A fiatalok többsége már az önkiszolgáló kasszákat választja idén karácsonykor
A járvány átírta az idei karácsonyi készülést is. A vásárlások során első lett a biztonság, csökkent az üzletekben eltöltött idő, ezzel párhuzamosan szerényebbek az idei vásárlási tervek, mint egy évvel ezelőtt. A nyugdíjas korúak tavalyihoz képest alacsonyabb volumenű költése a koronavírustól való félelemnek, és az online vásárlási ismeretek hiányának egyaránt köszönhető. Bár igyekeznek ritkítani és rövidíteni a bevásárlásaikat, a járványhelyzet sem terelte a pénztáros nélküli terminálokhoz az idősebb korosztály tagjait.
ÁBRA: Mennyire ért egyet az alábbival? A járvány miatt az idei karácsonyra várhatóan kevesebbet vásárlok, mint a korábbi években. (a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)
A szerényebb vásárlási tervek részben a vírushelyzet miatti fokozott óvatosságnak, részben a bizonytalan anyagi helyzetnek köszönhetők. A jelenség az idősebb korosztályt, az alacsonyabban edukált fogyasztókat, valamint a nehezebb anyagi körülmények közt élőket (ESOMAR E státusz) fokozottan jellemzi, de a magas keresetűek körében is többségben vannak a pesszimista tervekről nyilatkozó válaszadók.
ÁBRA: A járvány miatt az idei karácsonyra várhatóan kevesebbet vásárlok, mint a korábbi években. (állítással egyetértők aránya, a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)
A kutatócég elemzése szerint a Covid-19 járvány következtében elvesztett állások (ami az aktív korú lakosság 2%-át érintette) nem rontották kimutatható mértékben a karácsonyi vásárlási volument.
A magyar vásárlók, a központi előírásoknak megfelelően nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra a boltok, üzletek személyes látogatása alatt. A fogyasztók 86%-a nyilatkozott úgy, hogy ügyel a távolságtartása vásárlásai során, 78%-os többség figyel arra, hogy minél gyorsabban elhagyja az üzletet, továbbá tízből hét vásárló igyekszik ritkítani bevásárlásait is.
A biztonságra való erős igény már hónapokkal korábban is megjelent számos kutatásunkban. Azok a szolgáltatók, akik erre időben reagáltak és intenzív higiénés intézkedéseket vezettek be, a karácsonyi készülődés ideje alatt több és elégedettebb vásárlóra számíthattak.
– mondta el Földes Annamária, a fogyasztói kutatásokért felelős vezető.
ÁBRA: Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal? (a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)
A biztonságos vásárlás valamennyi korosztály számára hasonló mód fontos, ugyanakkor a vírus által fokozottan veszélyeztetett idősek életét még erőteljesebben érintik a szigorítások.
ÁBRA: Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal? (korcsoportok összehasonlítása, a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)
Amennyiben a kívánt termékek elérhetők, már a hazai vásárlók negyede előnyben részesíti az online élelmiszervásárlást (26%), amely során akár az érintésmentes kiszállítás lehetőségével is növelték az üzletek a biztonságérzetet.
Már a tavaszi időszakban is jelentős fejlődést mértünk az online kiszolgálás egyszerűsödésében, de az őszi időszakban válaszadóink egyre több jó gyakorlatot osztottak meg velünk, és egyre kevesebb nehézkes ügyintézésről számoltak be.
– utalt a szakértő az idei évben szerzett tapasztalatokra.
A pénztáros nélküli kasszák ugyanakkor főkét a legfiatalabb felnőttek körében vívtak ki népszerűséget: a 30 év alattiak 59%-a, míg a 60 év felettiek 31%-a választja az önkiszolgáló sort bevásárlásai során. Hasonló szélső értékek tapasztalhatók edukációs szint szerinti bontásban is: a diplomások közel kétszer akkora arányban részesítik előnyben a fizető terminálokat, mint a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők (58% vs. 31%).
ÁBRA: Ha lehet, az önkiszolgáló (pénztáros nélküli) kasszákat, terminálokat választom fizetéshez. (állítással egyetértők aránya, a felnőtt lakosság bázisán, N=1.000 fő)
Az önkiszolgáló kasszákat előszeretettel használók körében a nemek aránya kiegyenlített, ugyanakkor a szegmensre fokozottan jellemző a digitális tájékozottság (intenzív internethasználók, interneten gyakran vásárlók, közösségi médiából tájékozódók), és a személyes kontaktus veszélyétől való félelem is.
Kapcsolódó cikkeink
Az AI jövője: hatékonyság és szórakozás
Az Ipsos AI Monitor 2024-es jelentése szerint a magyarok 75%-a…
Tovább olvasom >Áruveszteség-csökkentő megoldás
A francia Groupement Les Mousquetaires, mely olyan márkákat képvisel, mint…
Tovább olvasom >Tavaly az AI gondoskodott a boldog karácsonyi vásárlási élményről
A mesterséges intelligencia (AI) a legutóbbi karácsonyi vásárlás során is…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >Jelentősen nőtt az Alibaba negyedéves nyeresége
Az Alibaba Group Holding kínai e-kereskedelmi óriás adózott eredménye jelentősen…
Tovább olvasom >