A GVH kiemelt célként tekint a sérülékeny fogyasztók védelmére
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több éve kiemelt célként tekint a sérülékeny fogyasztók védelmére, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések és az ajánlatok. Az elmúlt időszakban több piaci jelzés érkezett a termékbemutatókkal összefüggésben, és a GVH jelenleg is vizsgál olyan kereskedelmi gyakorlatokat, amelyek keretében a tájékoztatás termékbemutatókon is eljutott a fogyasztókhoz, az érintett fogyasztói kör tagjai pedig nyugdíjasok vagy általában sérülékeny fogyasztók.
A GVH összesen tíz versenyfelügyeleti eljárásban vizsgálta a termékbemutatókon tevékenykedő vállalkozások gyakorlatát az elmúlt öt évben (2010. és 2014. év között), és elsősorban e termékbemutatók keretében is elhangzott tájékoztatások tartalma, és nem a helyszíni értékesítés miatt állapított meg jogsértést több esetben is, illetve sújtotta bírsággal e magatartásokat. Egy esetben állapította meg a GVH, hogy a bemutató előadások rendjének, felépítésének kifejezetten az volt célja, hogy a fogyasztót lehetőleg a szerződés azonnali megkötésére késztessék, korlátozott ideig fennálló állítólagos árkedvezményeket ígérve.
A GVH joggyakorlatában leggyakrabban üdülési jogok, valamint orvostechnikai eszközök népszerűsítése volt a termékbemutatók,illetve az értékesítések tárgya.AGVH jelenleg is kiemelt jelentőséget tulajdonít az időben megosztott üdülőhasználati jogok (timeshare) eladásával összefüggő magatartások vizsgálatának.
Egy árubemutatón hitelterméket értékesítő pénzügyi intézet gyakorlatáról pedig megállapította, hogy az adott áruhitel ajánlása a jogsértő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést támogatta.
A GVH a felelősség megállapításakor a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényben főszabályként megjelenített „érdekelvet”alkalmazza, így azon vállalkozásfelelősségét állapítja meg, amelynek közvetlen érdeke a kereskedelmi gyakorlattal érintett áru értékesítése vagy eladásának ösztönzése. Az érdekelv alapján – a körülményektől függően – a GVH felelősnek találhatja a termékbemutatót szervező, azt megvalósító vagy a hitelt nyújtó vállalkozástis jogsértő magatartása miatt.
Mindezekre figyelemmel a GVH felhívja a fogyasztók figyelmét a termékbemutatók veszélyeire a honlapján.
Kapcsolódó cikkeink
Gerlaki Bence: a kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését
A kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését, de…
Tovább olvasom >Reptéri kitelepüléssel várja az érdeklődőket a Nemzetgazdasági Minisztérium
A légi utasok jogainak védelme, fogyasztói tudatosságuk erősítése érdekében a…
Tovább olvasom >A GVH segít, hogy a Black Friday időszakában se érjen senkit kellemetlen meglepetés
Már javában dübörög a Black Friday, a boltok és webshopok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: jövőre kilenc százalékkal nő a minimálbér
Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig…
Tovább olvasom >