Négy Mancs – Panaszt tett a GVH-nál a Baromfi Termék Tanács

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 12. 14. 13:53

Négy Mancs (NM) Alapítvány ellen a Baromfi Termék Tanács (BTT), mert a BTT
szerint az NM lejárató-lobbista kampányával megtéveszti a fogyasztókat és
tisztességtelen piaci magatartást valósít meg. A terméktanács kéri, hogy a GVH
indítson versenyfelügyeleti eljárást és haladéktalanul tiltsa el az alapítványt a
kifogásolt tevékenységektől. A hazai baromfiágazati szereplőknél “betelt a
pohár” a Négy Mancs jelentős gazdasági károkat okozó, szakmaiatlan működése
miatt, amely teljes mértékben ellentétes alapítványi minősítésével is –
nyomatékosítja a BTT.

Bár az NM névlegesen állatvédelmi-állatjóléti célok megvalósítására törekszik,
valójában lobbista-lejárató kampányokat folytat – állapítja meg GVH-beadványában a BTT.
A terméktanács szerint az alapítvány azzal a céllal működik, hogy a magyar termelőket a
kül- és a belpiacokon ellehetetlenítse, a kiváló minőségű magyar baromfitermékek értékét
csökkentse és a nemzetközi versenyben a magyar termelőknek versenyhátrányt okozzon.
Az alapítvány 2008 óta a magyar baromfiágazatról folyamatosan valótlan tartalmú
cikkeket és közleményeket hoz nyilvánosságra, amelyekkel a fogyasztókat és az
üzletfeleket egyaránt megtéveszti – szögezi le a BTT. Az NM kifogásolt magatartása sok
magyar és külföldi fogyasztót tartott vissza indokolatlanul attól, hogy magyar
baromfiágazati termékeket vásároljanak. Emellett számos magyar és külföldi kereskedőt is
arra indított, hogy a baromfitermékeket más ország termelőitől szerezzék be.
A hazai piaci vezető baromfiipari vállalkozásának számító szentesi Hungerit Zrt.
2008-ban csaknem 200 munkavállalót volt kénytelen elbocsátani és üzemében gépsorokat
állított le, mivel az alapítvány közleményeinek hatására több magyar és németországi
élelmiszerlánc visszamondta megrendeléseit. A közelmúltban pedig az alapítvány aktivistái
a kölni ANUGA vásáron osztogattak uszító hangvételű, megtévesztésre alkalmas
szórólapokat, amelyekkel a kiállítás közönségét a magyar termékek ellen hangolták. Az
NM tevékenysége miatt a magyar termelők mára jelentős piacokat veszítettek el,
forgalmuk pedig számottevően csökkent – szögezi le a BTT.
A terméktanács szerint az alapítvány valótlan információkat tartalmazó kampányaival
tisztességtelen piaci magatartást valósított meg és megszegte a megtévesztő
kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó szabályozási előírásokat is. Ezért a BTT a
GVH-hoz tett bejelentésében kéri, hogy a hivatal az NM-mel szemben indítson
versenyfelügyeleti eljárást és haladéktalanul tiltsa el a szervezetet a kifogásolt
tevékenységektől. A BTT reméli, hogy mostani bejelentése nyomán akár európai uniós
szintű versenyfelügyeleti eljárás(ok) is kezdődhet(nek) a bécsi központú alapítvánnyal
szemben.
A hazai baromfiágazati szereplőknél “betelt a pohár” a Négy Mancs jelentős
gazdasági károkat okozó, szakmaiatlan működése miatt – nyomatékosítja a BTT. Mint
ismert, az NM – a tradicionális magyar libatömést és tollszedést támadó, elmúlt évekbeli
sorozatos lejárató kampányok után – a napokban a hazai tojáságazatot vette célba a
tojótyúkok 2012. január elsejétől esedékes kötelező uniós ketreccseréje kapcsán. A
terméktanács szerint a szervezet működése teljes mértékben ellentétes alapítványi
minősítésével is, így magyarországi létjogosultsága is megkérdőjelezhető. Ezért a BTT a
közelmúltban a Négy Manccsal szemben törvényességi felügyeleti kérelmet nyújtott be a
Budapesti Főügyészséghez, a Hungerit Zrt. pedig korábban – jó hírnevéhez fűződő
jogainak megsértése miatt – a Fővárosi Bíróságon indított kártérítési pert az NM
ellen. Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos szintén az ügyészséghez fordult a Négy
Mancs kifogásolható gazdálkodása miatt, majd a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is
adóvizsgálatot indított az alapítványnál.

Kapcsolódó cikkeink