A GKI konjunktúraindexe májusban emelkedett áprilishoz képest
A GKI konjunktúraindexe májusban ugyan emelkedett áprilishoz képest, de így sem érte el márciusi szintjét. Ezen belül az üzleti várakozások májusi javulásuk ellenére ugyancsak rosszabbak maradtak a márciusinál. A fogyasztói várakozások pedig áprilishoz képest is romlottak májusban. A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint azonban a tavaly őszi mélyponthoz képest a cégvilág és a lakosság is kevésbé pesszimista. Májusban a foglalkoztatási helyzet megítélése a cégek és a lakosság körében is tovább javult, az áremelési törekvés lanyhulása viszont megállt.
Az üzleti szférán belül májusban az építőipar kivételével minden ágazat várakozásai kisebb-nagyobb mértékben javultak. Az ipari bizalmi index az áprilisi jelentős csökkenés után visszaemelkedett márciusi szintjére. Jobb lett az elmúlt időszaki termelés, a rendelésállomány és a készletek megítélése, kedvezőbbé váltak a termelési kilátások. Csak az exportrendelésekről alkotott vélemény romlott kissé. Az építőipari termelők hangulata májusban érezhetően rosszabb lett: utoljára 2020 tavaszán, a Covid-járvány időszakában volt a mostaninál kedvezőtlenebb. Áprilishoz képest a mélyépítők kilátásai ugyan javultak, de a magasépítőké romlottak. Az építőipar egészében az előző háromhavi termeléssel való elégedettség hibahatáron belül javult, a rendelésállományok értékelése viszont lényegesen romlott. A kereskedelmi bizalmi index ugyan kéthavi csökkenés után májusban nyolchavi csúcsára emelkedett, de az építőipar után továbbra is ez az ágazat messze a legpesszimistább. Az eladási pozíció megítélése közepes, a rendelésállományé jelentősen javult, s a készletekről alkotott vélemény is kissé kedvezőbb lett. A szolgáltatói bizalmi index májusban kissé emelkedett, ami az általános üzletmenet és a forgalmi várakozások javuló megítélésének köszönhető.
Májusban a vállalkozások foglalkoztatási hajlandósága már hetedik hónapja erősödött, s bár egy-egy hónap javulása minimális, a bővítést tervező cégek aránya már harmadik hónapja ismét magasabb a csökkentést tervezőknél. Az egyetlen kivétel az építőipar, ahol ráadásul májusban tovább romlott a foglalkoztatási hajlandóság. Májusban kissé csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme is. Ebben a hónapban az üzleti szférában megállt az áremelési törekvés fél éve tartó jelentős fékeződése. Leginkább a kereskedelemben erősödött az áremelési szándék, ez azonban így is sokkal kisebb a korábbinál. Az építőiparban viszont, egyedüliként, májusban az áprilisinál is visszafogottabb lett az ágazatok közül egyébként is legszerényebb áremelési törekvés. A fogyasztók inflációs várakozása májusban érezhetően erősödött, de a korábbi hónapokénál sokkal alacsonyabb. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélése némi hullámzás mellett az üzleti szférában és a lakosság körében is hetedik hónapja javul, az őszi-téli nagy javulás azonban jelentősen vesztett erejéből.
A GKI fogyasztói bizalmi index a február-márciusi jelentős emelkedést követően áprilisban, majd májusban is csökkent. Májusban a lakosság saját jelenlegi pénzügyi helyzetét az áprilisban mértnél valamivel, a következő évben várhatót jelentősen rosszabbnak érezte. Májusban romlott az emberek nagyértékű fogyasztási cikkekre költhető pénzükről alkotott véleménye is. Kissé rosszabb lett a jelenlegi megtakarítási helyzet megítélése is, a következő 12 hónapra vonatkozó viszont kissé javult az áprilisihoz képest.
Kapcsolódó cikkeink
3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >GKI elemzés: Keresetek – mennyi az annyi?
Az utóbbi hónapok egyik leggyakoribb kérdése, hogy a rendkívül magas…
Tovább olvasom >Freedom24 tőzsdei előrejelzések 2025-re: a legjobban teljesítő szektorok és a legfontosabb trendek
A Freedom24, a befektetőket a világ vezető tőzsdéivel összekötő innovatív kereskedési…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >