A gyártók és a kereskedők kénytelenek megfizetni a vörös-tengeri válság árát
A világpiaci helyzet olyan kihívások elé állítja a nagy amerikai és európai gyártó-kereskedő vállalatokat, amelyekre nehéz válaszokat találni. A középpontban a vörös-tengeri válság áll, ahol jemeni húszi lázadók támadják a kereskedelmi hajókat. Ez a helyzet jelentős költségnövekedést okoz a vállalatok számára, miközben a világpiaci folyamatok nem engedik meg az áremelkedést, mert az infláció már alapból igen magas volt.
A vörös-tengeri válság keresztülhúzza a globális ellátási láncokat, különösen azokat, amelyek a Szuezi-csatornán keresztül mennek. A világkereskedelem 12 százaléka békés időkben áthalad ezen a területen, de a jemeni lázadók támadásai és az ebből adódó bizonytalanságok miatt ez a folyamat most komolyan veszélyeztetve van. Az áruk Afrika megkerülésével történő szállítása 10-12 nappal nő, és hajónként egymillió dolláros üzemanyag-többletköltséget jelent. Ezen kívül a légi szállítás nem jelent alternatívát, mivel az 10-12-szer drágább, mint a tengeri – írja a Bloomberg.
A számok mögött rejlő gazdasági hatások komolyak. Az éves ezer milliárd dollár értékű világkereskedelem jelentős része veszélyben van, és a vállalatoknak kiemelkedő kihívásokkal kell szembenézniük. Mindez a vevőkre is kihat, hiszen a költségnövekedést nem lehet egyszerűen áthárítani rájuk.
A COVID-19 utáni magas infláció és a fogyasztás csökkenése tovább bonyolítja a helyzetet. A vállalatoknak nehézkes áremeléseket végrehajtaniuk a korlátozott fogyasztói kereslet miatt. Ugyanakkor a járvány következtében kialakult körülmények lehetőséget teremtenek a kereskedőcégek számára, hogy az ellátási láncukat fejlesszék, ami most kulcsfontosságú.
A Reuters hírügynökség értesülése szerint a német Intersport a készleteinek növelésével próbálja kezelni a helyzetet, miközben nem emeli az árait. Ez azt sugallja, hogy a vállalatoknak stratégiailag kell megközelíteniük az ellátási láncukat és a készleteiket a kihívásokra való hatékony válasz érdekében.
A magyar Suzuki-gyár és az IKEA is érintett a válságban, de az ellátási láncokban való felfordulásokat egyelőre nem mutatják ki a kereskedelmi egységek. Az IKEA példája rámutat arra, hogy néhány vállalat még az érintettség ellenére is árcsökkentést hajtott végre.
A jövőre nézve a vállalatoknak szembe kell nézniük az általános kihívásokkal. Az akciók csökkentése és a készletek magasabb szinten tartása egy lehetséges megoldás lehet a vállalatok számára a piaci bizonytalanságok időszakában. Az ellátási láncok szorosabb kontrollja és a beszerzési források közelebb hozása is fontos szempont lehet a vállalatok számára a kiszámíthatóság és a költséghatékonyság érdekében.
Összességében a vörös-tengeri válság egy globális kihívásra hívja fel a figyelmet, amely gazdasági és üzleti szempontból ismeretlen területekre vezeti a vállalatokat. A rugalmas és fenntartható megoldások keresése a vállalatok, a kereskedelmi szereplők és a piacok számára egyaránt fontos a globális gazdaság stabilitásának megőrzése érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
Az élelmiszeripar is megkongatta a vészharangot a Vörös-tengeri krízis miatt
Az elmúlt időszakban egyre növekvő feszültség tapasztalható a Vörös-tenger térségében…
Tovább olvasom >Már a német kikötők előtt is torlódnak a konténerhajók
A koronavírus-járvány kezdete óta első alkalommal az Északi-tengert is elérte…
Tovább olvasom >A világkereskedelmi forgalom csökkenését jelzi előre az IfW gazdaságkutató intézet
A világkereskedelmi forgalom jelentős visszaesését jelzi előre a kieli IfW…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >