A hazai pálya előnye

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 03. 22. 08:00

Mind a konzerveknél, mind a lekvároknál őrzik dominanciájukat a hazai, tradicionális ízek. A globalizáció azonban őket is elérte: feltűntek új divatok, irányzatok. Egyrészt az egészségesebb táplálkozásra való törekvés az, ami itt is szélesebbre nyitja a kereslet kapuit. Másrészt a kereskedelmi láncok próbálnak magasabb profitot kihozni a kategóriákból a választék színesítésével. Hiába illeszkedik elméletileg a felgyorsult életmódba a konzerv, a Nielsen adataiból úgy tűnik, a tavalyi év második felétől rajta is „fogott” a válság. A csökkenő eladásokon belül nőtt a kereskedelmi márkák aránya és a diszkontláncok súlya.
– A diszkont csatorna kínálatába jól illeszkednek az alapvetően alacsony árfekvésű konzervtermékek – világít rá Zuberecz Anett, a Szegedi Paprika Zrt. marketingmenedzsere. – A kereskedelmi láncok döntik el, hogy mely termékkörben milyen hosszú PL-termékvonalat alakítanak; ezek a változtatások befolyásolják a gyártói és kereskedelmi márkák arányát.
Miután jelenleg a legintenzívebben épp a diszkont csatorna terjeszkedik ma Magyarországon, ez önmagában is erősíti a kereskedelmi márkák arányát – nem csupán a konzerveknél, hanem egyik rokonkategóriájában, a lekvárok között is. Ez azonban egyben lehetőséget is teremt a hazai gyártók előtt, jelzi Ungvári Péter ügyvezető igazgató a Pacific Óceán Kft. részéről:
– Azok a multik, amelyek kereskedelmi márkáikat elsősorban importból szerzik be, gondolkodnak azon, hogy hazai gyártói forrásokat keressenek, annak érdekében, hogy az évről-évre elvárt margin teljesíthető lehessen.

Babgulyástól az allergénmentesig
A konzerv készételek között továbbra is a hazai konyha dominál. Az eladások zömét az olyan magyaros, házias ízek adják, mint például babgulyás csülökhússal, sertéspörkölt, pacalpörkölt vagy töltött káposzta.
Ez az irány alkotja a Szegedi Paprika konzervválasztékának gerincét is, de a világkonyha szaporodó híveinek igényeit szintén igyekeznek kielégíteni.
– Házias Ízek termékcsaládunk több tucat készételt tartalmaz. Ízek Világa készételcsaládunkban ugyancsak megtalálhatók hagyományos, magyaros ízek, de e márkanév alatt már jelen vannak különleges, pikáns ízesítésű készételek is – mondja Zuberecz Anett. – Pástétomkínálatunk kialakításánál szintúgy ügyeltünk arra, hogy minél szélesebb ízlésnek megfelelő termékkört nyújtsunk a piac számára.
A fejlesztési irányok között első helyen szerepel az egészségtudatos táplálkozáshoz minél illőbb termékek előállítása. A Szegedi Paprika palettáján megtalálhatóak a különféle allergénanyagoktól mentes termékek is. A konzerveket hőkezeléssel tartósítják, tehát hozzáadott tartósítószert nem tartalmaznak.

Házias kampányt tervez a Szegedi Paprika
Az innováció egy másik iránya a minél könnyebb kezelhetőség biztosítása. Csomagolás tekintetében a magyar piacon nagyon sokáig domináltak a fémdobozok. Pár éve azonban megjelentek, és meg is vetették lábukat a polcokon más alternatívák is. Például a könnyen nyitható, tépőzáras alumínium-, aluseal-, műanyag dobozok.
– Ezek a ma már elfogadott csomagolásmódok növelik a termékek vonzerejét, megkönnyítik elkészítésüket, szállításukat – mondja Zuberecz Anett.
A Szegedi Paprika, mint minden évben, idén is alkalmaz mind ATL-, mind BTL-eszközöket eladásai fokozására. Terveik szerint több szaklapban és fogyasztói magazinban is megjelennek.
– Igyekszünk minél több potenciális vásárlót elérni különböző eszközökkel, ezért is tervezünk az idei évre a Házias Ízek készételeinknek reklámot, minél több nyomtatott megjelenést a médiákban – árulja el a marketingmenedzser.

Divatba jött az áfonya
Fontos változások zajlottak le az elmúlt időszakban a lekvárpiacon, tudjuk meg a kategória egyik specialistájától, a Pacific Óceántól. Ungvári Péter ugyanis arra hívja fel a figyelmet, hogy, bár a legkeresettebb íz még mindig a barack és a „klasszikus” vegyes íz, mellettük divatba jött az utóbbi években a fekete áfonya. De a piac színesebbé válásának oka a kereskedelmi láncok választékbővítő politikája is: a korábban igen kevés, sematikus cikkelemmel dolgozó diszkontok például hazai ízvilággal bővítik kínálatukat, míg más multik éppen hogy nemzetközibb ízekkel jelennek meg anyavállalataikon keresztül, mondja az ügyvezető igazgató. A Pacific Óceánnál az igazi házias íz a legfőbb szempont.
– Törekvésünk, hogy a magyar piacra készült termékeink a magyar ízlésvilághoz teljesen idomuljanak. Ugyanakkor figyelünk a nyugat-európai trendekre is, hiszen a divat általában ebből az irányból érkezik – teszi hozzá Ungvári Péter.
A vállalatnál folyó nagyarányú fejlesztések elsősorban a termékek még kedvezőbb összetételére, táplálkozás-élettanilag előnyös tulajdonságainak kialakítására irányulnak. Dzsemek, lekvárok esetén kiemelt szempont, hogy minél alacsonyabb legyen a szénhidrát-, ezzel együtt az energiatartalom, viszont magas a gyümölcsök aránya, kerüljék a mesterséges színezékek, tartósítószerek, aromák használatát. Előtérbe kerül a bio alapanyagok alkalmazása.

Inkább BTL-ben hisz a Pacific Óceán
A Pacific Óceán több márkával is rendelkezik, mindegyikhez más és más célcsoportot társítva.
– Elsősorban az igényes, szofisztikált fogyasztók megnyerése a célunk, akiknél a reggeli értékes részét képezi a napi táplálkozásnak –fogalmaz az ügyvezető igazgató. – A márkaépítés során arra törekszünk, hogy termékeink más konkurens termékektől jól megkülönböztethetőek legyenek. Emellett a mostani időkben az is fontos szempont, hogy a méretgazdaságosság előnyeit kihasználva kedvező áron minőséget juttassunk a fogyasztókhoz.
Az alkalmazott marketingeszközök sorában éppúgy megtalálható a kiállításokon történő megjelenés, mint a közvetlen kapcsolattartás az értékesítőkkel, vagy az áruházi promóciós újságok.
Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink