A fokozatos gazdasági élénkülés erőteljesebb növekedési elvárásokhoz vezet
A MagnaGlobal, az IPG Mediabrands szervezete frissített globális reklámköltés-becslést adott ki a múlt év végén egy átfogó modell mentén, amely több mint 60 ország adatait tartalmazza az 1999–2016 időszakra vonatkozóan.
Becsléseik szerint a világ médiatulajdonosai 2011-ben 5,4 százalékkal növelik a reklámbevételeiket, amely összesen 412 milliárd amerikai dollárt jelent majd, állandó árfolyam mellett, s ez meghaladja a korábban publikált, +4,2 százalékos várakozásaikat.
A hosszú távú növekedési ráták szintén javultak, magasabb elvárásokat tükrözve a globális gazdasági fellendülés iránt. 2016-ig az iparági világszintű átlag éves növekedési ráta (CAGR) +6,3 százalék, ahol a legtöbb év becslése több mint fél százalékkkal javult a 2010. júniusban publikált adatokkal összehasonlítva.
A televízió 2011-ben is megtartja vezető szerepét a világon, a hirdetési piacból való több mint 40 százalékos részesedésével, összesen 169 milliárd USA dollárral. Globális szinten ez a médium 2016-ig évi átlag 7,5 százalékos növekedést tudhat magáénak. Az online reklámpiac még gyorsabban bővül, megelőzve a napilapot, amely csak 2013-ig lesz a világ második legnagyobb hirdetési médiuma. Az online 2016-ban eléri a 117 milliárd dolláros volument. Ez leginkább a piac terjeszkedésének köszönhető, mivel ennek a médiumnak az új hirdetők alkotják a gerincét. Ám a napilapok piaca visszafogottan, de növekszik – állandó árfolyam mellett a következő öt éven keresztül évente átlag 1,7 százalékkal – a sok piacon jellemző folyamatos csökkenések ellenére is. Több országban az újság a lehetséges módja a fejlődő fogyasztói csoportok felé való tartalomterjesztésnek és az online-nal való versenyben sem éri jelentős kannibalizáció. A magazinok ros�szabb körülményekkel szembesülnek az online versenyben (különösen a hírek és a celebtartalmak), és 2016-ig éves átlagban csak 0,1 százalékos növekedéssel számolunk. A rádió és a közterület világszinten 4,1 százalékot tesz ki, és 8 százalékkal bővülhet majd éves átlagban az elkövetkező öt évben, amely némileg több, mint amit a 2011-es évre várunk. n
Gradual revitalisation of the economy entails elevated growth expectations
At the end of last year MagnaGlobal, a member of IPG Mediabrands published its revised estimation of global advertising spending in more than 60 countries for the 1999-2016 period. According to this, the world’s media owners will see their advertising revenues grow by 5.4 percent in 2011, amounting to USD 412 billion. Television will remain the leading advertising medium, carving out 40 percent of the cake (USD 169 billion). On a global level this medium will expand by 7.5 percent annually until 2016. The online advertising market is expanding even more rapidly, reaching USD 117 billion by 2016 and leaving behind daily newspapers already in 2013 – the latter will also keep growing though, by an annual 1.7 percent in the next five years. n
A gyümölcsfélék drágultak a legjobban
Jelentősen drágultak egy év alatt a mezőgazdasági termékek árai. Az agrártermékek termelőiár-szintje 2010 novemberében 31 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel ezelőtt. Ezen belül a növényi termékek árszínvonala 45, az élő állatok és állati termékeké 11 százalékkal emelkedett – állítja a KSH. 2010. január–novemberben az agrártermékek termelőiár-szintje 16 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit; közülük a növényi termékek ára 27, az élő állatok és állati termékeké 1,1 százalékkal nőtt.
2010 novemberében a gabonafélék termelői ára 52 százalékkal volt magasabb, mint 2009 azonos időszakában. A búza felvásárlási ára április óta folyamatosan növekszik, novemberben tonnánként 51 300 forint volt. Ezzel ellentétben a kukorica felvásárlási ára augusztusban volt a legmagasabb, novemberben pedig 38 100 forintot kértek érte. Az ipari növények termelői ára 29, ezen belül az olajnövényeké 45 százalékkal nőtt a 2009. novemberihez képest. A burgonya és a zöldségfélék termelői ára 60, illetve 20 százalékkal emelkedett. A gyümölcsök termelői ára novemberben 119 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, elsősorban az alma magasabb ára miatt, de a szőlő ára is közel duplájára emelkedett.
A vágóállatok termelői ára 2010 tizenegyedik hónapjában 9,1 százalékkal volt magasabb a 2009. azonos időszakinál. A vágómarha ára 26 százalékkal nőtt, ennél jóval kisebb mértékben a vágósertésé (6,3 százalék) és a vágóbaromfié (9,4 százalék). A vágómarha ára január óta folyamatosan emelkedik, elsősorban a külföldi kereslet hatására.
2010 novemberében az állati termékek árai 16 százalékkal magasabbak voltak az előző év azonos időszakinál, ezen belül a tyúktojás ára 1,8 százalékkal csökkent, a tejé 19 százalékkal nőtt. n
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >