka néven. Mivel az alkoholmentes sörök bárhol és bármikor fogyaszthatók kötöttségek nélkül, ezért egyfajta szabadságérzetet is biztosítanak, ez lehet az egyik fő oka népszerűségüknek.

Szőlőből

Zsiros Bernadett
tulajdonos-ügyvezető
Mentes Bor

– A Mentes Bor webshopnál 2022 októbere óta foglalkozunk alkoholmentesített borokkal – mondja el Zsiros Bernadett, a Mentes Bor web­shop alapító-­tulajdonosa, ügyvezetője –, ez ekkor a magyar piacon még nagy újdonságnak számított.

Persze még ma is egy réspiacról beszélünk, de a szegmens bővülését jól mutatja az is, hogy egyre többen nyitnak a szőlőalapú alkoholmentesített italok importálása felé. Emiatt bár nő a verseny, de a jó minőségű, szárazabb ízvilágú, valóban boros jellegű, ételekhez is jól párosítható alternatívákból még így is kevés van.

A fogadtatás egyelőre – a termékismertség és a fogyasztói nyitottság növekedése ellenére is – elég vegyes: többség számára még nehezen értelmezhető az alkoholmentes bor fogalma. Ezért is hangsúlyozzuk mindig, hogy ez egy speciális igényt kielégítő termék, nem azt a célt szolgálja, hogy kiváltsa a hagyományos alkoholos társát, sokkal inkább új piacokat nyithat meg.

Kínálatunkban ma spanyol, dél-afrikai, chilei, francia és osztrák termékek találhatók.

Kiemelten fontos, hogy minél alacsonyabb cukortartalmú, minőségi termékeket forgalmazzunk, hiszen az absztinensek és sofőrök mellett fontos célcsoportunk nemcsak a kismamák, hanem a cukorháztartás-problémákkal küzdők is.

Száraz-júliusi borajánlat egy washingtoni áruházban

Forgalmunk az alkoholmentesített italok terén robbanásszerűen növekszik, a tavalyi év óta érezhető a stabil fejlődés – idén átlagosan közel 400%-os növekedésnél tartunk összevetve az előző év azonos időszakával.

Az alkoholmentesített borok elterjedése retail és HoReCa szektorban is megkezdődött, egyre többen ismerik fel, hogy valós és gyors ütemben növekvő keresletről van szó. Saját tapasztalatunk szerint azonban az eladásokban kritikus jelentőségű, hogy a terméket jól tudják kínálni, ismertetni – magát még nehezen adja el a termék. Ezért is tartjuk kiemelten fontosnak az edukációt, amin aktívan dolgozunk a Mentes Bornál.

Az alkoholmentesített borok piaca már szakmai konferencián is volt központi téma. A borászok többsége részéről nagy az ellenállás, valószínűleg, mert nem értik a piacot.

A technológia is fejlődik természetesen, már több módszer áll rendelkezésre az alkoholmentesítésre, legelterjedtebbek a vákuumdesztilláció (ezzel 0,0% is elérhető), kevésbé elterjedt a membránszeparációs, fordított ozmózisos módszer. Hogy piacképes hazai alkoholmentesített bor-, illetve termék mikor készül majd, nem tudni még, de a tendenciákat látva bízunk benne, hogy hamarosan hazai gyártású terméket is tudhatunk majd a kínálatban. //

Kapcsolódó cikkeink