A fontosabb termékpályák piaci folyamatai 2023-ban
Az AKI PÁIR legújabb kiadványa a fontosabb hazai termékpályák 2023. évi piaci folyamatait mutatja be elsősorban az ártrendeken keresztül, ezek közül most kettőt emeltek ki: a gabonaféléket és zöldségféléket.
A gabonafélék (rizs nélkül) globális termelése 2,6 százalékkal, felhasználása 2,1 százalékkal emelkedhet a 2023/2024. gazdasági évben az előző szezonhoz képest. Magyarországon az előző évi aszályt követően 2023-ban kedvezőbb volt az időjárás, így nőtt a gabonafélék kibocsátása. A 2022. évinél 36 százalékkal több, 5,9 millió tonna búza termett, a betakarított terület 8 százalékkal csaknem 1,1 millió hektárra, a hektáronkénti hozam pedig 27 százalékkal 5,6 tonna/hektárra emelkedett. Kukoricából – a betakarított terület 6 százalékos csökkenése (768 ezer hektárra) ellenére, a hozam 140 százalékos javulása miatt (8,2 tonna/hektárra) – 125 százalékkal több, 6,3 millió tonna termett 2023-ban. Az étkezési búza áfa és szállítási költség nélküli termelői ára a 2022. évit 44 százalékkal múlta alul 2023-ban, 72,9 ezer forint/tonna volt. A takarmánybúza termelői ára 47 százalékkal 67,3 ezer forint/tonnára, a takarmánykukoricáé 44 százalékkal 62 ezer forint/tonnára csökkent.
Magyarország zöldségtermése az előző évinél 15 százalékkal nagyobb volt 2023-ban
Magyarország zöldség-külkereskedelmi egyenlege (friss, fagyasztott, dinnyével együtt) a behozatal csökkenése és a kivitel növekedése mellett javult, de negatív maradt 2023-ban az egy évvel korábbihoz képest. A zöldségfélék termelői árindexe 2023-ban 16 százalékkal emelkedett a Budapesti Nagybani Piacon az egy évvel korábbihoz viszonyítva.
AKI PÁIR
Kapcsolódó cikkeink
Varga Mihály: a kormány kiáll a magyar gazdák érdekei mellett
A kormány a szuverenitás egyik pilléreként tekint az agráriumra, ezért…
Tovább olvasom >Fókuszban a közvetlen termelői értékesítés erősítése
Napjainkban kiemelt kérdés életünk minden területén a fenntarthatóság. Gazdasági és…
Tovább olvasom >A magas minőség idén is biztosított a karácsonyi halkínálatban
Az időjárás idén sem könnyítette meg a hazai haltermelő gazdaságok…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >