A gyártók és a kereskedők kénytelenek megfizetni a vörös-tengeri válság árát
A világpiaci helyzet olyan kihívások elé állítja a nagy amerikai és európai gyártó-kereskedő vállalatokat, amelyekre nehéz válaszokat találni. A középpontban a vörös-tengeri válság áll, ahol jemeni húszi lázadók támadják a kereskedelmi hajókat. Ez a helyzet jelentős költségnövekedést okoz a vállalatok számára, miközben a világpiaci folyamatok nem engedik meg az áremelkedést, mert az infláció már alapból igen magas volt.

Nem lehet emelni az árakat tovább
A vörös-tengeri válság keresztülhúzza a globális ellátási láncokat, különösen azokat, amelyek a Szuezi-csatornán keresztül mennek. A világkereskedelem 12 százaléka békés időkben áthalad ezen a területen, de a jemeni lázadók támadásai és az ebből adódó bizonytalanságok miatt ez a folyamat most komolyan veszélyeztetve van. Az áruk Afrika megkerülésével történő szállítása 10-12 nappal nő, és hajónként egymillió dolláros üzemanyag-többletköltséget jelent. Ezen kívül a légi szállítás nem jelent alternatívát, mivel az 10-12-szer drágább, mint a tengeri – írja a Bloomberg.
A számok mögött rejlő gazdasági hatások komolyak. Az éves ezer milliárd dollár értékű világkereskedelem jelentős része veszélyben van, és a vállalatoknak kiemelkedő kihívásokkal kell szembenézniük. Mindez a vevőkre is kihat, hiszen a költségnövekedést nem lehet egyszerűen áthárítani rájuk.
A COVID-19 utáni magas infláció és a fogyasztás csökkenése tovább bonyolítja a helyzetet. A vállalatoknak nehézkes áremeléseket végrehajtaniuk a korlátozott fogyasztói kereslet miatt. Ugyanakkor a járvány következtében kialakult körülmények lehetőséget teremtenek a kereskedőcégek számára, hogy az ellátási láncukat fejlesszék, ami most kulcsfontosságú.
A Reuters hírügynökség értesülése szerint a német Intersport a készleteinek növelésével próbálja kezelni a helyzetet, miközben nem emeli az árait. Ez azt sugallja, hogy a vállalatoknak stratégiailag kell megközelíteniük az ellátási láncukat és a készleteiket a kihívásokra való hatékony válasz érdekében.
A magyar Suzuki-gyár és az IKEA is érintett a válságban, de az ellátási láncokban való felfordulásokat egyelőre nem mutatják ki a kereskedelmi egységek. Az IKEA példája rámutat arra, hogy néhány vállalat még az érintettség ellenére is árcsökkentést hajtott végre.
A jövőre nézve a vállalatoknak szembe kell nézniük az általános kihívásokkal. Az akciók csökkentése és a készletek magasabb szinten tartása egy lehetséges megoldás lehet a vállalatok számára a piaci bizonytalanságok időszakában. Az ellátási láncok szorosabb kontrollja és a beszerzési források közelebb hozása is fontos szempont lehet a vállalatok számára a kiszámíthatóság és a költséghatékonyság érdekében.
Összességében a vörös-tengeri válság egy globális kihívásra hívja fel a figyelmet, amely gazdasági és üzleti szempontból ismeretlen területekre vezeti a vállalatokat. A rugalmas és fenntartható megoldások keresése a vállalatok, a kereskedelmi szereplők és a piacok számára egyaránt fontos a globális gazdaság stabilitásának megőrzése érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
Az élelmiszeripar is megkongatta a vészharangot a Vörös-tengeri krízis miatt
Az elmúlt időszakban egyre növekvő feszültség tapasztalható a Vörös-tenger térségében…
Tovább olvasom >Már a német kikötők előtt is torlódnak a konténerhajók
A koronavírus-járvány kezdete óta első alkalommal az Északi-tengert is elérte…
Tovább olvasom >
A világkereskedelmi forgalom csökkenését jelzi előre az IfW gazdaságkutató intézet
A világkereskedelmi forgalom jelentős visszaesését jelzi előre a kieli IfW…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >