A fogyasztó alkalmazottja a P&G főnöke
„A növekedés szenvedélye” címmel rendezték az ECR Europe idei konferenciáját Milánóban, májusban. Üzlet és érzelmek, piacismeret és emberi találkozások nemzetközi egyvelegét alkotta a 2200 résztvevő. A Trade magazin munkatársa is ott volt, és második tudósításában bemutatja a világ legnagyobb FMCG-cégeinek legfelső vezetői közül Alan G. Lafley-t (60 éves), a Procter & Gamble elnök-vezérigazgatóját. Micsoda életrajz! Egy amerikai fiatalember az Institut d’Etudes Politiques nevű párizsi elitképzőben történelmet és politológiát tanul. Aztán beiratkozik képzőművészetre, filmre és színházra a Sorbonne-on és más egyetemeken. Végzés után csatlakozik az USA haditengerészetéhez, hogy Japánban egy amerikai légi bázison irányítsa a kereskedelmet és a szolgáltatásokat. Közben elvégzi a tekintélyes Harvard Business Schoolt, és úgy lép be a P&G-hez, éppen 30 éve.
„Egyvalami nem fog változni”
„Az értékteremtő lánc jövője – ágazatunk a 2016. évben” című plenáris ülésen három fontos változásra hívta fel a figyelmet. Egyik, hogy előtérbe kerültek az árak, és ez átalakítja a fogyasztókkal való viszonyrendszert. Másik a reagálás gyorsulása, amely a vezetés számára hoz új és új feladatokat. Harmadik pedig a távlatokban való gondolkozás, amely a legnagyobb hatást gyakorolja a folyamatokra.
– Egyvalami nem fog változni: a főnök továbbra is a fogyasztó marad – zárta rövidre az eszmefuttatást.
A sportos megjelenés és amerikaiakra jellemző barátságos mosoly ebben a körben nem tekinthető különös ismertetőjelnek. Tekintélyt inkább a P&G 75 milliárd dolláros évi forgalma parancsol.
Árrés, vezetés, nagy márkák
Van mire szerénynek lennie:
„Az FMCG világában A. G. Lafley csaknem legendás személyiség” – írja róla a Business című olasz magazin az ECR-konferenciára időzített száma. – „Amikor 2000-ben kinevezték a P&G élére, és az amerikai óriás nehézségekkel küzdött, egy nemzetközi átalakítási terv megvalósítása révén újra szerencsés irányba fordította a vállalatot. Egyensúlyba hozta a mérleget, nyereséget kezdett termelni, és kialakított egy milliárdos nagyságrendű cégfelvásárlási tervet.”
A konferencián vázlatosan ismertette vállalata növekedési terveit: az árrések javítására törekednek, a vezetés megszilárdítására, és a nagy márkákra fokuszálnak, mint erőforrásokra.
A jobb árrésekkel gyorsabban lehet növekedni. Közben olyan strukturálisan vonzó szegmensekre összpontosítanak, mint a szépség, egészség és a lakás tisztán tartása.
De fókuszba kerülnek a „core businesst” alkotó legfontosabb kategóriák is, mint például a női testápolás, babaápolás és hajápolás, ahol a P&G globális piacvezető, és képes nagyobb arányú növekedésre.
Szintén kiemelten koncentrálnak 22 vezető márkájukra, amelyek mindegyikéből meghaladja az 1 milliárd dollárt az éves forgalom.
„Világítótornyom, amely irányít”
A pódiumbeszélgetés során is megismételte:
– A fogyasztó a főnök. Ez a gondolat az én világítótornyom, amelyhez egész pályafutásom alatt igazodtam, és valamennyi tevékenységemet irányítja. A P&G-nél minden munkánk a fogyasztóval kezdődik, és vele is végződik.
Amikor a növekedés jövőjéről beszélt, mindig a fokuszálásnál kötött ki:
– Több mint 80 országban vagyunk jelen, és termékeinket a világ 160 piacán értékesítjük. De a tizenhét legnagyobb piacunkra fokuszálunk. A P&G eladásai ebben a tizenhét országban 9 százalékkal nőttek egyik évről a másikra. Jóval nagyobb mértékben, mint az egész vállalat 5-7 százalékra tervezett növekedése. Ugyanakkor továbbra is kiemelten odafigyelünk a fejlődő országokra, ahol az évtized kezdete óta a teljes cég növekedésének egyharmadát értük el.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Budapest ad otthont szeptemberben az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak
Idén Budapest ad otthont az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak (European Organic…
Tovább olvasom >Ismét sikeres megjelenés volt a Jövő Áruháza
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás hivatalos lapja a Trade magazin, amely…
Tovább olvasom >A fenntarthatóság és felelős gyártás volt idén az Alimentaria&Hostelco fókuszában
Idén március 18. és 21. között került sor az Alimentaria&Hostelco…
Tovább olvasom >