A GPS mindent lát
A törvényi szabályozás kedvezőbb alakulása ellenére stagnál a magyar gépkocsipiac. Néhány gyártó bizonyos szegmensekben növekedést tapasztal. Legkeresettebbek a jól felszerelt modellek és a kishaszonjárművek. 2012-ben is az innováció és a szolgáltatások kiterjesztése a megkülönböztetés motorja.
Magyarország (és disztribútorain keresztül már több európai ország) elismert műholdas nyomkövetéssel foglalkozó cége az iData Kft. Vezetője, Szabó Lajos, felismerte a szolgáltatás fontosságát, és az iTrack GPS-t megalkotva egy olyan terméket hozott létre, mellyel ma már tízezer gépjármű irányítását és ellenőrzését végzi 800 kis-és középvállalat mellett számos közismert nagy cég. Kizárólag saját fejlesztéssel és gyártással dolgoznak, ezzel elégítve ki a pontos és megbízható rendszer iránti igényt.
– A cégek egyre inkább látják, hogy az eredmények megtartásához és a növekedéshez elengedhetetlen a hatékony kontrolling. A szervezés és az ellenőrzés kulcsfontosságú – óriási a verseny minden szektorban. Sokaknak az utolsó esélyt jelenti az iTrack – mondja Szabó Lajos.
Az üzletkötős, területi képviselős, partnerlátogatós flották esetében a pontos útvonalak mellett nagy jelentősége van annak, hogy listázhatóak a partnerlátogatások, kimutatható, hogy adott időszakban hol és mennyi időt töltött el egy-egy munkatárs. Nem szükséges egyenként bogarászni akár sok száz jármű adatait, listázhatóak a problémás esetek, például ha túl hosszú vagy túl rövid volt az egy-egy helyen eltöltött idő, ha a sofőr késve indult el, vagy ha kilépett egy virtuális területről. Közkedvelt a kulcsos autók esetében a sofőrazonosítás, így nem számít, hogy egy autót hányan használhatnak, sofőrhöz kötve is lekérhetőek az adatok. Másik jelentős kérdés a privát és a céges utak szétválasztása, ez egyetlen kapcsolóval megoldható; az elszámolások és az adminisztrációs feladatok pedig nagymértékben csökkenek.
– Emellett egy olyan üzemanyagfogyás-figyelést hoztunk létre, mely 99 százalékosan, literre pontosan méri a tankolások mennyiségét és az üzemanyag fogyását. Pontos adat kapható egy-egy útvonal üzemanyagigényéről, mely a fuvarfeladat-kalkulációhoz is elengedhetetlen, és teljesen megszüntethetőek a félretankolások, leszívások is. Az ügyfeleink között vannak olyan cégek, akik éves szinten 20-30 millió forintot takarítanak meg a rendszer bevezetése óta – sorolja az előnyöket a cégvezető.
Elkészült a mobilalkalmazásuk is, mellyel már minden mobil platformon elérhető az iTrack. Hamarosan befejezik a vezetési stíluselemzés fejlesztését, melyre az Európai Unió támogatásával és az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával az Új Széchenyi Terv keretén belül közel 25 millió forintos támogatást is nyertek. n
107570.jpg The GPS sees everything
iData Kft. is an acknowledged Hungarian satellite tracking company. Company head Lajos Szabó has realised the importance of this kind of service and created iTrack GPS, which is now used for controlling and tracking 10,000 motor vehicles by 800 SMEs and large firms. Mr Szabó told our magazine that businesses realised they are unable to grow without effective controlling. Precise routes, the time sales reps spend with partners, driver identification, separating private and business trips – these are just a few of the system’s features, based on which lists can be printed without having to go through irrelevant data. What is more, iData Kft. also developed a fuel consumption monitoring system that measures petrol usage with 99-percent accuracy. Certain companies save an annual HUF 20-30 million by using this system. iData’s mobile application is also up and running and soon they are going to complete the development of a driving style analysing system – which the European Union and European Regional Development Fund supported with HUF 25 million through the New Széchenyi Plan. n
A flottaértékesítés
tartja életben az autópiacot
Ebben a pillanatban még nem látnak olyan nagyobb strukturális változásokat a Renault szakértői, amelyek alapjaiban változtatnák meg a magyar autós piacot.
– Ami most látható, hogy a megrendelések üteme némileg lassul, átfogó elemzés híján egyelőre azt gyanítjuk, hogy ez a gazdasági környezet bizonytalanságának eredménye – mondja Vihari Balázs, a Renault Hungária Marketing & DigitalCommunication menedzsere.
2011-ben a teljes magyar autópiac közel kétharmada céges vásárlás volt. A Citroën szakértői szerint ez a trend még folytatódik, sőt erősödhet is 2012-ben. Bár a regisztrációs adó csökkent, így egyes márkák a regisztráció után exportra viszik az autókat, ami torzítja a valós piaci képet, de nem jelenti a magyar eladások drasztikus növekedését, hiszen a magánügyfelek vásárlási lehetőségei nem növekednek, a hitelfelvétel nehézkes, készpénzforrása kevés ügyfélnek van. Az egyéb terhek növekedtek, nőtt az áfa, a gépjárműadó, a cégautóadó, és belépett a baleseti adó is. Az üzemanyagár-emelkedés szintén nehezítő tényező. Jelentősen hullámzik a forint árfolyama, ami kiszámíthatatlanná teszi az értékesítést.
– Némi előnyt jelent, hogy a személyautó bérleti díjának áfája (munkavégzéssel összefüggésben) visszaigényelhetővé vált. Jelentős állami beszerzések is várhatók – mutat rá a pozitívumokra Tüttő László, a Citroën Hungária Kft. flottaértékesítési igazgatója.
Náluk legnépszerűbb kategória továbbra is a kishaszonjárművek. Ezt követi az alsó-közép kategória, majd pedig a felső-közép, a vezetői autó.
Kevesebb és kisebb flotta
A Porche Hungaria munkatársai azt tapasztalják, hogy a flottavásárlók a gazdaságosabb, kisebb fenntartási költségű flották vásárlását részesítik előnyben, és csökkent a céges flották autóinak száma is, azaz a korábbi több százas flották helyett ma a néhány tucatnyi autó működtetése a praktikus. Mivel a magánvásárlók piaca nem mutat élénkülést, csak a finanszírozás alapvető változásával lesz remény a változásra.
– Ugyanakkor a flottaüzletág továbbra is meghatározó, hiszen az autópiac zsugorodásával a flottaügyfelek aránya jelentősen növekedett, mert a cégek szállítójármű nélkül képtelenek ellátni feladataikat. A flottamegrendelések aránya így márkától és típustól függően a 25-80 százalékos arányt is elérheti – jelenti ki Kovács András, a Porsche Hungaria Volkswagen Haszonjárművek márkájának igazgatója.
A Nissan csapata a lízingmegoldások terjedését valószínűsíti a magyar piacon. Tudatában vannak a cégnévre regisztrált autók értékesítési dominanciájának, ezért nagy hangsúlyt fektetnek erre a szegmensre, és a kínált finanszírozási konstrukciókra.
– A lízingelt autók esetén január 1-től kedvezőbb a cégek adózása, ami előnyt jelent az egyszerű készpénzes vásárlással szemben – szögezi le Palkovics Péter, a Nissan Sales CEE Kft. PR & Marketing Managere, aki szerint a Nissan feladata ebben a helyzetben a cégautót vásárló ügyfelek számára megmutatni, hogy modelljei miért jelentenek jó megoldást a flottaüzemeltetők részére.
Új modellek, új csomagok
– Az év folyamán két termékesemény köré szervezzük a promócióinkat. Az egyik a flották számára érdekes elektromosautó-projekt, amelynek magyar vetülete a Renault Kangoo ZE piacra dobása lesz. A másik ilyen esemény a genfi szalonon most bemutatott új családi egyterű, a Dacia Lodgy megjelenése – mondja Vihari Balázs.
Ebben az évben két újdonsággal jelentkezik a Citroën. A DS sorozat csúcsmodellje, a DS5, áprilisban kerül a piacra. Az extravagáns sportos vezetői autó különlegessége a dízel-hibrid hajtás, ami 99 g/km alatti szén-dioxid-kibocsátást eredményez, és páratlan, akár összkerékhajtású menettulajdonsággal rendelkezik. Az év második felében megújulnak az immár EURO5 motorú Berlingo és Jumpy kishaszonjárművek is.
– A Citroën márkakereskedő hálózatában kilenc flottaspecialista márkakereskedés (Business Center) gondoskodik a flottaügyfelek kiemelten magas szintű ellátásáról. Itt soron kívüli javítás, szerviz, csereautó-lehetőség – akár haszonjármű is –, karosszéria-javítás és biztosítás-ügyintézés, átutalásos fizetés, egyedi kedvezményrendszer várja a flottaüzemeltetőket – sorolja a flottás szolgáltatásokat Tüttő László. Vásárlásra a teljes modellpaletta rendelkezésre áll, tesztautók, egyedi kedvezményrendszer, finanszírozás vagy flottaszolgáltatások, üzemeltetési tanácsadás, biztosításkötés, a haszonjárművek esetén egyedi felépítménylehetőségek segítenek a döntésben.
A Porsche Hungariánál idén a legfontosabb a jó finanszírozási csomagok kialakítása. A Porsche Bank és a Porsche Lízing új termékeket vezet be a piacra, melyek közül igen népszerű a saját casco, illetve a forint alapú hitel vagy tartós bérlet.
– Ugyanilyen fontos számunkra a jó, megbízható szervizháttér, melyben a Porsche Hungaria országos hálózata igen erős – teszi hozzá Kovács András.
Számos újdonsággal és meglepetéssel készül a Nissan is a magyar piacra, amelyekben a vevőszolgálati és szervizszolgáltatások, a kiterjesztett garancia (3 évről akár 5 évre) és a finanszírozási ajánlatok mind fontos szerepet kapnak.
– A Nissan Európában és a hazai piacon is azt a célt tűzte ki magának, hogy 2016-ra a legnagyobb darabszámban értékesített japán márkává váljon. Az ide vezető úton a flottaértékesítés is nagy szerepet fog kapni – összegzi a rövid és hosszú távú terveik lényegét Palkovics Péter. n
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megválasztották az Év Kerékpárosbarát Szolgáltatóját
Másodjára osztotta ki a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) az…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >