A gazdasági nyomás hatására csökkent az újtermék-innovációk száma 2022-ben
A Circana tanácsadócég új jelentése szerint a márkák 16,5%-kal kevesebb újtermék-innovációt vezettek be a piacra 2022-ben a növekvő gazdasági nyomás hatására.
A „Race for Resilience: Innovation Pacesetters” jelentés, amely Franciaországot, Olaszországot, Németországot, Spanyolországot, az Egyesült Királyságot és Hollandiát veszi górcső alá megállapította, hogy az újtermék-innovációk aránya az elmúlt két évben visszaesett, különösen a nagy márkagyártóknál.
Ezzel párhuzamosan a kkv-k nem rejtik véka alá képességeiket: az új termékbevezetések 75%-a tőlük származik és az új termékeladásokból értékben 68%-kal részesednek a Circana szerint.
A szerves növekedés fenntartható forrása
– Az elemzésből származó bizonyítékok azt mutatják, hogy az innováció továbbra is fenntartható forrása az organikus növekedésnek, a nehéz kereskedelmi feltételek és a megélhetési válság ellenére is – nyilatkozta Ananda Roy, a Circana stratégiai növekedési elemzésekért felelős globális SVP-je.
– Miközben jelentős prémiumok elérésének lehetősége beszűkült, az új termékbevezetések továbbra is biztosítják a márkagyártóknak a növekedés és a piaci részesedés fenntartásához szükséges volumeneket.
2022-ben Európa-szerte mintegy 144 432 új terméket vezettek be, szemben az egy évvel korábbi 172 997 termékkel. A legnagyobb visszaesés Franciaországban volt látható, ahol az új termékbevezetések száma 27 317-ről 19 843-ra csökkent, ami több mint negyedével (27,4%-kal) kevesebb.
Alapvető termékválaszték
A Circana szerint ez a visszaesés azzal hozható összefüggésbe, hogy a kiskereskedők és a gyártók egyaránt a meglévő alapválasztékot helyezik előtérbe annak érdekében, hogy megőrizzék a termékek polcokon való elérhetőségét az értékesítési volumen és a piaci részesedés megtartása céljából, valamint hogy csökken a bizalom az új termékekhez általában társított prémium árképzés iránt.
Érdekes módon, míg csak négyből egy új termékbevezetés származik a a nagy márkagyártóktól az adott időszakban, ezek a bevezetések a forgalmazási és ellátási láncbeli előnyöknek köszönhetően nagyobb részesedést hoztak (az új termékek értékbeli forgalmának 32%-át).
Fokozott verseny
– Az új termékek bevezetése szerencsejátéknak tűnhet, amikor a polchelyekért folyó verseny fokozódik, különösen egy olyan időszakban, amikor az ágazatban csökken az FMCG-termékek értékesítési volumene – mondta el Ananda Roy.
– Az azonban nem kérdés, hogy ez is hatalmas értékkel bír, hiszen lehetőséget ad a márkáknak a meglévő portfólió bővítésére vagy akár egy teljesen új portfólió létrehozására. Az innovációk továbbra is ellenállónak bizonyulnak, és az inflációs ellenszél ellenére is hozzájárulnak a kereslet élénkítéséhez.
Kapcsolódó cikkeink
A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >Nagy István: jó minőségű dinnyével indul a magyar dinnyeszezon
A tavalyihoz képest a dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökkent, ami…
Tovább olvasom >Lángostésztával és halas menükkel tarolt a SPAR – ilyen termékinnovációkat díjaztak 2025-ben
Két újabb szakmai díjjal tüntették ki a SPAR-t nemrég. Az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Strandválasztás okosan: így változik a Balaton turisztikai térképe
A Balaton továbbra is verhetetlen a hazai nyaralók körében –…
Tovább olvasom >EM: tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése
Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős…
Tovább olvasom >Lassulás és áremelkedés egyszerre – így alakul a tejpiac nyáron
A tejágazatban egyszerre van jelen a nemzetközi árnövekedés és a…
Tovább olvasom >