A jövő nagy kérdései a Zöld Héten
A világ legnagyobb mezőgazdasági és élelmiszer-ipari szakkiállítását minden idők legrangosabbjának aposztrofálta a főszervező Messe Berlin sajtófőnöke, Michael T. Hofer. Joggal, hiszen az exkluzív megnyitóünnepségen jelen volt többek között dr. Angela Merkel szövetségi kancellár és az EU soros elnöke, valamint José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke. A magyar agrárminiszter és kísérete szintén megtisztelte jelenlétével a január 19–28. között rendezett rangos eseményt.Köztudott, hogy Berlin évtizedeken át a világpolitika érdeklődésének középpontjában állt, mivel a berlini fal Németország és Európa megosztottságának jelképe volt. A fal leomlásával azonban egy új korszak kezdetének szimbólumává vált, amelyet megerősít a római szerződések megkötésének 50. évfordulója, ugyanis a jubileum az EU német soros elnöksége idejére datálódik. Minden bizonnyal ennek tudható be az a tény, miszerint ez évben a 72. Grüne Woche hivatalos „partnerországa” az Európai Unió volt.
A nemzetközi összejövetel 81 éves történetében összesen 116 országból 72 ezer kiállító érkezett Berlinbe, ahol csaknem harmincmillió látogatót regisztrálhattak a rendezők. A számok természetesen önmagukért beszélnek.
Magyarország tradicionális résztvevője a berlini seregszemlének: immáron 35. alkalommal mutatkozott be. Az Agrármarketing Centrum (AMC) központi információs standot üzemeltetett a már megszokott 10/2-es csarnokban, illetve pavilonban, ahol helyet kapott a Magyar Turizmus Zrt. is. Az elárusítást is végző kiállítóink a Mahír Kiállítás és Rendezvény Kft. által – kizárólag vállalkozói alapon – szervezett standokon önállóan (azaz támogatás nélkül) jelentek meg, költségeiket teljes egészében maguk fizetve. A magyarok standján hét vállalkozás mutatta be termékeit és szolgáltatásait, amelyet – többek között – Horst Seehofer német agrárminiszter is meglátogatott Gráf József kíséretében.
A kertészettől a kisállattartásig
Európának fenntartható fejlődésre van szüksége, amit a különböző szintű fórumokon és tanácskozásokon egyre több szakember hangsúlyozott. A kérdés továbbra is adott, miszerint összeegyeztethető-e a gazdasági fejlődés és a biodiverzitás fenntartása, ugyanis az emberiség felelőssége, hogy harmóniában maradjon a természettel. A konferenciákon felszólalók szerint nagy veszély, hogy a kedvező adottságú területeken is – nagy valószínűséggel – felhagynak majd a mezőgazdasági termeléssel, mivel az alacsony importárak miatt nem fogják tudni tovább finanszírozni a gazdák veszteségeiket. Kontinensünknek szüksége van saját mezőgazdaságra a biodiverzitás fenntartása miatt is. Németországban különösen erős ágazatnak számít a mezőgazdaság, mivel bő négymillióan dolgoznak náluk az agráriumban.
A statisztikai összesítés alapján 1601 kiállító (közülük 56 országból 543 külföldi) több mint 11 hektár bruttó felületen mutatkozott be. A legnagyobb külföldi kiállító idén is Oroszország volt, s a két legrégebb óta kiállító országot a hollandok és a franciák jelentették. Az elsőség az előbbi országé 1951-es indulásával.
A tíznapos esemény több mint 250 konferencia, szakmai tanácskozás és fórum színhelyéül is szolgált. A biopiac, az élelmiszeripar specialitásai mellett élőállat-bemutatók is vonzották a tömegeket.
A kertészeti ágazat legjobbjai ismét megjelenhettek a csodálatosan pompázó virágköltemények áradatában. Ez évben is különös figyelmet szenteltek a rendezők az ifjúságnak, az egészséges táplálkozás fókuszában sok-sok programmal és gazdag választékkal.
A kisállattartóknak – a hagyományoknak megfelelően – két teljes csarnokot biztosítottak bő hatezer négyzetméteren, csaknem száz kiállítóval (4 országból). Mindez Németországban indokolt, hiszen közel 23 millióra becsülhető az otthon tartott kisállatok száma (kutya, macska, díszhalak és madarak). Ezzel az eredménnyel ugyan a negyedik helyen állnak kontinensünkön az oroszok, az olaszok és a franciák után (az Euromonitor kimutatása alapján), ám az ápolási eszközök, különböző tartozékok és egyáltalán a gondoskodás szemszögéből a legtöbbet a németek áldoznak kedvenceikért.
Kuriózumnak számított a világ minden táján egyre kedveltebb wellness programok népszerűsítése, amely tulajdonképpen szervesen kapcsolódik életünkhöz a jó közérzet érdekében. Ennél viszont szakmaibbnak volt tekinthető a megújuló energiaforrásokkal foglalkozó kiállítás és kongresszus.
Fókuszban az új tagok
A több mint 250 kísérőrendezvény fókuszában gyakran állt az új uniós tagországok versenyképességének helyzete, s egyáltalán a bővítés utáni kontinens agrárgazdasága.
Az egyik legrangosabb esemény a 14. Kelet-Nyugat Agrárfórum volt mintegy ezer résztvevővel, amelyen az EU-csatlakozás jegyében foglalkoztak a delegáltak a világ agrárkereskedelmének perspektívájával és az aktuális kérdésekkel, leginkább az élelmiszer-biztonság és állategészségügy témakörében – a brüsszeli főbiztos, Mariann Fischer Boel vezényletével. A pódiumvitának elnevezett fórumon az említett főszereplő mellett még több agrárminiszter válaszolt az olykor kemény felhangú időszerű gazdaságpolitikai kérdésekre. Az egész napos tanácskozáson természetesen hasznos információk és konkrét stratégiai megállapítások kerültek terítékre, különös tekintettel az EU-hoz csatlakozott korábbi tízek és a két új tag (Románia és Bulgária) agráriumát érintő témákban fogalmazódtak meg a kérdések. Mondhatni, az egész kiállítás már az Európai Unióhoz igazodva szerveződött sikeressé, a fenntartható mezőgazdaság, az innováció jegyében.
A Zöld Hét (Grüne Woche) történetében már három éve elérkezett a nagy fordulat éve, hiszen a fokozódó érdeklődés miatt a Messe Berlin menedzsmentje belekényszerült egyfajta változtatásba – természetesen a szakma közmegelégedésére. Nevezetesen arról van szó, hogy a rendszerváltás óta élő Fruit Logistica mint társkiállítás immáron negyedszer, külön időpontban várja – februárban, három napon keresztül – az egyre fokozódó számban jelentkező érdeklődőket, ugyanis egyszerűen kinőtte magát e tekintetben a monstre találkozó.
Szalay Attila
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >