A hajmosás már nem elég

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 03. 05. 08:00

Az átalakulóban lévő hajápolási piacot továbbra is a samponok uralják, de a balzsamok sokéves dinamikus növekedését követően tavaly a különböző pakolások értékesítése is megugrott. Az innováció nemcsak a termék belső tartalmában jelent meg, a hajápoló anyagok klasszikus tégelyei is látványos átalakuláson estek át. Magyarországon is kialakulóban van egy olyan fogyasztói réteg, amely már nem csupán a hajmosásban látja a hajápolás lényegét, hanem valóban törődik a haja „minőségével”, és időt, valamint pénzt fordít arra, hogy a legjobb minőségű hajápoló készítményekkel kezelje haját. A hazánkban aktív nemzetközi cégek, mint a Beiersdorf, a Henkel, a L’Orèal, a Procter & Gamble és az Unilever hajápolási termékei mellett a korábban magyar márkaként számon tartott WU2-is számos újdonsággal bővítette a kategóriát az elmúlt években.

Jól teljesítenek a speciális variánsok
– A legtöbb gyártó igyekszik minden hajproblémára megoldást találni, de természetesen továbbra is a zsírosodás, a korpásodás és a festett haj ápolása határozza meg a fejlesztések irányát. Ugyanakkor a speciálisabb variánsok is sok rajongót szereztek az elmúlt esztendőben – állítja Sipos Zsuzsa, a Schwarzkopf & Henkel Senior Brand Managere. Jól teljesített az egyenes hajat biztosító Gliss Kur Asia Straight „hajkiegyenesítő” termékcsalád, illetve a Schauma új termékcsaládja, az Egyenes & Fényes. Ezek a termékek a divatos hajforma kialakításában segítenek, hiszen jelenleg az egyenes és fényes haj a trendi. A Schauma márka tavaly kibővült az Intenzív Olaj hajápoló családdal, melyet a töredezett, igénybe vett hajra ajánlott a Schwarzkopf. A Gliss Kur márka tavaszi újdonsága volt a Nutri Protect termékcsalád, valamint a Gliss Intenzív azonnali hajregeneráló pakolás.
A száraz hajjal küzdőkre gondolt a L’Orèal, amikor kifejlesztette az Elséve Újratápláló termékcsaládot, amely tavaly szeptemberben jelent meg az üzletek polcain, tudtuk meg Csepeli Anikótól, a L’Orèal Magyarország Kft. Junior Trade Marketing Kategóriamenedzserétől:
– Ez a termékünk egyedüli összetevőjével, a méhpempővel igazi innováció a piacon, mely által olyan nélkülözhetetlen tápanyagok kerültek a termékbe, mint a szénhidrátok, a lipidek, a fehérjék, a vitaminok és az aminosavak.
A szakember elmondta, a speciális összetevőkön túl a fogyasztók keresik a minél extravagánsabb, speciális kiszerelésű termékeket is. Az Újratápláló termékcsalád ennek tükrében már tartalmaz hajápoló tejet, illetve a piacon elsőnek bevezetett éjszakai elixírt, mely különleges hatóanyagának köszönhetően éjszaka nyújt intenzív ápolást a hajnak.
Szintén a L’Orèal tavalyi fejlesztéseihez tartozik a Garnier Fructis Életteli Szőke termékcsalád bevezetése, amely kifejezetten szőke hajra nyújt megoldást. A piaci trendet követve a két samponon és balzsamon túl ápoló termékekkel is bővült a portfólió, azonnali regeneráló krémpakolás és kontrasztaktiváló szérum is bekerült az ajánlatba.
2009-ben az Elséve és a Fructis márka is további újdonságokkal lép a piacra.
A tavalyi esztendő a Nivea Hair Care termékeinél a csillogás jegyében telt. A gyémántfényű ragyogást ígérő Diamond Gloss a természetes hatóanyagok és a modern hajápolási technológia tökéletes egyensúlyát nyújtja. A sampont, balzsamot és hajápolót is felvonultató termékcsalád értékes gyémántszemcsék és fehér kálakivonat tartalma révén káprázatos gyémántfényt biztosít. A Beiersdorf kifejezetten szőkék számára fejlesztett ki egy szikrázó hajkoronáját ígérő hajápolót. A Brilliant Blonde – Szőke Aranyfény Hajápoló értékes búzacsíra- és napraforgó-kivonatot tartalmaz. A márka hűséges barna hajú vásárlóinak a gesztenye- és kakaókivonatot tartalmazó Brilliant Brown sampont kínálja a cég.

Korpásodást gátlók után hajhullás elleni szerek a férfiaknak
A férfiaknak szánt termékek éveken keresztül elsősorban a korpásodás megakadályozására koncentráltak. A hajhullás elleni harcot meghagyták a gyógynövénykivonatok gyártóinak. A trend nemrég megfordult, most már több készítmény tartalmaz segítséget hajhullás ellen is. A Schauma tavaly bővítette portfólióját korpásodást és hajhullást megakadályozó termékkel.
A Beiersdorf férfiknak szánt Hair Recharge hajápolási rendszere stimulálja a hajgyökereket, és csökkenti a hajszálak természetes elvékonyodását is. A Nivea for Men termékcsaládba tartozó Hair Recharge nevű sampon és tonik karnitint és a kreatint tartalmaz. A karnitin fokozza az energiatermelést a hajgyökerek sejtjeiben, míg a kreatin elősegíti az energia raktározását.
A Procter&Gamble által gyártott Pantene Pro-V Full & Strong a vékony szálú és ritkuló hajnak kínál különleges kondicionáló ápolást, mely megvédi a hajat a károsodásokkal szemben, helyreállítja annak simaságát, így a haj megjelenése dúsabb és egészségesebb lesz. A kollekció a férfiak által szívesen használt „kettő az egyben” sampont és balzsamot is tartalmaz.
Az új Head&sShoulders Hairfall Defense hajtöredezés elleni sampont nemcsak az erősebb nem képviselői használják szívesen. A kifejezetten a stressztől megfáradt haj és fejbőr ápolására kifejlesztett termék tökéletesen korpamentes hajat biztosít, ráadásul E-vitamint tartalmazó formulája segít csökkenteni a hajtöredezés következtében fellépő hajhullást.

Nő a drogériák szerepe
– A samponok esetében a fogyasztók nem túlzottan márkahűek. Hatékony reklámokkal könnyen rávehetők az új termékek kipróbálására – állítja Sipos Zsuzsa.
Hajpakolást és egyéb speciális hajápoló termékeket elsősorban a drogériákban vásárolnak a hölgyek, samponból és balzsamból azonban több fogy a hipermarketekben. Szakértőink megerősítették, hogy a tavalyi esztendőben nőtt a diszkontok súlya az értékesítésben, s hasonló tendenciára számítanak idén is. Az Elséve és Fructis termékek ugyanis 2009-től több diszkontláncnál is állandó szortimentbe kerültek.
A hajápolási termékek népszerűsítésének legfontosabb és leghatékonyabb eszköze továbbra is a TV, de a marketingbüdzséből egyre nagyobb szelet jut az internetes megjelenésekre is. A gyártók a hagyományos eszközökön (TV, outdoor, PR) túl látványos másodkihelyezésekkel, polci POS-eszközökkel próbálják felhívni magukra a fogyasztók figyelmét. A L’Orèal szívesen használja a hipermarketekben kihelyezett plazmatelevíziókon futó hirdetési lehetőségeket is.
A Schwarzkopf évente többször szaktanácsadó füzetecskékben oktatja fogyasztóit, ezeket a boltokban, másodkihelyezéseken, esetleg a sajtó útján juttatják el a potenciális vásárlókhoz.
– Nagy hangsúlyt helyezünk a megfelelő polcképre, így próbáljuk fejleszteni a kategóriát minden csatornában – avat be értékesítési praktikáikba Csepeli Anikó. – A kutatások egyértelműen bizonyítják, hogy a fogyasztók logikusnak találják a samponok, balzsamok és ápolók együttes kihelyezését egy márkán belül, ezért mi általában törekszünk arra, hogy ahol megoldható, a fogyasztónak ne kelljen külön helyen keresnie a kedvenc samponjához tartozó balzsamot, illetve hajápolót.

Promócióban nincs hiány
A Schwarzkopf évente két-három multibrand promóciót is szervez, és ezzel tömegeket tud megmozgatni – akár a termék mennyiségéről, akár a kihelyezésekről, akár a fogyasztókról van szó. A hajápolási termékek esetén szinte minden márka szervez nyereményjátékot. Tavaly ősszel a Pantene száraz és töredezett hajra ajánlott intenzív regeneráló hajbalzsamával promóciózott. Az egy hónapig tartó akció során az érdeklődők termékmintát kérhettek, és a 100 legszerencsésebb meg is nyerhette az egy évre elegendő hajbalzsam-mennyiséget.A L’Orèál által szervezett nyereményjátékokban és keresztpromóciókban egyértelműen kihasználják a hajfestékek, a hajformázók és a hajápolók közötti szinergiákat. Másodkihelyezésen gyakran együtt jelenítik meg a három kategóriát, illetve egy-egy nyereményjátékban mind a három kategória termékei részt vesznek.
Erős-Hajdu Szilvia

Kapcsolódó cikkeink