A GVH kiemelt célként tekint a sérülékeny fogyasztók védelmére
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több éve kiemelt célként tekint a sérülékeny fogyasztók védelmére, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések és az ajánlatok. Az elmúlt időszakban több piaci jelzés érkezett a termékbemutatókkal összefüggésben, és a GVH jelenleg is vizsgál olyan kereskedelmi gyakorlatokat, amelyek keretében a tájékoztatás termékbemutatókon is eljutott a fogyasztókhoz, az érintett fogyasztói kör tagjai pedig nyugdíjasok vagy általában sérülékeny fogyasztók.
A GVH összesen tíz versenyfelügyeleti eljárásban vizsgálta a termékbemutatókon tevékenykedő vállalkozások gyakorlatát az elmúlt öt évben (2010. és 2014. év között), és elsősorban e termékbemutatók keretében is elhangzott tájékoztatások tartalma, és nem a helyszíni értékesítés miatt állapított meg jogsértést több esetben is, illetve sújtotta bírsággal e magatartásokat. Egy esetben állapította meg a GVH, hogy a bemutató előadások rendjének, felépítésének kifejezetten az volt célja, hogy a fogyasztót lehetőleg a szerződés azonnali megkötésére késztessék, korlátozott ideig fennálló állítólagos árkedvezményeket ígérve.
A GVH joggyakorlatában leggyakrabban üdülési jogok, valamint orvostechnikai eszközök népszerűsítése volt a termékbemutatók,illetve az értékesítések tárgya.AGVH jelenleg is kiemelt jelentőséget tulajdonít az időben megosztott üdülőhasználati jogok (timeshare) eladásával összefüggő magatartások vizsgálatának.
Egy árubemutatón hitelterméket értékesítő pénzügyi intézet gyakorlatáról pedig megállapította, hogy az adott áruhitel ajánlása a jogsértő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést támogatta.
A GVH a felelősség megállapításakor a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényben főszabályként megjelenített „érdekelvet”alkalmazza, így azon vállalkozásfelelősségét állapítja meg, amelynek közvetlen érdeke a kereskedelmi gyakorlattal érintett áru értékesítése vagy eladásának ösztönzése. Az érdekelv alapján – a körülményektől függően – a GVH felelősnek találhatja a termékbemutatót szervező, azt megvalósító vagy a hitelt nyújtó vállalkozástis jogsértő magatartása miatt.
Mindezekre figyelemmel a GVH felhívja a fogyasztók figyelmét a termékbemutatók veszélyeire a honlapján.
Kapcsolódó cikkeink
Környezetterhelést mutató jelölési rendszert vezetne be a GVH az élelmiszerekre
Megkönnyítené a tudatos fogyasztói döntést, ha környezetterhelést mutató jelölési rendszert…
Tovább olvasom >GVH: Gyakorlatilag lenullázodott az éves élelmiszer-infláció márciusban
Az éves alapon mért élelmiszerinfláció 0,7 százalék volt 2024 márciusában…
Tovább olvasom >Több ponton módosulhat a versenytörvény, új hatásköröket kaphat a GVH
Még hatékonyabb lehet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyvédelmi tevékenysége, az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyengébb a vásárlóerő nálunk, mint a régióban
A tíz- és húszéves időtávon kirajzolódó trendek – ezen belül…
Tovább olvasom >Gyűlölik a „dinamikus árazást” a fogyasztók
Az elmúlt időszakban az ügyfeleknek új fogalommal kellett megismerkedniük: a…
Tovább olvasom >NGM-államtitkár: erősíti a magyar vállalkozások versenyképességét az ESG-törvény
A felelős környezeti, társadalmi és vállalatirányitási (ESG) keretrendszert meghatározó törvény…
Tovább olvasom >