A GVH kiemelt célként tekint a sérülékeny fogyasztók védelmére
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több éve kiemelt célként tekint a sérülékeny fogyasztók védelmére, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések és az ajánlatok. Az elmúlt időszakban több piaci jelzés érkezett a termékbemutatókkal összefüggésben, és a GVH jelenleg is vizsgál olyan kereskedelmi gyakorlatokat, amelyek keretében a tájékoztatás termékbemutatókon is eljutott a fogyasztókhoz, az érintett fogyasztói kör tagjai pedig nyugdíjasok vagy általában sérülékeny fogyasztók.
A GVH összesen tíz versenyfelügyeleti eljárásban vizsgálta a termékbemutatókon tevékenykedő vállalkozások gyakorlatát az elmúlt öt évben (2010. és 2014. év között), és elsősorban e termékbemutatók keretében is elhangzott tájékoztatások tartalma, és nem a helyszíni értékesítés miatt állapított meg jogsértést több esetben is, illetve sújtotta bírsággal e magatartásokat. Egy esetben állapította meg a GVH, hogy a bemutató előadások rendjének, felépítésének kifejezetten az volt célja, hogy a fogyasztót lehetőleg a szerződés azonnali megkötésére késztessék, korlátozott ideig fennálló állítólagos árkedvezményeket ígérve.
A GVH joggyakorlatában leggyakrabban üdülési jogok, valamint orvostechnikai eszközök népszerűsítése volt a termékbemutatók,illetve az értékesítések tárgya.AGVH jelenleg is kiemelt jelentőséget tulajdonít az időben megosztott üdülőhasználati jogok (timeshare) eladásával összefüggő magatartások vizsgálatának.
Egy árubemutatón hitelterméket értékesítő pénzügyi intézet gyakorlatáról pedig megállapította, hogy az adott áruhitel ajánlása a jogsértő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést támogatta.
A GVH a felelősség megállapításakor a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényben főszabályként megjelenített „érdekelvet”alkalmazza, így azon vállalkozásfelelősségét állapítja meg, amelynek közvetlen érdeke a kereskedelmi gyakorlattal érintett áru értékesítése vagy eladásának ösztönzése. Az érdekelv alapján – a körülményektől függően – a GVH felelősnek találhatja a termékbemutatót szervező, azt megvalósító vagy a hitelt nyújtó vállalkozástis jogsértő magatartása miatt.
Mindezekre figyelemmel a GVH felhívja a fogyasztók figyelmét a termékbemutatók veszélyeire a honlapján.
Kapcsolódó cikkeink
Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >Versenyhivatali eljárás indult a Decathlon magyarországi cége ellen
A GVH szerint megtévesztő árak, valótlan akciók és félrevezető készletinformációk…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekordszinten a vállalatvezetők elköteleződése a fenntarthatóság iránt
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a vállalatvezetők hozzáállása…
Tovább olvasom >Kismértékben emelkedett a FAO élelmiszerár-indexe júniusban a hús, tejtermékek és növényi olajok drágulása miatt
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) pénteki jelentése szerint az élelmiszer-alapanyagok…
Tovább olvasom >Mitől tízszereződhet meg egy-egy bor ára?
Kevesebben vannak világszerte, mint ahány ember járt az űrben, számuk…
Tovább olvasom >