A jégkorszak végét várják a jégkrémmárkák
Szezon ide, időjárás oda, a jégkrémpiacon most főként az árak és promóciók mozgatják a vásárlásokat. A fagylaltok gombócárának növekedése ugyanakkor kedvez a jégkrémeknek: elsősorban a családi szegmens jó ár-érték arányú termékei profitálnak belőle. Innovációkban jelszó az óvatosság és a kivárás, de a piac azért idén sem marad izgalmas újdonságok nélkül.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
A jégkrém esetében a „bajok” a 2022-es energiaválsággal kezdődtek, hiszen sok bolt erre hűtőkapacitása csökkentésével reagált. Az infláció megugrása ebben a termékkategóriában is két számjegyű változásokat okozott: értékben pluszt, volumenben mínuszt. Ugyanakkor a jégkrémeknek jól jött, hogy eközben a gombócos fagylaltok ára is meredeken emelkedett.
– Ez oly mértékű volt, ami a fogyasztókat a családi kiszerelésű jégkrémek irányába terelte – jelzi Ragonese Maurizio, a Ragonese Kft. ügyvezetője. – Azon belül is a nagy kiszerelésű, kedvezőbb ár-érték arányú termékeket preferálták, valamint a „családi költségvetések” csökkenése miatt, előtérbe kerültek a kereskedelmi márkák, és mindenekelőtt az akciós termékek.
Előre menekülve
Árérzékeny időszakban a gyártók egyik lehetősége a változatlan áron kisebb kiszerelésű termékekre való áttérés. A Ragonese azonban nem ezt az utat választotta, tudjuk meg az ügyvezetőtől. Vezérterméküknél, a Gelatiamo Capricci jégkrémnél is kénytelenek voltak árat emelni, de gombócárra átszámolva még így is bőven 200 Ft alatt maradt a termék ára.
– Nehéz időszakokban jelszavunk az „előremenekülés”, tehát nem leépítünk, hanem inkább új termékeket fejlesztünk – jelenti ki Ragonese Maurizio.
A cég Single Zero és Super Zero termékeivel erős pozíciókat foglal el a mentes termékek szegmensében, ahol egyébként kevésbé volt érzékelhető a fogyasztáscsökkenés – bár a „divatból” vásárlók száma csökkent. Ugyanakkor az egészségtudatos vagy táplálékérzékenységgel küzdő fogyasztók száma évről évre emelkedik.
– Örömünkre szolgál, hogy az éppen csak 2 éve piacra lépő Super Zero laktóz- és hozzáadottcukor-mentes jégkrémcsaládunkat az idén Red Berry Cheesecake ízzel bővíthetjük – árulja el az ügyvezető. – A klasszikus szegmensben töretlen sikert magáénak mondható Capricci termékcsaládunkat pedig a Puncstortával egészítjük ki – az ízt a vevői visszajelzések alapján választottuk.
Nem csupán termékvonalon lépkednek előre: idén az elmúlt években tapasztalt fogyasztói és generációs változások hatására marketingkommunikációs stratégiájukat is gyökeresen átformálják. Igyekeznek minden oldalról elérni a folyamatosan bővülő internetes közösséget.
– Fontosnak tartjuk, hogy üzemünk falain kívül, a social mediában is maradandót alkossunk, és minden platformon aktívan kommunikáljunk partnereink, vásárlóink felé – szögezi le Ragonese Maurizio. – Idén tehát a megszokott televíziós, illetve nyomtatott hirdetési formák mellett még nagyobb hangsúlyt fektetünk az új trendek kipróbálására és elsajátítására, a szociális platformjaink erősítésére, vagyis saját közösségünk növelésére. Emellett keressük a lehetőséget partnereinkkel közösen, hogy a nyári időszakban termékeink még kedvezőbb árakon legyenek elérhetőek a vásárlók számára.
Megtérül a márkakommunikáció
Az elmúlt évek kihívásai sokkal tudatosabb vásárlói magatartást eredményeztek, ami a jégkrémeladásokban is visszaköszönt.
– Ennek egyik eredménye, hogy – bár az időjárás az egyik jelentős befolyásoló tényező – az akciós eladások folyamatosan nőnek – állapítja meg Bakti Gábor, a Froneri country business development managere (Csehország, Szlovákia, Magyarország). – Ízek tekintetében továbbra is a gyümölcsös-csokis kombinációk működnek a legjobban, kínálatunkban a Milka Caramel Crunch pálcikás jégkrém a fogyasztóink kedvence. Bár minden gyártó értékben növelte az eladásait, piacrészt nyerni csak saját márkás termékek tudtak, a többi gyártó piacrészt veszített. A mi cégünk (egyedüli brandgyártóként) szerencsére kivétel: mi együtt nőttünk a piaccal.
A 2022-es és 2023-as év kihívásai után 2024-ben a Froneri nem tervez innovációt, a 2025-ös évre tartogatják a „meglepetést”.
– Brandgyártóként továbbra is hiszünk a márkakommunikáció erejében – húzza alá Bakti Gábor. – 2024-ben is lesz ATL-kommunikációnk, illetve az online/digital kampányok is elengedhetetlenek ahhoz, hogy elérjük a fogyasztóinkat.
A (márka)név kötelez
A jégkrém nagy mértékű árérzékenységét jól mutatja, hogy az eladások közel 50%-át a diszkontok adják, a(z ultra) prémium márkák pedig a teljes szegmensből minimális részesedést hasítanak ki, hangsúlyozza Monori Anett, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere, aki hozzáteszi:
– A Häagen-Dazs a jégkrémek jégkrémje, ami kötelez minket arra, hogy a létező legjobb minőségű, tejalapú jégkrémeket szállítsuk a boltok polcaira. Ezt meg is hálálják a fogyasztóink, így a kategórián belül erősek a pozícióink.
A Häagen-Dazs jégkrémek több formátumban elérhetőek (pint, minicup, pálcikás), de a márka alapformátuma, amelyből eladásaik zöme származik, a pint, vagyis a poharas 460 ml-es kiszerelés.
– Ízesítésekben pedig nem csak gazdag, de innovatív is a Häagen-Dazs jégkrém – mondja Monori Anett. – Tavaly vezettük be a Pierre Hermé macaron házzal együttműködésben készült variánsokat két ízben, amelyek idén tovább bővülnek. Ez a kollekció a már megszokott szuperprémium minőséget még magasabb szintre emeli, amelyet a csomagolás tükröz. A macaron kollekcióban a dupla csokoládés macaron ganache és az epres-málnás macaron jégkrémek mellett idén áfonyás-vaníliás és yuzu-citromos ízek is elérhetőek lesznek.
Végezetül elárulja: a tavalyi évben az ATL-eszközökre fektettek nagy hangsúly. Ezek idén is fontos szerephez jutnak, de a legnagyobb fókuszt az új termékek bevezetése mellett a promóciók kapják. //
Kapcsolódó cikkeink
Egyhengeres fagylaltot vagy kéthengerest? – A nap képe
Nagyobb, magasabb, de leginkább másabb a hengeres fagylalt, mint a…
Tovább olvasom >Twinings különleges kiadású téli teák
A Twinings különleges kiadású téli teákkal teszi teljessé az ünnepi…
Tovább olvasom >Ötletbörze Kansasban
Október 7–8-án került megrendezésre a Shop! Ideation konferencia, a magyar POPAI…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >