A hajmosás már nem elég
Az átalakulóban lévő hajápolási piacot továbbra is a samponok uralják, de a balzsamok sokéves dinamikus növekedését követően tavaly a különböző pakolások értékesítése is megugrott. Az innováció nemcsak a termék belső tartalmában jelent meg, a hajápoló anyagok klasszikus tégelyei is látványos átalakuláson estek át. Magyarországon is kialakulóban van egy olyan fogyasztói réteg, amely már nem csupán a hajmosásban látja a hajápolás lényegét, hanem valóban törődik a haja „minőségével”, és időt, valamint pénzt fordít arra, hogy a legjobb minőségű hajápoló készítményekkel kezelje haját. A hazánkban aktív nemzetközi cégek, mint a Beiersdorf, a Henkel, a L’Orèal, a Procter & Gamble és az Unilever hajápolási termékei mellett a korábban magyar márkaként számon tartott WU2-is számos újdonsággal bővítette a kategóriát az elmúlt években.
Jól teljesítenek a speciális variánsok
– A legtöbb gyártó igyekszik minden hajproblémára megoldást találni, de természetesen továbbra is a zsírosodás, a korpásodás és a festett haj ápolása határozza meg a fejlesztések irányát. Ugyanakkor a speciálisabb variánsok is sok rajongót szereztek az elmúlt esztendőben – állítja Sipos Zsuzsa, a Schwarzkopf & Henkel Senior Brand Managere. Jól teljesített az egyenes hajat biztosító Gliss Kur Asia Straight „hajkiegyenesítő” termékcsalád, illetve a Schauma új termékcsaládja, az Egyenes & Fényes. Ezek a termékek a divatos hajforma kialakításában segítenek, hiszen jelenleg az egyenes és fényes haj a trendi. A Schauma márka tavaly kibővült az Intenzív Olaj hajápoló családdal, melyet a töredezett, igénybe vett hajra ajánlott a Schwarzkopf. A Gliss Kur márka tavaszi újdonsága volt a Nutri Protect termékcsalád, valamint a Gliss Intenzív azonnali hajregeneráló pakolás.
A száraz hajjal küzdőkre gondolt a L’Orèal, amikor kifejlesztette az Elséve Újratápláló termékcsaládot, amely tavaly szeptemberben jelent meg az üzletek polcain, tudtuk meg Csepeli Anikótól, a L’Orèal Magyarország Kft. Junior Trade Marketing Kategóriamenedzserétől:
– Ez a termékünk egyedüli összetevőjével, a méhpempővel igazi innováció a piacon, mely által olyan nélkülözhetetlen tápanyagok kerültek a termékbe, mint a szénhidrátok, a lipidek, a fehérjék, a vitaminok és az aminosavak.
A szakember elmondta, a speciális összetevőkön túl a fogyasztók keresik a minél extravagánsabb, speciális kiszerelésű termékeket is. Az Újratápláló termékcsalád ennek tükrében már tartalmaz hajápoló tejet, illetve a piacon elsőnek bevezetett éjszakai elixírt, mely különleges hatóanyagának köszönhetően éjszaka nyújt intenzív ápolást a hajnak.
Szintén a L’Orèal tavalyi fejlesztéseihez tartozik a Garnier Fructis Életteli Szőke termékcsalád bevezetése, amely kifejezetten szőke hajra nyújt megoldást. A piaci trendet követve a két samponon és balzsamon túl ápoló termékekkel is bővült a portfólió, azonnali regeneráló krémpakolás és kontrasztaktiváló szérum is bekerült az ajánlatba.
2009-ben az Elséve és a Fructis márka is további újdonságokkal lép a piacra.
A tavalyi esztendő a Nivea Hair Care termékeinél a csillogás jegyében telt. A gyémántfényű ragyogást ígérő Diamond Gloss a természetes hatóanyagok és a modern hajápolási technológia tökéletes egyensúlyát nyújtja. A sampont, balzsamot és hajápolót is felvonultató termékcsalád értékes gyémántszemcsék és fehér kálakivonat tartalma révén káprázatos gyémántfényt biztosít. A Beiersdorf kifejezetten szőkék számára fejlesztett ki egy szikrázó hajkoronáját ígérő hajápolót. A Brilliant Blonde – Szőke Aranyfény Hajápoló értékes búzacsíra- és napraforgó-kivonatot tartalmaz. A márka hűséges barna hajú vásárlóinak a gesztenye- és kakaókivonatot tartalmazó Brilliant Brown sampont kínálja a cég.
Korpásodást gátlók után hajhullás elleni szerek a férfiaknak
A férfiaknak szánt termékek éveken keresztül elsősorban a korpásodás megakadályozására koncentráltak. A hajhullás elleni harcot meghagyták a gyógynövénykivonatok gyártóinak. A trend nemrég megfordult, most már több készítmény tartalmaz segítséget hajhullás ellen is. A Schauma tavaly bővítette portfólióját korpásodást és hajhullást megakadályozó termékkel.
A Beiersdorf férfiknak szánt Hair Recharge hajápolási rendszere stimulálja a hajgyökereket, és csökkenti a hajszálak természetes elvékonyodását is. A Nivea for Men termékcsaládba tartozó Hair Recharge nevű sampon és tonik karnitint és a kreatint tartalmaz. A karnitin fokozza az energiatermelést a hajgyökerek sejtjeiben, míg a kreatin elősegíti az energia raktározását.
A Procter&Gamble által gyártott Pantene Pro-V Full & Strong a vékony szálú és ritkuló hajnak kínál különleges kondicionáló ápolást, mely megvédi a hajat a károsodásokkal szemben, helyreállítja annak simaságát, így a haj megjelenése dúsabb és egészségesebb lesz. A kollekció a férfiak által szívesen használt „kettő az egyben” sampont és balzsamot is tartalmaz.
Az új Head&sShoulders Hairfall Defense hajtöredezés elleni sampont nemcsak az erősebb nem képviselői használják szívesen. A kifejezetten a stressztől megfáradt haj és fejbőr ápolására kifejlesztett termék tökéletesen korpamentes hajat biztosít, ráadásul E-vitamint tartalmazó formulája segít csökkenteni a hajtöredezés következtében fellépő hajhullást.
Nő a drogériák szerepe
– A samponok esetében a fogyasztók nem túlzottan márkahűek. Hatékony reklámokkal könnyen rávehetők az új termékek kipróbálására – állítja Sipos Zsuzsa.
Hajpakolást és egyéb speciális hajápoló termékeket elsősorban a drogériákban vásárolnak a hölgyek, samponból és balzsamból azonban több fogy a hipermarketekben. Szakértőink megerősítették, hogy a tavalyi esztendőben nőtt a diszkontok súlya az értékesítésben, s hasonló tendenciára számítanak idén is. Az Elséve és Fructis termékek ugyanis 2009-től több diszkontláncnál is állandó szortimentbe kerültek.
A hajápolási termékek népszerűsítésének legfontosabb és leghatékonyabb eszköze továbbra is a TV, de a marketingbüdzséből egyre nagyobb szelet jut az internetes megjelenésekre is. A gyártók a hagyományos eszközökön (TV, outdoor, PR) túl látványos másodkihelyezésekkel, polci POS-eszközökkel próbálják felhívni magukra a fogyasztók figyelmét. A L’Orèal szívesen használja a hipermarketekben kihelyezett plazmatelevíziókon futó hirdetési lehetőségeket is.
A Schwarzkopf évente többször szaktanácsadó füzetecskékben oktatja fogyasztóit, ezeket a boltokban, másodkihelyezéseken, esetleg a sajtó útján juttatják el a potenciális vásárlókhoz.
– Nagy hangsúlyt helyezünk a megfelelő polcképre, így próbáljuk fejleszteni a kategóriát minden csatornában – avat be értékesítési praktikáikba Csepeli Anikó. – A kutatások egyértelműen bizonyítják, hogy a fogyasztók logikusnak találják a samponok, balzsamok és ápolók együttes kihelyezését egy márkán belül, ezért mi általában törekszünk arra, hogy ahol megoldható, a fogyasztónak ne kelljen külön helyen keresnie a kedvenc samponjához tartozó balzsamot, illetve hajápolót.
Promócióban nincs hiány
A Schwarzkopf évente két-három multibrand promóciót is szervez, és ezzel tömegeket tud megmozgatni – akár a termék mennyiségéről, akár a kihelyezésekről, akár a fogyasztókról van szó. A hajápolási termékek esetén szinte minden márka szervez nyereményjátékot. Tavaly ősszel a Pantene száraz és töredezett hajra ajánlott intenzív regeneráló hajbalzsamával promóciózott. Az egy hónapig tartó akció során az érdeklődők termékmintát kérhettek, és a 100 legszerencsésebb meg is nyerhette az egy évre elegendő hajbalzsam-mennyiséget.A L’Orèál által szervezett nyereményjátékokban és keresztpromóciókban egyértelműen kihasználják a hajfestékek, a hajformázók és a hajápolók közötti szinergiákat. Másodkihelyezésen gyakran együtt jelenítik meg a három kategóriát, illetve egy-egy nyereményjátékban mind a három kategória termékei részt vesznek.
Erős-Hajdu Szilvia
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >