Magazin: A globális minimumadó bevezetése
A digitális gazdaság adóztatása és a globális társasági minimumadó bevezetése az OECD-ben és az Európai Unióban is kiemelt figyelmet kap. Az OECD kidolgozott egy kétpilléres javaslatot: a digitális óriáscégek adózását az 1. pillér, míg az alacsony adózással kapcsolatos aggályokat a 2. pillér alatt kezeli.

Vendégszerző:
Dr. Gombkötő Bálint
ügyvéd
PwC Magyarország
Hosszas várakozás után 2021 decemberében jelent meg a 2. pillérre vonatkozó javaslat, amely tartalmazza az egységes 15%-os társasági adó mértékének alkalmazására vonatkozó OECD javaslatokat.
A 2. pillér arra épül, hogy egyes országok túl alacsony adókulcsokkal arra ösztönzik a vállalkozásokat, hogy oda tereljék a nyereséget (adóelőny). Ezt az OECD káros adóversenynek tekinti. A megoldás az lenne, ha a globális minimális adómérték kerülne bevezetésre, amely ezen mérték alatt megszünteti az alacsony adókulcsot kínáló államok által biztosított lehetőségeket.
A javaslatot eddig 137 ország fogadta el, és az új szabályozás jelenleg bevezetés alatt áll a javaslatot elfogadó országokban.
A javaslat a következő főbb megoldásokat tartalmazza a minimumadó érvényesítésére, amelyeket az OECD gyűjtőnéven GloBE (Global Anti-Base Erosion) szabályoknak nevez:

Vendégszerző:
Dr. Szimler Gergő
ügyvéd
Réti, Várszegi és Társai
Ügyvédi Iroda
– A főszabály az ún. „jövedelem-hozzászámítási szabály”, amely az anyavállalattal fizetteti meg vállalatcsoporthoz tartozó társaság által elért adóelőnyt. Amennyiben tehát a vállalatcsoport egy országban nem fizetné meg az elvárt minimum társasági adót, akkor a különbözet megfizetéséért az anyavállalat felel a saját országában.
– Ennek alternatívája a belföldi „top-up tax”. Ez alapján amennyiben egy országban az adóterhelés az elvárt minimum alatt marad, akkor a különbözet megfizetésére az alacsonyabb adót alkalmazó ország maga vezethet be szabályokat. Ezzel az alacsonyabb adómértéket alkalmazó ország mégis be tudja szedni a felmerülő különbözetet.
– Amennyiben az anyavállalat országa nem alkalmazza a jövedelem-hozzászámítási szabályt, akkor egyéb megoldásra van szükség. Ez pedig az „aluladóztatott kifizetés szabálya”. A lényege, hogy a vállalatcsoportba tartozó egyéb cégeket terheli az adókülönbözet. Fontos kiemelni, hogy míg korábban ezen szabály csupán az aluladóztatott kifizetéseket terhelte, a legfrissebb tervezetek szerint tulajdonképpen a fent említett jövedelem-hozzászámítási szabályt engedi meg alkalmazni a vállalatcsoport bármely egyéb tagjánál.
Az OECD javaslatok bevezetéséhez szükségszerűen meg kell határozni a technikai szabályokat is. Így például:
– A globális minimum adó személyi hatálya az olyan, több államban működő, nemzetközi vállalatcsoportokra vonatkozik, amelyek éves konszolidált árbevétele meghaladja a 750 millió eurót. Viszont bizonyos szervezetek mégsem tartoznak a hatálya alá, így például a nemzetközi szervezetek, nonprofit szervezetek vagy a befektetési és nyugdíjalapok.
– A javaslat kitér arra is, hogy az effektív adókulcs, vagyis a ténylegesen megfizetett adó mértéke hogyan kerül megállapításra. Így például, ami a magyar adózás szempontjából is fontos, felsorolja mely adók tartoznak majd a minimális adó mértékének meghatározásához szükséges adók alá. Ennek körében figyelembe kell venni például a helyi iparűzési adót is.
Fontos, hogy bár a javaslat az adózást veszi célba, mégis szükséges tágabb gazdasági kontextusban is megérteni a hatásait. Ezzel kapcsolatban az OECD még dolgozik a 2. pillérhez kapcsolódó kommentáron, illetve 2022 második felében várhatók a részletes megvalósítási szabályok is.
Megjegyezzük, hogy az európai uniós és tagállami implementáció során figyelembe kell venni az uniós jog sajátosságait is. Alkalmazni kell például a diszkriminációtilalmat, amely alapján nem lehet megkülönböztetni a vállalkozásokat aszerint, hogy mely tagállamban működnek. Az uniós irányelv tervezeti példánya már megjelent, amely csak kisebb eltéréseket tartalmaz az OECD anyaghoz képest.
Magyarországot is jelentősen érinti a javaslat. A társasági adókulcs ugyanis 9%, továbbá számos adókedvezményt is át kell értékelni a javaslat függvényében.
Fontos azonban, hogy károsnak tekintett adóverseny visszaszorítása a cél, és a valós beruházások, illetve valós működés egy konkrét mértékig mentesülnek a szabályok alól.
A javaslat bevezetése most először a jogalkotókat állítja kihívások elé, de újabb compliance felületeket vetít előre a nagyvállalkozások számára is.
Az OECD és az EU ambiciózus időzítést társít a megvalósításhoz, ugyanis 2023. január 1-jei hatálybalépéssel számol. Nehezen tartjuk elképzelhetőnek, hogy addigra megszületnek a vonatkozó jogszabályok és egyéb folyamatok, de így is látványos a törekvés a gyors megvalósítás irányába. //
Kapcsolódó cikkeink
Az OECD minimálisan rontott idei és jövő évi globális GDP-növekedési előrejelzésén
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) minimálisan rontotta az…
Tovább olvasom >Az OECD-ben 4,2 százalékra lassult az éves infláció márciusban
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországaiban a fogyasztói…
Tovább olvasom >Beárazott kockázat
Az Európai Unió Bírósága a magyar árképzési gyakorlatot is befolyásoló…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >