A gabonafélék drágulása húzta a felvásárlási árakat
Áprilisban 15,5 százalékkal volt magasabb a mezőgazdasági termékek átlagos felvásárlási ára, mint egy évvel azelőtt; a növénytermesztési és kertészeti termékek árát a gabonafélék és az ipari növények árának emelkedése hajtotta fel, ezek 23,3 százalékkal drágultak tavaly április óta – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) honlapján elérhető adatokból.
Az élő állatok ára átlagosan 3,0 százalékkal alacsonyabb volt, a vágósertések felvásárlási árának 17,3 százalékos csökkenése folytán. Az állati termékeké pedig 7,0 százalékkal magasabb, de ezen belül a tej felvásárlási ára 4,9 százalékkal a tojásé pedig mindössze 0,9 százalékkal emelkedett, míg az úgynevezett egyéb állati termékek ára 38,2 százalékkal nőtt.
A gabonafélék felvásárlási ára 41,2 százalékkal emelkedett, az ipari növényeké 38,3 százalékkal, ezen belül az olajos magvaké 40,1 százalékkal nőtt. Ezzel szemben a burgonya 35,1 százalékkal olcsóbb volt, mint tavaly áprilisban, a zöldségek átlagos felvásárlási ára 6,3 százalékkal magasabb, a gyümölcsöké 0,6 százalékkal alacsonyabb lett.
A búza felvásárlási ára 38,2 százalékkal, a kukoricáé 47,4 százalékkal volt magasabb, mint tavaly áprilisban. Ehhez képest a rozs és az árpa 18,5, illetve 12,9 százalékos drágulása szerénynek tűnik. Az ipari növények áremelkedése a napraforgó és a repce 43,0, illetve 40,6 százalékos drágulása húzta.
A zöldségfélék közül a paradicsom 7,8, a vöröshagyma 9,7 százalékkal, a karfiol 19,8 százalékkal olcsóbb lett tavalyhoz képest, az uborka viszont 29,6 százalékkal drágult, míg a sárgarépa ára gyakorlatilag stagnált.
A friss gyümölcsök ára átlagosan 1,1 százalékkal emelkedett, a körte 10,7 százalékkal, az alma 2,6 százalékkal lett olcsóbb. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Főleg erjesztett és szálas tömegtakarmányokkal etették az állatokat 2023-ban
Magyarországon az állatok etetésére 2023-ban a szarvasmarhák esetében 7598 ezer…
Tovább olvasom >Az agrártanácsnak meg kell mutatnia a 2027 utáni agrárpolitika fő irányait
Az Európai Unió Tanácsa féléves magyar elnökségének célja, hogy az…
Tovább olvasom >Sütve, főzve is ízletes a friss magyar csemegekukorica
A csemegekukorica a nyár egyik slágerzöldsége. Kevesen tudják azonban, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >